Mluvčí FIA oznámil, že Sebastiana Vettela za nadávky a vztyčování prostředníčku během poslední Velké ceny Malajsie trestat nebude. Jak situaci viděli někteří další piloti?
Úřadující mistr světa měl v Sepangu kolizi s Narainem Karthikeyanem, po níž utrpěl defekt pneumatiky a přišel o šanci na body. Během závodu ukázal Indovi nejméně dvakrát vztyčený prostředníček a po dojezdu do cíle jej označil za idiota (psali jsme zde).
Takovým jednání sice porušuje přísnější pravidla chování, která nastolil nový prezident FIA Jean Todt, ta se tím ale zabývat nebude. Podle německého tisku hrozilo Vettelovi cokoliv od napomenutí až po nejzazší možnost odebrání superlicence.
"Pokud je mi známo, těmito záležitostmi se zabývají komisaři každého závodu. Nevím o tom, že by se uvažovalo o nějakém kroku," uvedl mluvčí FIA.
Komisaři po závodě potrestali pouze Karthikeyana přičtením dvaceti vteřin. V klasifikaci se kvůli tomu posunul za svého kolegu Pedra de la Rosu, s trestem však Ind nesouhlasil: "Komisařům bylo jedno, co jsem říkal, protože jim pan Vettel během rozhovoru přede mnou kdo ví co namluvil."
Šéf Red Bull Christian Horner svého svěřence brání: "Je Karthikeynovou odpovědností uhnout vedoucím jezdcům," cituje jeho slova Mirror.
S tím ovšem nesouhlasí řada jezdců. Nico Hülkenberg například po závodě v Sepangu komentoval: "Z toho, co jsem viděl, to nebyla Narainova chyba. Takže opravdu nechápu, proč to [Vettel] řekl."
Vettel vztyčuje prostředníček a nazývá Karthikeyana idiotem
Vitalij Petrov rovněž viní pilota Red Bullu: "Vettel by neměl nic takového říkat ani ukazovat prostředníček. Chápu, že se během závodu projevují emoce. Tyto situace dokážete pochopit, musíte se však ovládat. Karthikeyan neudělal nic zbytečného: nevrazil do něj, neměnil ostře směr. Sebastian jej předjel a hned zatáčel, ale Narain jel rovně."
Opačný názor má bývalý pilot Force India a Vettelův krajan Adrian Sutil: "Já [Sebastiana] chápu. Často jsem byl naštvaný, když jsem o kolo předjížděl lidi, kteří vám neuvolnili místo, když spolu bojovali o pozice, které neměly téměř žádný význam. Karthikeyan ovlivnil nejen Vettelův, ale také Buttonův závod. Jezdci z konce startovního roštu to musí pochopit."
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.