Máme za sebou první kvalifikaci a před sebou máme prohlášení jejích účastníků - jezdců a členů jejich týmů. Kdo má jaké pocity a jak se kdo těší na zítřek?
MCLARENLewis Hamilton, 1.Jsem na tým velmi hrdý. Přes zimu jsme velmi tvrdě pracovali, nevzdávali se, všichni makali na 100%. Jsem rád, že jsem pro ně dnes mohl zajel pole position.
Mé kolo v Q3 bylo speciální. Na jeho konci jsem si říkal, že by to bylo opravdu překvapivé, kdyby mě někdo překonal. V mém posledním kole jsem ale udělal chybu a doufal, že mě opravdu nikdo nepřekoná. Miluji povedené kvalifikace, je to jako být v nebi. Vypadá to, že nás čeká silný závod.
Jenson Button, 2.Lewis zajel skvelé kolo. Celý tým je šťastný za oba vozy v přední řadě. Vždy chcete být první, mě se to dnes nepovedlo, ale to nevadí. Chtěl bych týmu moc poděkovat za pokrok, který jsme během zimy učinili. Mít vydařenou zimu je velmi důležité. Zítra nás čeká velmi důležitý den.
Martin Whitmarsh, šéf týmuJe skvělé být zase na čele roštu. Oběma jezdcům se zatím opravdu daří. Lewisovo pole position je 148 v historii pro náš tým. Zítra to snad bude 176 vítězství pro McLaren. Ani jeden jezdec to ale neměl v Q1 a Q2 jednoduché. Potýkali se s provozem a také co nejlepším využitím pneumatik. Myslím, že máme dobré auto, dva dobré jezdce, takže nás čeká dobrý závod.
Nejrychlejší dvojice dnešní kvalifikace (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
LOTUS
Romain Grosjean, 3.Je to jako splněný sen. Za suchých podmínek jsem trať projel až dnes ráno. Nevěděl jsem, co mám čekat. Nemohl jsem uvěřit, když mi do rádia zahlásili mojí pozici. Ukazuje to jediné, musíte věřit svým snům a doufat že se splní. Jen málo lidí mi po mé první účasti v roce 2009 ještě věřila. Jsem rád, že se mi daří už na začátku sezony. Děkuji také týmu, že postavil tak dobré auto. Nenechám se ale unést, body se rozdávají až zítra. A všichni víme, že v Melbourne to bývá zrádné a nepředvídatelné.
Kimi Räikkönen, 18.Dnešek nešel podle plánu. Není to chyba vozu, udělal jsem chybu. Byl tu i problém s rádiem, takže nedošlo ke správnému načasování. Tak to ale občas chodí. Není to nejlepší start, ale v závodě se pokusím odvést maximum. Auto je rychlé. I řízení už je dobré. Stále to není to, co bych chtěl, ale už to alespoň neovlivňuje mé výkony. Uvidíme, jak se to vyvine zítra.
MERCEDES
Michael Schumacher, 4.První kvalifikace naznačila, že letos to bude tuhý a těsný boj. S naším výkonem jsem spokojený, je to obrovský krok vpřed. Chtěl bych klukům z týmu poděkovat za všechnu tu práci, co během zimy odvedli. Doufám, že letost konečně dosáhneme kýžených výsledků. Nyní musíme pokračovat v práci, protože konkurence je velká a těsná.
Nico Rosberg, 7.Auto se přes zimu opravdu zlepšilo. Vypadá to, že můžeme být v závodech rychlí. Bohužel, nedostal jsem z vozu úplně vše. Neměl jsem to správné nastavení. Máme na voze hodně nových věcí a bude chvíli trvat, než začnou správně fungovat. Ve svém posledním kole jsem taky udělal chybu a to mě taky něco stálo. Sedmé místo je taky ještě celkem dobré.
Ross Brawn, šéf týmuKdyž to porovnám se situací před rokem, jsme na tom mnohem lépe. Jsme potěšeni čtvrtým místem Michaela. Nico sice neodvedl úplně perfektní práci, ale i ze sedmého místa může zajet dobrý závod. Ráno jsme jezdili s větším množstvím paliva. Snad se to zítra vyplatí.
RED BULL
Mark Webber, 5.Věděli jsme, že některé stáje jsou rychlé, hlavně McLaren a Mercedes. Romain si také vedl dobře. Všichni myslí, že máme nějaké eso v rukávu, ale letos to bude opravdu těsné. Ke konci kvalifikace jsem jel bez KERSu, což můj výkon ovlivnilo. Je to škoda, celou zimu s ním nebyl problém. Stále můžeme bojovat o pódium, ale jsou okolo nás rychlé vozy.
Sebastian Vettel, 6.V první kvalifikaci sezony nikdy nevíte, co očekávat. To, co jsme dnes viděli, tedy velmi malé rozdíly, překvapením nebylo. Na začátku svého kola v Q3 jsem udělal chybu a proto jsem až šestý, jinak bych byl o místo nebo dvě vpředu. Máme před sebou dlouhý závod plný příležitostí a těším se na něj.
Christian Horner, šéf týmuMark neměl v Q3 KERS. Škoda, že první porucha přišla v tak nevhodnou chvíli. I tak si ale vedl dobře. Sebastian podle všeho nenašel to správné tempo. Musíme se na to podívat. Páté a šesté místo není taková tragédie, protože máme dvě DRS zóny. Zítra budeme v lepší formě.
WILLIAMS
Pastor Maldonado, 8.Skvělý start pro celý tým. Ukázali jsme, že jsme konkurenceschopní. Musíme jen udržet výkonnost. Auto se během víkendu zlepšovalo. Teď už jen záleží na naší formě a strategii pro zítřejší závod.
Bruno Senna, 14.Je to loterie, jít do kvalifikace po neúplném pátku. Pastor se ale kvalifikoval v top 10, což je pro tým dobré. Já nejsem se svým pokusem úplně spokojen, ale zbývá ještě 19 dalších závodů. Uvidíme, co se bude dát dělat zítra.
Mark Gillan, hlavní provozní inženýrVelmi uspokojivý den. Pastor zajel velmi dobré osmé místo. Bruno neměl tak čisté kolo a je čtrnáctý. Celý tým se na zítřejší závod těší a doufáme, že získáme své první letošní body.
FORCE INDIA
Nico Hülkenberg, 9.Jsem velmi spokojený, protože jsme netušili, jestli se do Q3 dostaneme. V tréninku jsme vylepšili nastavení a cítím se ve voze mnohem lépe. Před závodem jsme ale docela nejistí, s větším množstvím paliva jsme toho tady moc nenajezdili. Podobné je to i s pneumatikami, protože se stále učíme, jak se chovají. Měl by to být vzrušující závod.Paul Di Resta, 15.Byla to složitá kvalifikace. Mé kolo bylo ovlivněno provozem na trati. Nezahřál jsem dostatečně pneumatiky a nemohl zajet tak rychlý čas. Teď musíme tvrdě pracovat a zjistit, jestli se nedá ještě něco vylepšit, co by mi zítra pomohlo. Přes zimu to s námi vypadalo celkem dobře, když jsme měli v nádrži hodně paliva. Snad budu zítra bojovat o body.
Robert Fernley, zastupující týmový ředitelMyslím, že můžeme být docela spokojení. Nico odvedl skvělou práci a z vozu vytáhl maximum. Z této pozice můžeme bojovat o body. Paul je ve středu pole a bude muset tvrdě bojovat. Kvůli problémům s pneumatikami nezajel úplně nejrychlejší kolo. Je to ale bojovník a určitě nějaký postup v závodě předvede.
TORO ROSSO
Daniel Ricciardo, 10.Bylo to krásné. Cílem začátku závodního víkendu, co se týče kvalifikace, bylo dostat se do Q3 a to jsme splnili. Než jsem přijel do Melbourne, neměl jsem jasnou představu o naší výkonnosti v porovnání s ostatními soupeři. Ve skutečnosti jsem si myslel, že Q3 bude tak trochu mimo náš dosah, takže to je opravdu pozitivní výsledek jak pro mě samotného tak i pro tým. Měli bychom mít dobrý závod, jsme v dobré kondici, takže se soustředíme na co nejlepší start a získat nejlepší pozice v prvním kole. Dnes jsme položili základní kámen pro zítřejší závod.
Jean-Eric Vergne, 11.
Myslím si, že to nebylo špatné, i když jsem trochu zklamán, že jsem se jen těsně nedostal do Q3. Zajel jsem skvělé kolo v první části kvalifikace ve druhé části se to zas tak nepovedlo. Mám se stále čemu učit, je to hodně důležitá část víkendu a užívám si získávaní nových zkušeností. Z kvalifikace si odnáším mnoho pozitiv, především to, že máme vůz, který by měl dobře fungovat v zítřejším závodě. Těším se, cílem je získat pro tým nějaké body.
Laurent MekiesVýsledek kvalifikace je velmi pozitivní, zejména když si uvědomíme jak je střed pole vyrovnaný. Včerejší déšť nám zkomplikoval nastavování vozů, a to nebylo určitě příjemné pro naše piloty. Desátá a jedenáctá pozice je pro nás velmi dobrá zvláště, když zvážíme, že Daniel jede svou první velkou cenu za náš tým a Jean – Eric je ve formuli 1 nováčkem. Zítra se může stát cokoliv, zejména pokud jsme uprostřed startovního roštu. Uděláme maximu a pro diváky to bude zajímavý závod.
Fernando Alonso dnes mnoho důvodů k radosti neměl (foto: Scuderia Ferrari)
FERRARI
Fernando Alonso 12.Odehrálo se to takto: v brzdné zóně jsem měl trochu trávy, vůz vzlétl sám od sebe a ocitl jsem se ve štěrku, podařilo se mi udržet motor vchodu a doufal jsem, že mi komisaři pomohou dostat se zpět na trať. Svůj čas jsem zajel na použité sadě pneumatik, možná, že kdybych jel na nové sadě mohl jsem pomýšlet na Q3, ale stejně bych nebyl schopen bojovat o přední příčky.
Dnes nám chyběl výkon, zejména proto, že jsme neměli dostatek aerodynamického přítlaku a stále nám schází nejvyšší rychlost. Zítra pojmeme závod defenzivně a budeme se snažit vytěžit z vozu maximum, máme čtyři nové sady pneumatik. Doufám, že zítra nám vyjde start, abych neztratil kontakt s čelem startovního pole a mohl s nimi bojovat až do konce závodu. Loni jsme tu v kvalifikaci ztráceli 1,4 sec zatímco dnes v Q2 pouze 1 sec, dalo by se, že letos jsme konkurenceschopnější. Samozřejmě jsou tu i další týmy, které dosáhly pokroku, máme stále dostatek prostoru na zlepšení.
I pro další závod v Malajsi neočekávám zlepšení, pojedeme tam se stejnou technikou. Je pravda, že naším cílem bylo bojovat o vítězství od samého začátku sezony, což se nám asi nepodaří. Bude to dlouhá sezóna a nezbývá nám než tvrdě pracovat na zlepšení výkonnosti vozu.
Felipe Massa 16.Jsem velmi zklamán, není to start do sezóny, jaký bych očekával. Bylo to velmi těžké hned od začátku sobotního tréninku. Vyvážení vozu se nám nepodařilo optimalizovat k mé úplné spokojenosti a nedokázal jsem tak zajet čisté kolo. Chybí nám přilnavost a to na obou směsích pneumatik, ze začátku jsem trpěl přetáčivostí a ke konci zase nedotáčivostí, vůbec nevím proč tomu tak je. Vůz se zdál být horší než v zimních testech, možná je to dáno charakteristikou okruhu.
Teď se musíme soustředit na závod a snažit se využít všech možností. Nemyslím si, že bychom jeli jen na jednu zastávku, ale budeme se muset uchýlit k agresivní strategii , tak abychom smazali ztrátu z dnešní kvalifikace.
Stefano Domenicali, šéf týmuPo dnešní kvalifikaci musíme být zklamaní. Bylo to velmi smutné nemít jediného pilota v závěrečné části kvalifikace, i když víme, že Fernando měl šanci se tam dostat. Felipe bojoval s vyvážením vozu prakticky od samého počátku dne, musíme vyhodnotit všechna data a vyvodit z toho závěry. Chápu, že naši fanoušci jsou zklamaní a chtěl bych je vyzvat, aby byli opatrní při vyhodnocování svých závěrů, jako by vše bylo ztraceno.
Musíme zůstat v klidu a koncentrovat. Máme před sebou spoustu práce a toho jsou si všichni v týmu vědomí. Sezona je velmi dlouhá, stejně tak jako zítřejší závod a muže se stát cokoliv. S ohledem na n aše pozice je naším současným cílem dostat oba vozy na body.
SAUBER
Kamuj Kobajaši, 13.Tohle je zklamání. V Q1 jsem byl s vozem spokojený. V Q2 jsem už ale nemohl najít grip. Nemám pro to vysvětlení, auto bylo jako vyměněné. V posledním sektoru bylo i hodně vozů. Třinácté místo neodráží naplno potenciál vozu. Zítra se pokusím o co nejlepší výsledek.
Sergio Pérez, 17.Trochu jsme auto přenastavili mezi tréninkem a kvalifikací. V Q1 jsem se trochu hledal. V Q2 to bylo lepší, ale pak mě zastavil problém s převodovkou. Je škoda, že jsem ze sebe a z vozu nemohl vytáhnout víc. Ze 17. místa se dobrý výsledek zajíždí těžko. Uvidíme zítra.
Peter Sauber, šéf týmuPo slibném startu kvalifikace přišlo zklamání. Kamuj zajel v Q1 nejrychlejší čas, který by v Q2 stačil na sedmé místo. Bohužel, v Q2 se mu nedařilo. Sergio nedostal příležitost se v Q2 ukázat kvůli převodovce. Pozitivní ale je, že naše auto je, nehledě na časy, rychlé. Uvidíme zítra, i když předjíždění je zde obtížné.
CATERHAM
Heikki Kovalainen, 19.Jsem po dnešku celkem spokojený. Sice jsme z vozu nedostali úplné maximum, ale pořád to bylo mnohem lepší než ve třetím tréninku. V mém posledním rychlém kole jsem se zasekl za jedním HRT a stálo mě to až šest desetin. Takové je ale u těchto okruhů riziko. Z dnešního dne si můžeme odnést pár pozitiv. Především víme, že jsme na tom lépe než loni, máme i KERS, takže zítra nás čeká zajímavý závod.
Vitalij Petrov, 20.Pro mě byla kvalifikace celkem OK. Možná to není to v co jsme doufali, ale to přijde. Včera jsme ztratili nějaký čas kvůli počasí, dnes nás zdržely problémy s hydraulikou. S mým závodním inženýrem ale zlepšujeme nastavení pokaždé než vyjedu na trať a jsem víc než spokojený.
Mark Smith, technický ředitelVšed má své klady i zápory. Před kvalifikací jsme museli opravit hydrauliku na Vitalijově voze. To se povedlo, ale už nebylo tolik času na nastavení jeho vozu. Naše postavení na startu pravděpodobně úplně neodpovídá tomu, jak na tom skutečně jsme. Máme dobrý plán jak se zlepšovat, a myslím že zítra na tom budeme lépe.
MARUSSIA
Timo Glock, 21. V tréninku jsem si poprvé mohl vyzkoušet auto za stabilních podmínek a hned bylo jasné, že musíme pracovat na nastavení. Provedli jsme hodně změn, všechny se povedly. Každá nás posunula o něco málo dopředu. Jsem s autem spokojený. Ještě nás ale čeká spousta práce. Stále máme co dohánět. Je to zábava, znovu řídit vůz F1.
Charles Pic, 22.Dnes jsme pracovali non stop. Museli jsme zvládnout spoustu práce. Chtěl bych tedy poděkovat celému týmu za jejich podporu. Vyjeli jsme v podstatě bez přípravy a přesto na tom nejsme tak špatně. Zítra se budu v závodě muset hodně snažit. Rád bych odsud odjížděl s pocitem, že jsem tomu dal maximum.
John Booth, šéf týmuPřed startem sezony jsme stáli před obrovskou horou, na jejíž vrchol se chceme dostat. Stále máme k vrcholu dost daleko. Ale po Timově dvanáctém místě ve včerejším tréninku jsem myslel, že jsme na tom lépe. Protože jsme ale netestovali, dá se to pochopit. I tak jsme ale učinili docela velký pokrok. Plný potenciál MR01 se ještě ani zdaleka neukázal.
HRTPedro de la Rosa, 23.Udělali jsme co jsme mohli. Jsme rádi, že jsme vůbec vyjeli. Pro všechny je to velmi složité. A i když budeme muset změnit hodně věcí, můžeme se zlepšit. Víme, kde je problém, takže musíme být jen trpěliví. Jak jsem řekl už ve středu, tohle je pro nás hlavně test. Jen ho děláme před kamerami. Musíme se teď soustředit hlavně na Malajsii a další závody.
Narain Karthikeyan, 24.Věděli jsme, že to budeme mít těžké. Dnešek je ale obrovským zklamáním. Pokusíme se požádat o výjimku. Chybí nám naježděné kilometry, hlavně na suchu. Máme s autem hodně problémů. To se stává v testech. Problém je v tom, že tohle je náš test...Bojujeme jen s časomírou.
Luis Pérez-Sala, šéf týmuJe jasné, že máme před sebou ještě hodně práce. Dnešek byl ale pozitivní v tom ohledu, že jsme dokázali odjet trénink a kvalifikaci s oběma vozy. I když je dnešek zklamáním, podařilo se nám najít ty největší nedostatky. Teď na nich můžeme pracovat. Nebude to hned, ale zlepšuje se to s každým dnem.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.