Týmy se po letošním fiasku s ošklivými schody v přední části vozů, které jsou kritizovány fanoušky i odborníky, přiklánějí k tomu, že při návrhu nových pravidel bude třeba vzhled monopostů brát v potaz.
Z deseti dosud představených vozů se škaredý přechod mezi nosem a šasi objevil v devíti případech, výjimkou je zatím pouze McLaren. Týmy se pro toto řešení rozhodly v rámci nových pravidel kvůli tomu, aby díky co nejvyšší přední části dostali maximální množství vzduchu k podlaze a s tím souvisejícími aerodynamickými výhodami. Pravidla si změnu v oblasti nodů vyžádala kvůli zvýšení bezpečnosti při nárazech vozů kolmo na sebe.
Současná podoba nosů se nám nelíbí a dokonce i šéf Mercedesu GP Ross Brawn Formuli 1 varoval, že musí při změnách pravidel příště zvážit i jejich vizuální dopad na monoposty. Zároveň ze současné definice pravidel viní, které chtěly zachovat výšku šasi, aby nemuseli stavět nové. Což je stejně hloupost vzhledem k tomu, že týmy každý rok stejně stavějí zcela nová auta.
"Inženýři včetně mě mají zodpovědnost za to, aby auta vypadala hezky. Není pochyb o tom, že bychom se měli snažit o to, aby vozy vypadaly atraktivně, rychle a přitažlivě," popisuje Brawn pro Autosport.
"Vzezření nosu, u něhož jsme skončili, je špatné. Bylo to trochu nešťastné. Byla identifikována potřeba snížit nos a samozřejmě když snižujete nos, musíte k němu připojit šasi. Několik týmů tam sedělo a řeklo: 'Chceme naše šasi přenést i do dalšího roku,' což je nesmysl, jak víme."
Nosy Caterhamu CT01, Toro Rosso STR7, Red Bullu RB8 (zleva doprava)
Současný vzhled nosů může poškodit image sportu, který se považuje za královnu motosportu a který si zakládá na špičkových technologiích a vysoké rychlosti, aby přilákal sponzory. Zatímco skalní fanoušci si zřejmě rychle zvyknout na vzhled nových vozů, lidem zvenčí se hranatý vzhled nemusí ani po několika měsících zamlouvat.
Obavy ohledně komerčního vlivu vzhledu nových formulí na sponzory vyjádřil nedávno také sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery. Podle něj "nám to životy v době, kdy se těžko hledají partneři, vůbec neusnadní."
Nosy Sauberu C31, Lotusu E20, Williamsu FW34 (zleva doprava)
Technický ředitel Lotusu James Allison dokonce přišel s revolučním návrhem, aby došlo k vytvoření Estetické pracovní skupiny, která by tyto problémy řešila. Technický ředitel Toro Rosso Giorgio Ascanelli však prozradil, že FIA této myšlence zatím není nakloněna.
"Nejsou hezké. Lotus chtěl zařídit, aby nevypadaly tak škaredě. Ale Charlie Whiting řekl, že by to bylo poprvé, co bychom stanovili pravidlo, aby auta nevypadala škaredě," uvedl Ascanelli.
Podle Brawna by stačilo udělat seznam, s nímž by se konfrontovala jakákoliv změna pravidel. Pokud by jej FIA, která rozhoduje o pravidlech, od týmů přijala, mohlo by to být efektivní.
Nosy Mercedesu W03, Force Indie VJM05 a Ferrari F2012 (zleva doprava)
"Možná potřebujete mít seznam pro každé nové pravidlo, které chcete stanovit. Zeptali byste se, co je jeho cílem, jestli je z pohledu závodění užitečné a jestli je užitečné z pohledu estetiky. Na některé rysy nového vzhledu si zvyknete, takže bychom neměli být přespříliš horliví. Ale některé, jako jsou nosy, musíme opravit. McLaren postavil auto, které současným specifikacím vyhovuje, takže bychom měli následovat jejich rozměry," popisuje Brawn.
Očekává se proto, že se pravidla pro příští sezónu změní a dojde konečně i na snížení výšky šasi, aby se současný schod eliminoval. Prioritou F1 by ale mělo být, aby k podobným estetickým přehmatům v budoucnosti nedocházelo, nebudou-li z hlediska bezpečnosti absolutně nevyhnutelné.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.