Týmy se po letošním fiasku s ošklivými schody v přední části vozů, které jsou kritizovány fanoušky i odborníky, přiklánějí k tomu, že při návrhu nových pravidel bude třeba vzhled monopostů brát v potaz.
Z deseti dosud představených vozů se škaredý přechod mezi nosem a šasi objevil v devíti případech, výjimkou je zatím pouze McLaren. Týmy se pro toto řešení rozhodly v rámci nových pravidel kvůli tomu, aby díky co nejvyšší přední části dostali maximální množství vzduchu k podlaze a s tím souvisejícími aerodynamickými výhodami. Pravidla si změnu v oblasti nodů vyžádala kvůli zvýšení bezpečnosti při nárazech vozů kolmo na sebe.
Současná podoba nosů se nám nelíbí a dokonce i šéf Mercedesu GP Ross Brawn Formuli 1 varoval, že musí při změnách pravidel příště zvážit i jejich vizuální dopad na monoposty. Zároveň ze současné definice pravidel viní, které chtěly zachovat výšku šasi, aby nemuseli stavět nové. Což je stejně hloupost vzhledem k tomu, že týmy každý rok stejně stavějí zcela nová auta.
"Inženýři včetně mě mají zodpovědnost za to, aby auta vypadala hezky. Není pochyb o tom, že bychom se měli snažit o to, aby vozy vypadaly atraktivně, rychle a přitažlivě," popisuje Brawn pro Autosport.
"Vzezření nosu, u něhož jsme skončili, je špatné. Bylo to trochu nešťastné. Byla identifikována potřeba snížit nos a samozřejmě když snižujete nos, musíte k němu připojit šasi. Několik týmů tam sedělo a řeklo: 'Chceme naše šasi přenést i do dalšího roku,' což je nesmysl, jak víme."
Nosy Caterhamu CT01, Toro Rosso STR7, Red Bullu RB8 (zleva doprava)
Současný vzhled nosů může poškodit image sportu, který se považuje za královnu motosportu a který si zakládá na špičkových technologiích a vysoké rychlosti, aby přilákal sponzory. Zatímco skalní fanoušci si zřejmě rychle zvyknout na vzhled nových vozů, lidem zvenčí se hranatý vzhled nemusí ani po několika měsících zamlouvat.
Obavy ohledně komerčního vlivu vzhledu nových formulí na sponzory vyjádřil nedávno také sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery. Podle něj "nám to životy v době, kdy se těžko hledají partneři, vůbec neusnadní."
Nosy Sauberu C31, Lotusu E20, Williamsu FW34 (zleva doprava)
Technický ředitel Lotusu James Allison dokonce přišel s revolučním návrhem, aby došlo k vytvoření Estetické pracovní skupiny, která by tyto problémy řešila. Technický ředitel Toro Rosso Giorgio Ascanelli však prozradil, že FIA této myšlence zatím není nakloněna.
"Nejsou hezké. Lotus chtěl zařídit, aby nevypadaly tak škaredě. Ale Charlie Whiting řekl, že by to bylo poprvé, co bychom stanovili pravidlo, aby auta nevypadala škaredě," uvedl Ascanelli.
Podle Brawna by stačilo udělat seznam, s nímž by se konfrontovala jakákoliv změna pravidel. Pokud by jej FIA, která rozhoduje o pravidlech, od týmů přijala, mohlo by to být efektivní.
Nosy Mercedesu W03, Force Indie VJM05 a Ferrari F2012 (zleva doprava)
"Možná potřebujete mít seznam pro každé nové pravidlo, které chcete stanovit. Zeptali byste se, co je jeho cílem, jestli je z pohledu závodění užitečné a jestli je užitečné z pohledu estetiky. Na některé rysy nového vzhledu si zvyknete, takže bychom neměli být přespříliš horliví. Ale některé, jako jsou nosy, musíme opravit. McLaren postavil auto, které současným specifikacím vyhovuje, takže bychom měli následovat jejich rozměry," popisuje Brawn.
Očekává se proto, že se pravidla pro příští sezónu změní a dojde konečně i na snížení výšky šasi, aby se současný schod eliminoval. Prioritou F1 by ale mělo být, aby k podobným estetickým přehmatům v budoucnosti nedocházelo, nebudou-li z hlediska bezpečnosti absolutně nevyhnutelné.
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.