Rubens Barrichello je jedním z mála pilotů, kteří během závodů Formule 1 brzdí pravou nohou. Vysvětluje, co všechno to obnáší a jaké to má výhody. Technický tým Williamsu by si jej chtěl ponechat. Proč?
"Má to úzkou spojitost s nastavením auta, s řádným nastavením pružin, zavěšení. Také s jízdním stylem, jak projíždíte zatáčky, jak jemně zacházíte s volantem" popisuje Barrichello v pořadu The Flying Lap Petera Windsora.
"Když jedete s autem nastaveným pro brzdění pravou nohou, znamená to, že musíte brzdit, když jedete rovně. Při brzdění levou nohou si to můžete dovolit i v nájezdu do zatáček. V tom případě byste například neakceptovali tužší nastavení zkrutného stabilizátoru, při brzdění by se vám zablokovávalo vnitřní kolo. Je to tedy i o jízdním stylu.
Při jízdě mi vyhovuje spíše nastavení blíže k brzdění pravou nohou. Lidé říkají, že všichni brzdí levou nohou, a proto bych to měl dělat také. Ale já to tak dělám. 50 % času brzdím levou nohou. Je to tak jako u fotbalistů, hrají oběma nohama dle potřeby. Tak to dělám i já, jezdím už tolik let, mám s tím 19 leté zkušenosti.
Nemůžu brzdit pravou nohou do první zatáčky v Suzuce, to určitě ne. Tam bych nebyl tak rychlý při brzdění pravou nohou, protože brzdíte uprostřed zatáčky č. 1 v nájezdu do zatáčky č. 2. Musíte brzdit levou nohou, naučil jsem se to a jsem s tím spokojený. Pedály mám nastavené tak, abych mohl brzdit oběma nohama. Pokud bych měl při jízdě brzdit pouze levou nohou, také bych to zvládl," vypráví Rubens.
Barrichello blokuje kolo při tvrdém brzdění na Nürburgringu(foto: Williams F1 Team)
Jaké má tato technika výhody? "Výhodu, kterou mám při brzdění pravou nohou, je to, že spotřebovávám méně paliva a méně opotřebovávám brzdy, protože začínám brzdit ve stejný okamžik, jako můj týmový kolega, ale na brzdový pedál přesouvám nohu vlastně dříve. Při přesouvání nohy z plynového na brzdový pedál ztrácím čas, ale vůz zpomalujeme ve stejný okamžik, ale já spotřebovávám méně paliva i brzd, což je velmi pozitivní," vysvětluje Barrichello.
Brazilec je v současné době bez místa. Usiluje o prodloužení smlouvy s Williamsem, přičemž o závodní sedačku soupeří se svým krajanem Brunem Sennou a Adrianem Sutilem. Mnoho lidí v Grove se za Barrichella přimlouvá. Ten nyní v Brazílii usilovně shání sponzory a je ochoten jezdit i za velmi nízký plat.
Svým porozuměním techniky a zpětnou vazbou ve druhé polovině zaujal dle Autosportu i nově příchozího Marka Gillana, jenž nahradil Sama Michaela. Brazilce si váží kvůli schopnosti pracovat s mapami motorů, což jako jeho silnou stránku zdůraznil i jeho předchozí šéf Ross Brawn. Pro Williams by to při letošním přechodu z motorů Cosworth na Renaulty mohlo být v počáteční fázi testování a přizpůsobování se novému agregátu velmi cenné.
Brazilce si ve Williamsu kvůli jeho technickým znalostem a zpětné vazbě váží(foto: Williams F1 Team)
V této oblasti se s ním nemůže rovnat ani Adrian Sutil. Podle nejmenovaného člověka, který s ním pracoval, za Barrichellem v technickém porozumění zaostává. Navíc čelí žalobě ze strany spolumajitele Lotusu - Erica Luxe, kterého zranil loni v Číně (více zde).
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.
Lewis Hamilton nezažívá ve Ferrari zrovna pohádkový příběh. Teď se k názoru Ralfa Schumachera přidal i bývalý jezdec Red Bullu, který se domnívá, že britský šampion by po sezoně 2025 mohl Formuli 1 definitivně opustit.