Minulý víkend došlo v Bahrajnu k dalším občanským nepokojům. Sílí obavy o opětovné zrušení závodu Formule 1, stejně jako tomu bylo minulý rok.
Minulý rok byl kvůli protivládnímu povstání, které bylo násilně potlačeno, odvolán poslední předsezónní test v Sákhíru a nakonec byla zrušena i velká cena. Situace v zemi se však neuklidnilo a k nepokojům docházelo i během minulého víkendu.
"Doufám, že do Bahrajnu pojedeme a nebudou s tím žádné problémy: závod se uskuteční, veřejnost bude spokojena, žádné drama. To je to, v co věřím," uvedl Ecclestone, který pro sezónu 2012 znovu naplánoval závod v Bahrajnu. A FIA na svém prosincovém zasedání navrhovanou podobu kalendáře F1 schválila.
Naděje na zklidnění situace však dostávají trhlinu. Z Bahrajnu tento týden přišla zpráva, že o život přišla žena poté, co se na "pokojné" demonstraci poblíž hlavního města Manamy nadýchala slzného plynu. Od loňského listopadu se tak jedná již minimálně o třetí oběť. Nadále pokračují demonstrace za doprovodu slzného plynu, gumových projektilů a omračujících granátů.
Ecclestone na sklonku roku na dotaz, zda znovu odvolá závod, pokud budou k dispozici důkazy o přetrvávajících problémech v Bahrajnu, odpověděl: "Museli bychom o tom pak vážně přemýšlet. Ale byli jsme v Argentině, když tam probíhaly dramatické události. Docházelo k nim i v Brazílii."
Pro Al-Jazeeru úspěšný obchodník v prosinci řekl: "Očividně tam je problém, ale já jsem si celkem jistý, že se jim podaří nalézt příčinu a vyřešit jej."
Bude letošní závod v poušti opět zrušen? (foto: Red Bull)
Mnoho lidí v F1 se domnívá, že není rozumné do Bahrajnu jezdit, pokud velmi brzy nedojde k velkému pokroku, jelikož by velká cena mohla spíše roznítit další násilí než přispět k procesu zklidnění situace v zemi.
Velká cena Bahrajnu, která se jezdí v poušti před víceméně prázdnými tribunami, je naplánována na 22. dubna jako čtvrtý podnik v kalendáři. Opravdu je pro F1 natolik nepostradatelnou?
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.