Technická novinka loňské sezóny Formule 1 - systém pro snížení odporu (DRS) je podle technického ředitele McLarenu Paddyho Lowa "levným, snadným a efektivnějším" způsobem pro zlepšení předjíždění a zvýšení atraktivity závodů.
V minulých letech se na nedostatek předjíždění v F1 snesla vlna kritiky. FIA hledala způsoby, jak zvýšit počet předjížděcích manévrů, proto v minulé sezóně zavedla DRS. Díky němu se podle Lowa týmy mohly vyhnout nákladným úpravám svých monopostů.
Díky tomuto systému má pilot možnost zvednout horní klapku zadního křídla, což vede ke snížení aerodynamického odporu a tím i dosažení vyšší maximální rychlosti, což zvyšuje šanci na předjetí soupeře.
V minulé sezóně jsme byli svědky rekordního počtu předjížděcích manévrů. Velký podíl na tom však nese i nový dodavatel pneumatik Pirelli. DRS mnoho lidí kritizuje, protože předjížděcí manévry s využitím DRS považují za umělý.
Systém se nezamlouvá ani bývalému designérovi monopostů F1 Garymu Andersonovi, který pro Autosport uvedl: "Samozřejmě, DRS zvýšilo počet předjížděcích manévrů, ale udělalo to z předjíždění nudnou záležitost. Systém DRS je pouze náhradní řešení do doby, než někdo upraví pravidla tak, aby bylo předjíždění možné samo o sobě a jezdci mohli dát najevo svůj skutečný talent a schopnosti." Jeho podrobné zhodnocení DRS za minulý rok najdete zde.
Paddy Lowe však zavedení této novinky pro BBC brání: "Na DRS je skvělé to, že se alespoň můžeme posunout vpřed těch diskusí o snahách změnit aerodynamické vlastnosti vozů k pokusům o zlepšení předjíždění. Podařilo se nám nalézt něco mnohem spolehlivějšího, levnějšího, snadnějšího a efektivnějšího. Rovněž to je možné dolaďovat závod od závodu."
Jenson Button v Kanadě s aktivovaným DRS (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Podle FIA DRS minulou sezónu fungovalo všude krom prvního závodu v Melbourne a Velké ceny Evropy ve Valencii dle očekávání. V letošním roce proto zřejmě sáhne k drobným úpravám.
V Austrálii se přemýšlí o přidání druhé DRS zóny, která by se nacházala za první šikanou. Piloti by se v první zóně na cílové rovince mohli přiblížit soupeři na dostřel 1 sekundy a v té druhé by se mohli pokusit o předjetí. Pro nejnudnější závod roku ve Valencii se uvažuje o jednoduchém prodloužení zóny před zatáčkou č. 12.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.