Technická novinka loňské sezóny Formule 1 - systém pro snížení odporu (DRS) je podle technického ředitele McLarenu Paddyho Lowa "levným, snadným a efektivnějším" způsobem pro zlepšení předjíždění a zvýšení atraktivity závodů.
V minulých letech se na nedostatek předjíždění v F1 snesla vlna kritiky. FIA hledala způsoby, jak zvýšit počet předjížděcích manévrů, proto v minulé sezóně zavedla DRS. Díky němu se podle Lowa týmy mohly vyhnout nákladným úpravám svých monopostů.
Díky tomuto systému má pilot možnost zvednout horní klapku zadního křídla, což vede ke snížení aerodynamického odporu a tím i dosažení vyšší maximální rychlosti, což zvyšuje šanci na předjetí soupeře.
V minulé sezóně jsme byli svědky rekordního počtu předjížděcích manévrů. Velký podíl na tom však nese i nový dodavatel pneumatik Pirelli. DRS mnoho lidí kritizuje, protože předjížděcí manévry s využitím DRS považují za umělý.
Systém se nezamlouvá ani bývalému designérovi monopostů F1 Garymu Andersonovi, který pro Autosport uvedl: "Samozřejmě, DRS zvýšilo počet předjížděcích manévrů, ale udělalo to z předjíždění nudnou záležitost. Systém DRS je pouze náhradní řešení do doby, než někdo upraví pravidla tak, aby bylo předjíždění možné samo o sobě a jezdci mohli dát najevo svůj skutečný talent a schopnosti." Jeho podrobné zhodnocení DRS za minulý rok najdete zde.
Paddy Lowe však zavedení této novinky pro BBC brání: "Na DRS je skvělé to, že se alespoň můžeme posunout vpřed těch diskusí o snahách změnit aerodynamické vlastnosti vozů k pokusům o zlepšení předjíždění. Podařilo se nám nalézt něco mnohem spolehlivějšího, levnějšího, snadnějšího a efektivnějšího. Rovněž to je možné dolaďovat závod od závodu."
Jenson Button v Kanadě s aktivovaným DRS (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Podle FIA DRS minulou sezónu fungovalo všude krom prvního závodu v Melbourne a Velké ceny Evropy ve Valencii dle očekávání. V letošním roce proto zřejmě sáhne k drobným úpravám.
V Austrálii se přemýšlí o přidání druhé DRS zóny, která by se nacházala za první šikanou. Piloti by se v první zóně na cílové rovince mohli přiblížit soupeři na dostřel 1 sekundy a v té druhé by se mohli pokusit o předjetí. Pro nejnudnější závod roku ve Valencii se uvažuje o jednoduchém prodloužení zóny před zatáčkou č. 12.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.