Během posledních dvou let zkusil Kimi Räikkönen mnoho závodních aut, ale žádné na něj nekladlo takové nároky, jako F1. Proto se musí na svůj návrat dobře připravit. Jak? Tuto otázku pro F1 Racing zodpověděl Dan Williams z Pro Performance.
Nároky kladené na piloty F1 jsou vysoké, a to jak fyzické, tak psychické. Jezdci se musí vyrovnat s mnoha náročnými faktory, jako je vysoké přetížení během závodů, vysoká teplota v kokpitu, ale i s věcmi jako jsou dlouhé cesty na závody. Cestování je s dnešní F1 neodmyslitelně spjato. S tím vším musí jezdci počítat a být na to dobře připraveni. Pro navrátilce je prý přechod na režim F1 složitější, než pro nováčky.
Jakou přípravu tedy zvolí Kimi Räikkönen, aby byl příští rok co nejlépe připraven na VC Austrálie 2012, která bude jeho prvním závodem po dvou letech bez F1? Odpověď se pokusil najít Dan Williams ze společnosti Pro Performance. Ta je oficiálním konzultantem týmu Caterham F1 a pomohla při vstupu do F1 mnoha mladým jezdcům, co se fyzické připravenosti týče. Fin se podle Williamse musí zaměřit hlavně na tyto věci:
Cvičení krční oblastiNa jezdce F1 působí při akceleraci, brzdění a projíždění zatáček velké přetížení. To krční svalstvo hodně zatěžuje. Samozřejmě, po 155 odjetých závodech to Räikkönena nemůže nijak překvapit, ale rally vozy jsou v tomto ohledu úplně jiné. Proto se Kimi v následujících měsících musí zaměřit hlavně na zpevňování krčních svalů.
"Pro trénování krku používáme kombinaci různých posilovacích pomůcek. Právě na tuto oblast se musí klienti hodně zaměřit. Většinou jde o jednu až dvě hodiny tréninku čtyřikrát do týdne. Také se zaměřujeme na měkké tkáně (hlavně masáže a protahování), aby se zlepšila celková pohyblivost a funkčnost krční oblasti," říká o tréninku Williams.
Řízení vozu F1 vyžaduje dobrou psychickou i fyzickou kondici - tu musí Räikkönen přes zimu nabrat zpět
Posilování rukouI s posilovačem řízení, kterým jsou vozy F1 vybaveny, je zatáčení dost náročné.
"Myslím, že Kimi se zaměří na svaly nadloktí a předloktí, které se používají při zatáčení. Také se bude muset soustředit na svaly mezi břichem a zády (core muscles). Pokud dojde k nějaké nehodě nebo nárazu, hodí se mít tuto oblast dobře zpevněnou," vysvětluje Williams.
Kardiovaskulární tréninkJezdci F1 musí mít i dobrou kardiovaskulární formu. Závody trvají většinou hodinu a půl až dvě hodiny, což je velká zátěž. Pokud by jezdec nebyl po této stránce v dobré formě, mohl by se snadno unavit, což by mohlo ovlivnit jeho výkonnost, ale i bezpečnost ostatních na trati.
"Záleží hlavně na podmínkách konkrétního okruhu, ale tep srdce závodního jezdce většinou dosahuje 170 úderů za minutu. Proto jezdci významnou část tréninku věnují výdrži, aby se dokázali s podobnými podmínkami vyrovnat."
A jak tedy jezdci trénují tuto oblast? Vhodné činnosti jsou jízda na kole, veslování, běhání, plavání a samozřejmě trénink na okruhu. U Kimiho Räikkönena se však nedá vyloučit, že jako Fin bude preferovat běh na lyžích.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.