Během posledních dvou let zkusil Kimi Räikkönen mnoho závodních aut, ale žádné na něj nekladlo takové nároky, jako F1. Proto se musí na svůj návrat dobře připravit. Jak? Tuto otázku pro F1 Racing zodpověděl Dan Williams z Pro Performance.
Nároky kladené na piloty F1 jsou vysoké, a to jak fyzické, tak psychické. Jezdci se musí vyrovnat s mnoha náročnými faktory, jako je vysoké přetížení během závodů, vysoká teplota v kokpitu, ale i s věcmi jako jsou dlouhé cesty na závody. Cestování je s dnešní F1 neodmyslitelně spjato. S tím vším musí jezdci počítat a být na to dobře připraveni. Pro navrátilce je prý přechod na režim F1 složitější, než pro nováčky.
Jakou přípravu tedy zvolí Kimi Räikkönen, aby byl příští rok co nejlépe připraven na VC Austrálie 2012, která bude jeho prvním závodem po dvou letech bez F1? Odpověď se pokusil najít Dan Williams ze společnosti Pro Performance. Ta je oficiálním konzultantem týmu Caterham F1 a pomohla při vstupu do F1 mnoha mladým jezdcům, co se fyzické připravenosti týče. Fin se podle Williamse musí zaměřit hlavně na tyto věci:
Cvičení krční oblastiNa jezdce F1 působí při akceleraci, brzdění a projíždění zatáček velké přetížení. To krční svalstvo hodně zatěžuje. Samozřejmě, po 155 odjetých závodech to Räikkönena nemůže nijak překvapit, ale rally vozy jsou v tomto ohledu úplně jiné. Proto se Kimi v následujících měsících musí zaměřit hlavně na zpevňování krčních svalů.
"Pro trénování krku používáme kombinaci různých posilovacích pomůcek. Právě na tuto oblast se musí klienti hodně zaměřit. Většinou jde o jednu až dvě hodiny tréninku čtyřikrát do týdne. Také se zaměřujeme na měkké tkáně (hlavně masáže a protahování), aby se zlepšila celková pohyblivost a funkčnost krční oblasti," říká o tréninku Williams.
Řízení vozu F1 vyžaduje dobrou psychickou i fyzickou kondici - tu musí Räikkönen přes zimu nabrat zpět
Posilování rukouI s posilovačem řízení, kterým jsou vozy F1 vybaveny, je zatáčení dost náročné.
"Myslím, že Kimi se zaměří na svaly nadloktí a předloktí, které se používají při zatáčení. Také se bude muset soustředit na svaly mezi břichem a zády (core muscles). Pokud dojde k nějaké nehodě nebo nárazu, hodí se mít tuto oblast dobře zpevněnou," vysvětluje Williams.
Kardiovaskulární tréninkJezdci F1 musí mít i dobrou kardiovaskulární formu. Závody trvají většinou hodinu a půl až dvě hodiny, což je velká zátěž. Pokud by jezdec nebyl po této stránce v dobré formě, mohl by se snadno unavit, což by mohlo ovlivnit jeho výkonnost, ale i bezpečnost ostatních na trati.
"Záleží hlavně na podmínkách konkrétního okruhu, ale tep srdce závodního jezdce většinou dosahuje 170 úderů za minutu. Proto jezdci významnou část tréninku věnují výdrži, aby se dokázali s podobnými podmínkami vyrovnat."
A jak tedy jezdci trénují tuto oblast? Vhodné činnosti jsou jízda na kole, veslování, běhání, plavání a samozřejmě trénink na okruhu. U Kimiho Räikkönena se však nedá vyloučit, že jako Fin bude preferovat běh na lyžích.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.