INTERLAGOS - 3. TRÉNINK; Sebastian Vettel byl nejrychlejším pilotem sobotního tréninku, když za svými zády nechal Jensona Buttona s McLarenem a svého týmového kolegu Marka Webbera.
Závodní víkend Velké ceny Brazílie pokračuje třetím volným tréninkem na okruhu Autodromo José Carlos Pace di Interlagos. Včerejší druhé tréninkové klání potvrdilo vzestupnou formu týmu McLaren - Lewis Hamilton zajel nejrychlejší kolo a předstihl tak oba piloty Red Bullu a čtvrtého Fernanda Alonsa. Španělský pilot byl nespokojený s vyvážením svého monopostu, proto jistě u Ferrari využijí dalších šedesát minut, aby mohli vůz lépe připravit na dnešní kvalifikaci a především na zítřejší závod.
Počasí bude hrát klíčovou roli v průběhu závodního víkendu. Většina týmů počítá s deštivou kvalifikací i s mokrým zítřejším závodem, vše je tedy dost nepředvídatelné. Momentálně je obloha částečně zakrytá oblaky a zdá se, že trénink by se mohl odjet na suché trati, i když počasí se tu mění velmi rychle.
Pro poslední velkou cenu sezony přivezlo Pirelli pneumatiky střední a měkké směsi. Během včerejšího dne měli piloti možnost odzkoušet i specifikace pneumatik pro rok 2012.
Semafor se rozsvítil zeleně – trať je volná, trénink může začít.
Kobajaši a Senna vyvážejí zbytek startovního pole na dráhu a zahajují se tak zaváděcí kola. Postupně se všichni vrací ke svým mechanikům. V boxech Ferrari jsou oba piloti venku z kokpitů a živě diskutují. Bruno Senna znovu vyráží na trať a má tak celý okruh jen pro sebe. V hledišti je i jeho matka Viviane, která tu zastupuje organizaci Fondazione Senna, jejíž symboly mají mnozí jezdci na svých přilbách. Bruno Senna nastavil první laťku na 1:16,622 min.
Po 10. minutách tréninku – 1. Senna, 2. D'Ambrosio.
V dalším kole se dokázal Senna o malinko polepšit, v tom dalším je jeho čas o více jak sekundu rychlejší. Na trať vyráží i Kobajaši, Glock a Petrov, posledně jmenovaný zajíždí čas 1:17,761. Ruský pilot ještě nemá jistou sedačku u Lotusu pro příští sezonu. Další kolo zajíždí Petrov v čase 1:14,654, což mu vynáší prozatímní první příčku.
Daniel Ricciardo je na třetím místě, když zaostává za Petrovem téměř o čtyři sekundy. Čelo se mnění s výjezdem top týmů na trať, momentálně je to Lewis Hamilton, který vede tabulku s časem 1:13,988. Vzápětí je to Vettelovo jméno, které svítí na prvním místě u času 1:13,754.
Další piloti zajíždí svá měřená kola – Schumacher zaznamenává čas 1:17,263, Trulli 1:17,123 a je tak rychlejší než Mercedes. Hamilton se zlepšuje a čas 1:13,508 ho posílá do vedení. Jenson Button se řítí cílovou rovinkou a zastavuje časomíru na hodnotě 1:13,447 a jde tak do čela.
Po 20. minutách tréninku – 1. Button 2. Hamilton 3. Vettel.
Schumacherův Mercedes se vyšplhal až na šestou příčku, hned za jeho zády je Sutil s časem 1:15,047. Sebastien Buemi má nějaký technický problém, jeho Toro Rosso se pomalu sune k boxům. Mark Webber se dostal na druhé místo, ale je okamžitě sesazen Buttonem, jehož čas 1:13,238 je o jednu desetinu lepší.
Zatím jedinými, kteří nezajeli jediné měřené kolo, jsou obě Ferrari, které jsou stále v boxech a Toro Rosso Sebastiena Buemiho, kterého potkala technická závada. Mezitím si svůj čas vylepšuje Mark Webber, ale zůstává stále třetí. Na trať se konečně rozjíždí i Scuderia Ferrari, Massa je dvanáctý, druhé Ferrari je rychlejší – Alonso protíná pásku s doposud sedmým nejlepším časem.
Po 30. minutách tréninku -1. Vettel 1:13,186; 2. Button 1:13,238; 3. Webber 1:13,296; 4. Hamilton 1:13,508; 5. Schumacher 1:14,114; 6. Rosberg 1:14,269 min.
K dalším pokusům se vydává Button, Hamilton a Alonso. Hamilotn je pomalejší než v první části tréninku, zatímco Schumacher má na svém voze nasazené pneumatiky s měkkou směsí. Schumacherův čas nestačí na konkurenci, ale je dobrý 1:13,393, také Nico Rosberg je na měkkých pneumatikách a jeho čas ho vynáší na třetí příčku.
Po 40. minutách tréninku - 1. Vettel, 2. Button, 3. Rosberg.
Na trati je Mark Webber a zatím zajíždí ve všech sektorech nejlepší časy, nakonec je i konečný čas 1:13,154 tím nejrychlejším vůbec a to i přesto, že Australan jel na střední směsi pneumatik. Dalším pilotem, který jede své rychlé kolo je Adrian Sutil a je rychlejší než Webber - 1:13,113 min.
Na trati je osamocen D'Ambrosio.
Po 50. minutách tréninku – 1. Sutil, 2. Webber, 3. Button
Na dráhu vyráží Alonso, na rudém voze jsou měkké pneumatiky, čas 1:12,768 je zatím nejrychlejší z celého závodního víkendu. Také Felipe Massa má rozjeté skvělé kolo, ale v jeho pokusu jsou trhlinky a silnější provoz na trati.
Lewis Hamilton je dalším pilotem, který se dostal pod hodnotu 1:13 a stlačil tak nejrychlejší kolo na 1:12,622. Také Webber je rychlý, ale čas 1:12,641 na čelo nestačí. Sebastian Vettel je nejrychlejší 1:12,508 a čeká se jak zajede Button: jeho čas po přetnutí cílové čáry je 1:12,822.
Na programu jsou poslední pokusy. Felipe Massa, 1:13,6 je hluboko v poli poražených. Sebastian Vettel zajíždí neuvěřitelných 1:12,460, jak odpoví soupeři? Button 1:12,547 a je druhý Webber zůstává třetí.
Nejvyšší naměřené rychlosti: 1. Alguersuari - 317 km/hod; 2. Pérez - 314; 3. Kobajaši - 314; 4. Buemi - 312; 5. Barrichello - 312; 6. Petrov - 311.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.