INTERLAGOS - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton s McLarenem ovládl odpolední trénink na okruhu Interlagos. Na záda mu nejtěsněji (se ztrátou 0,167 sec) dýchal už jistý mistr světa sezóny 2011 Sebastian Vettel.
Odpolední trénink v Brazílii začal za slunečného počasí a ještě vyšších teplot než ráno: vzduch dosahoval 26 °C, asfalt 46 °C, a za silnějšího větru – přes 3 m/sec. Po ranním představení nováčků, mezi nimiž nechyběl ani Jan Charouz, se představili již pouze stabilní závodní piloti.
Fernandovi Alonsovi byl po dopolední poruše vyměněn motor. Protože dostal použitý, nikoliv zcela nový devátý, vyhne se penalizaci. Lewis Hamilton odpoledne nastoupil se žlutou helmou s brazilskou vlajkou v horní části, kterou vzdával poctu svému vzoru Ayrtonovi Sennovi.
Garáže jako první v 17 hod našeho času opustili Kovalainen, Alguersuari, Trulli, Liuzzi a Buemi. Piloti ihned najížděli do měřených kol a první laťku stanovil Alguersuari – 1:17,316 min. Na čele se střídali Schumacher (1:15,652), Button (1:15,190), Hamilton (1:13,852 min).
Ferrari ve snaze rozluštit záhadu Massova kmitajícího křídla dnes Felipemu na chvíli nasadilo jeho starší verzi (foto: Scuderia Ferrari)
Zatímco Ferrari začalo na experimentální tvrdé směsi pneumatik, dvojice McLarenu a Red Bullu pro začátek zvolila současné středně tvrdé směsi. Petrov (s šasi R31-06, Senna s R31-05) si stěžuje na obrovskou přetáčivost. Po změnu poměru hmotnosti ve prospěch přední nápravy nedocházelo k blokování zadních kol a Vitalij byl celkově s druhou jízdou spokojenější.
Usilovně se rovněž pracovalo na přední části Buttonova McLarenu. Jenson jezdil v tu chvíli jen o 46 tisícin sekundy pomaleji a po 40 min figuroval na 2. příčce.
Pořadí v polovině tréninku, kdy většina začala přezouvat na měkčí směs pneumatik:1. Hamilton 1:13,8522. Button + 0,0463. Webber + 0,5274. Vettel + 0,5535. Massa + 0,7106. Alonso + 0,9087. Pérez + 1,1288. Kobajaši + 1,167
Charouzův týmový kolega Daniel Ricciardo v akci (foto: HRT)
Schumacher jako první z top pilotů využil výhod měkkých pneumatik a dostal se do čela – 1:13,723 min. Barrichello po jejich vyzkoušení potvrdil rozdíl, který jsme mezi měkkou a středně-tvrdou směsí předpokládali (viz zde) – měkčí Pirellky jsou o 0,7 sec rychlejší a velmi konzistentní.
Po 55 min se na nich zlepšil vedoucí Hamilton (1:13,392 min), na něhož se dotáhl Vettel (1:13,559 min). Týmy se začaly věnovat delším jízdám, během nichž vyhodnocovali degradaci měkčí směsi.
Dvanáct minut před koncem zůstal v nájezdu (Juncao) na dlouhou cílovou rovinku po výletu z dráhy kvůli problémům s převodovkou stát Pérezův Sauber. V závěru kroužilo před zraky vášnivých brazilských diváků všech 24 vozů, Red Bully však již s těžšími vozy naháněly Hamiltona marně a na čele se nic nezměnilo.
Oba Lotusy s novým zadním křídlem a novou posilou svého technického týmu - specialistou na aerodynamiku Johnem Ileyem z McLarenu - byly jen o 0,4 sec pomalejší než Barrichellův Williams a zítra by rádi nakoukli do Q2. S oběma vozy je v nejrychlešjí desítce také Force India, za povšimnutí stojí také výkon Schumachera, jenž překonal Massu na Ferrari i Buttona na McLarenu.
Maximální rychlosti: 1. Buemi - 318 km/hod; 2. Alguersuari - 317; 3. Pérez - 312; 4. Barrichello - 312; 5. Di Resta - 311; 6. Senna - 310.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.