Mark Webber zajel nejrychlejší čas prvního tréninku na okruhu Interlagos. Nejblíže mu byly oba McLareny v pořadí Jenson Button - Lewis Hamilton. Český reprezentant Jan Charouz byl nejpomalejší, ujel však nejvíce kol ze všech a nasbíral cenné zkušenosti. Na svého kolegu Daniela Ricciarda ztratil 0,6 sec.
Úvodní trénink před Velkou cenou Brazílie začal za příjemného počasí – teplota vzduchu šplhala k 23 °C, dráha měla 32 °C. V sobotu a v neděli by se však počasí mělo zkazit, meteorologové očekávají přeháňky. Zajímavé bylo, že šéfové týmů nestihli po schůzce FOTA začátek dopolední části. Tipoval bych to na horkou debatu ohledně Dohody o omezení zdrojů (RRA).
Obzvlášť příjemnou zprávou pro nás včera bylo, že FIA na poslední chvíli udělila Janu Charouzovi licenci, proto vyšla dohoda s týmem HRT a Honza se mohl v Liuzziho voze HRT F111 vyrazit na trať. Příležitost dostali také další piloti: Romain Grosjean (Renault, místo Petrova), Nico Hülkenberg (Force India, místo Adriana Sutila), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso, místo Buemiho) a Luiz Razia (Lotus, místo Trulliho).
Pirelli pro závod přivezlo novou měkkou směs, která je o něco tvrdší, než letos byly týmy zvyklé, a příští rok bude tou středně-tvrdou. Pro tréninky týmům navíc italský dodavatel poskytl týmům experimentální tvrdou směs, proto piloti ujeli více kol, než tomu bylo obvyklé.
Z boxů jako první vyrazil Charouz, jehož inženýr rádiem upozorňoval na boční vítr na zadní rovince, společně s Alguersuarim a Vergnem. První měřené kolo po 5 min patřilo Nicovi Rosbergovi – 1:28,310 min, úvodní pokus jeho týmového kolegy Michaela Schumachera byl však o více než 9 sec rychlejší - 1:19,730 min. Zatímco ostatní po instalačních kolech zmizeli v boxech, Mercedesy se osamocené dále proháněly po trati (Schumacher - 1:16,778; Rosberg – 1:21,326 min).
Richard Connell dává před první jízdou rady Janu Charouzovi (foto: HRT)
Ferrari aplikovalo flow-vis na přední křídlo Fernanda Alonsa před prvním vyjetím na dráhu. Španěl po jednom kole vystoupil z vozu a zamířil k diskusi se svými šéfy na boxovou zídku. Tým přivezl podle Felipeho Massy stejná křídla, která měl i v předchozích třech závodech, u Alonsa jsme si však všimli křídla zcela nového.
Po menší přestávce jako první zamířili na dráhu opět Alguersuari, za ním Grosjean a D’Ambrosio s experimentální tvrdou směsí pneumatik. První čas českého pilota: 1:23,800, druhý: 1:22,556 a třetí 1:22,080 min. Jeho týmový kolega Daniel Ricciardo je za tím o něco pomalejší – 1:22,419 min. Mezitím se blýsknul Senna (1:16,774) a Grosjean (1:16,072 min).
Charouz se po sedmi kolech s nejlepším časem 1:21,026 min kolech vrací do boxů, Ricciardo jej snadno překonává (1:19,329 min) a po osmi kolech se také vrací. Honzův čas není dle týmu na nováčka špatný.
Na trať po 25 min konečně vyrážejí rudá Ferrari a Massa jde ihned do čela – 1:15,473 min, krátce na to jej vystřídal Hamilton (1:15,078 min) a do akce se znovu vrátil Charouz.
Speciální přilba Felipeho Massy pro brazilský závod (foto: Scuderia Ferrari)
Pilot McLarenu, jenž se před odletem do Brazílie znovu sešel se svou bývalou (nebo opět současnou?) přítelkyní Nicole Scherzingerovou, dále zrychluje (1:14,503) a do sluchátek dostává zprávu, že je vozem na okruhu momentálně nejrychlejším. Inženýr mu nabízí prodloužení stintu o jedno kolo, čehož Lewis s radostí využívá (1:14,296 min). Je pouze upozorněn na to, aby přitom nezdržel Jensona jedoucího těsně za ním.
Po 55 min se zlepšuje i Charouz (1:19,796) a rozehřívá se i Vettel – 1:14,667 min. Dvojnásobný mistr světa se po chvíli dostává před oba McLareny (1:14,025 min), na jeho voze RB7 se objevily nové deflektory. Rakouský tým zkoušel také novinky v oblasti podlahy, na níž měl nalepené další drobné díly.
Pořadí v polovině tréninku:1. Vettel 1:4,025 min2. Hamilton + 0,2713. Massa + 0,4824. Button + 0,6505. Webber + 0,7416. Hülkenberg + 1,216
Alonso měl v polovině na kontě 9 kol, ale žádné měřené. Český zástupce si stěžuje, že jeho pneumatiky jsou několik kol v pořádku, pak se však ty zadní začínají přehřívat.
Webber se při delším stintu o 11 kolech posunul za Vettela, chybělo mu na něj jen 15 tisícin (1:14,040 min). Po hodince před oba Red Buly poskočil Jenson Button (1:13,950 min), Hamilton byl v tu chvíli o 13 tisícin pomalejší. Těsné souboje mezi týmovými kolegy! Všichni čtyři byli namačkáni v rozmezí 9 setin sekundy.
Grafické znázornění časů Charouze a Ricciarda (bez in-/out-lapů) (pro zvětšení klikněte)
Renault, v jehož řadách se objevil bývalý dlouholetý zaměstnanec McLarenu Dave Ryan (musel po melbournském lhaní komisařům odejít), pracoval na vylepšení mechanických vozů. Na durhou polovinu dostal Grosjean jiné zadní pružiny, Sennovi bylo upraveno nastavení zkrutné vzpěry. Francouz však zůstal po 55 min při výjezdu z boxů stát v místě, kde si piloti nacvičují starty, proto musel být traťovými komisaři zatlačen do bezpečí.
Sam Bird uvedl, že Mercedes ve své továrně zkompletoval první šasi MGP W03 včetně zadního zavěšení již před dvěma měsíci a nyní jej dolaďuje.
Charouz po 70 min opět v boxech, podařilo se mu po 27 kolech snížit (1:19,577 min) svou ztrátu na Ricciarda jezdícího se stejným vozem na 0,7 sec, přesto zůstává poslední. Mezitím zaznamenává Webber nejrychlejší kolo – 1:13,811 min.
Šest minut před koncem vypovědělo v první zatáčce Alonsovi službu jeho Ferrari, Španěl rádiem podezíral motor. Jeho vůz byl do dvou min odklizen a začala poslední frenetická část, kdy na okruh vyrazily všechny vozy. Z nejrychlejšího času se nakonec radoval Mark Webber na Red Bullu, za ním se seřadily oba McLareny, které úspěšně vyzkoušely nové bočnice zadního křídla, a Australanův týmový kolega Vettel.
Mezi nováčky tentokrát vynikl Hülkenberg, jenž byl rychlejší než závodní pilot Di Resta. Totéž se u Renaultu podařilo Grosjeanovi, na něhož Senna ztratil dvě desetinky.
Maximální rychlosti: 1. Alguersuari - 320 km/hod; 2. Vergne - 320; 3. Maldonado - 314; 4. Schumacher - 314; 5. Pérez - 313; 6. Barrichello - 313.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.