Mark Webber zajel nejrychlejší čas prvního tréninku na okruhu Interlagos. Nejblíže mu byly oba McLareny v pořadí Jenson Button - Lewis Hamilton. Český reprezentant Jan Charouz byl nejpomalejší, ujel však nejvíce kol ze všech a nasbíral cenné zkušenosti. Na svého kolegu Daniela Ricciarda ztratil 0,6 sec.
Úvodní trénink před Velkou cenou Brazílie začal za příjemného počasí – teplota vzduchu šplhala k 23 °C, dráha měla 32 °C. V sobotu a v neděli by se však počasí mělo zkazit, meteorologové očekávají přeháňky. Zajímavé bylo, že šéfové týmů nestihli po schůzce FOTA začátek dopolední části. Tipoval bych to na horkou debatu ohledně Dohody o omezení zdrojů (RRA).
Obzvlášť příjemnou zprávou pro nás včera bylo, že FIA na poslední chvíli udělila Janu Charouzovi licenci, proto vyšla dohoda s týmem HRT a Honza se mohl v Liuzziho voze HRT F111 vyrazit na trať. Příležitost dostali také další piloti: Romain Grosjean (Renault, místo Petrova), Nico Hülkenberg (Force India, místo Adriana Sutila), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso, místo Buemiho) a Luiz Razia (Lotus, místo Trulliho).
Pirelli pro závod přivezlo novou měkkou směs, která je o něco tvrdší, než letos byly týmy zvyklé, a příští rok bude tou středně-tvrdou. Pro tréninky týmům navíc italský dodavatel poskytl týmům experimentální tvrdou směs, proto piloti ujeli více kol, než tomu bylo obvyklé.
Z boxů jako první vyrazil Charouz, jehož inženýr rádiem upozorňoval na boční vítr na zadní rovince, společně s Alguersuarim a Vergnem. První měřené kolo po 5 min patřilo Nicovi Rosbergovi – 1:28,310 min, úvodní pokus jeho týmového kolegy Michaela Schumachera byl však o více než 9 sec rychlejší - 1:19,730 min. Zatímco ostatní po instalačních kolech zmizeli v boxech, Mercedesy se osamocené dále proháněly po trati (Schumacher - 1:16,778; Rosberg – 1:21,326 min).
Richard Connell dává před první jízdou rady Janu Charouzovi (foto: HRT)
Ferrari aplikovalo flow-vis na přední křídlo Fernanda Alonsa před prvním vyjetím na dráhu. Španěl po jednom kole vystoupil z vozu a zamířil k diskusi se svými šéfy na boxovou zídku. Tým přivezl podle Felipeho Massy stejná křídla, která měl i v předchozích třech závodech, u Alonsa jsme si však všimli křídla zcela nového.
Po menší přestávce jako první zamířili na dráhu opět Alguersuari, za ním Grosjean a D’Ambrosio s experimentální tvrdou směsí pneumatik. První čas českého pilota: 1:23,800, druhý: 1:22,556 a třetí 1:22,080 min. Jeho týmový kolega Daniel Ricciardo je za tím o něco pomalejší – 1:22,419 min. Mezitím se blýsknul Senna (1:16,774) a Grosjean (1:16,072 min).
Charouz se po sedmi kolech s nejlepším časem 1:21,026 min kolech vrací do boxů, Ricciardo jej snadno překonává (1:19,329 min) a po osmi kolech se také vrací. Honzův čas není dle týmu na nováčka špatný.
Na trať po 25 min konečně vyrážejí rudá Ferrari a Massa jde ihned do čela – 1:15,473 min, krátce na to jej vystřídal Hamilton (1:15,078 min) a do akce se znovu vrátil Charouz.
Speciální přilba Felipeho Massy pro brazilský závod (foto: Scuderia Ferrari)
Pilot McLarenu, jenž se před odletem do Brazílie znovu sešel se svou bývalou (nebo opět současnou?) přítelkyní Nicole Scherzingerovou, dále zrychluje (1:14,503) a do sluchátek dostává zprávu, že je vozem na okruhu momentálně nejrychlejším. Inženýr mu nabízí prodloužení stintu o jedno kolo, čehož Lewis s radostí využívá (1:14,296 min). Je pouze upozorněn na to, aby přitom nezdržel Jensona jedoucího těsně za ním.
Po 55 min se zlepšuje i Charouz (1:19,796) a rozehřívá se i Vettel – 1:14,667 min. Dvojnásobný mistr světa se po chvíli dostává před oba McLareny (1:14,025 min), na jeho voze RB7 se objevily nové deflektory. Rakouský tým zkoušel také novinky v oblasti podlahy, na níž měl nalepené další drobné díly.
Pořadí v polovině tréninku:1. Vettel 1:4,025 min2. Hamilton + 0,2713. Massa + 0,4824. Button + 0,6505. Webber + 0,7416. Hülkenberg + 1,216
Alonso měl v polovině na kontě 9 kol, ale žádné měřené. Český zástupce si stěžuje, že jeho pneumatiky jsou několik kol v pořádku, pak se však ty zadní začínají přehřívat.
Webber se při delším stintu o 11 kolech posunul za Vettela, chybělo mu na něj jen 15 tisícin (1:14,040 min). Po hodince před oba Red Buly poskočil Jenson Button (1:13,950 min), Hamilton byl v tu chvíli o 13 tisícin pomalejší. Těsné souboje mezi týmovými kolegy! Všichni čtyři byli namačkáni v rozmezí 9 setin sekundy.
Grafické znázornění časů Charouze a Ricciarda (bez in-/out-lapů) (pro zvětšení klikněte)
Renault, v jehož řadách se objevil bývalý dlouholetý zaměstnanec McLarenu Dave Ryan (musel po melbournském lhaní komisařům odejít), pracoval na vylepšení mechanických vozů. Na durhou polovinu dostal Grosjean jiné zadní pružiny, Sennovi bylo upraveno nastavení zkrutné vzpěry. Francouz však zůstal po 55 min při výjezdu z boxů stát v místě, kde si piloti nacvičují starty, proto musel být traťovými komisaři zatlačen do bezpečí.
Sam Bird uvedl, že Mercedes ve své továrně zkompletoval první šasi MGP W03 včetně zadního zavěšení již před dvěma měsíci a nyní jej dolaďuje.
Charouz po 70 min opět v boxech, podařilo se mu po 27 kolech snížit (1:19,577 min) svou ztrátu na Ricciarda jezdícího se stejným vozem na 0,7 sec, přesto zůstává poslední. Mezitím zaznamenává Webber nejrychlejší kolo – 1:13,811 min.
Šest minut před koncem vypovědělo v první zatáčce Alonsovi službu jeho Ferrari, Španěl rádiem podezíral motor. Jeho vůz byl do dvou min odklizen a začala poslední frenetická část, kdy na okruh vyrazily všechny vozy. Z nejrychlejšího času se nakonec radoval Mark Webber na Red Bullu, za ním se seřadily oba McLareny, které úspěšně vyzkoušely nové bočnice zadního křídla, a Australanův týmový kolega Vettel.
Mezi nováčky tentokrát vynikl Hülkenberg, jenž byl rychlejší než závodní pilot Di Resta. Totéž se u Renaultu podařilo Grosjeanovi, na něhož Senna ztratil dvě desetinky.
Maximální rychlosti: 1. Alguersuari - 320 km/hod; 2. Vergne - 320; 3. Maldonado - 314; 4. Schumacher - 314; 5. Pérez - 313; 6. Barrichello - 313.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.