ABÚ ZABÍ - 3. TRÉNINK; Lewis Hamilton jako jediný dokázal zajet čas pod 1:39 a ukázal tak silné ambice McLarenu pro nadcházející kvalifikaci.
Velká cena Abu Zabí, osmnáctý závod mistrovství světa formule 1 roku 2011, má za sebou první třetinu závodního víkendu, které vévodili především vozy McLaren. Včerejšíden zakončil nejlepším časem Lewis Hamilton, který měl v těsném závěsu svého týmového kolegu Buttona, třetí byl Fernando Alonso, který však předvedl i chybu v první zatáčce, která vyústila v nehodu.
Během včerejšího dne se znovu otevřela polemika na téma současných difusoru a výfuků. Zatímco některé týmy v čele s Red Bullem a McLarenem lobovaly za používání těchto prvků i v následující sezoně, Ferrari, HRT a Sauber vyjádřili své negativní stanovisko.
Okruh v Abu Zabí přivítal i dnes všechny účastníky krásným počasím, teplota vzduchu se vyšplhala na 27°C, zatímco ta na povrchu vozovky se drží na 42°C.
První zvuky motoru přehlušily ticho nad boxem, na semaforu se rozsvěcí zelené světlo, což značí, že byl zahájen 60 minutový sobotní trénink.
Senna, Alguersuari, Buemi, Trulli, Ricciardo, Kobayashi, Kovalainen, Maldonado, Glock, Petrov, Liuzzi, D'Ambrosio a Perez se vydali na trať. Téměř všichni piloti, mimo Webbera a Hamiltona, již absolvovali instalační kolo.
Jak Webber,tak Hamilton se vydali na dráhu v době, kdy ostatní zamířili ke svým mechanikům. Na Buemiho voze Toro Rosso se prohlíží zadní část monopostu, zřejmě se během úvodního kola projevila nějaká závada.
Uplynulo 10 minut tréninku…
Jerome D'Ambrosio přerušuje nečinnost na dráze, a vydává se na ní se svou Marussiou. Belgický pilot je tak prvním, který své jméno umisťuje na světelnou tabuli a jeho čas, 1:49,573 je základním časem dnešního dne. Následně se do boje s časomírou odhodlali i Paul Di Resta a Peréz. Posledně jmenovaný se dokázal přehoupnout přes všechny a časem 1:44,566 se dostal do vedení.
Paul Di Resta – 1:44,231 a jde tak před Peréze, mezitím opustil box Button, Hamilton a Massa. V boxech tak zůstává Alonso, Vettel a oba piloti Mercedesu. Ferrari pilotované Felipem Massou zaznamenává nejrychlejší čas (1:43,132) a je v čele. Button, ale hodlá navázat na úspěch McLarenu ve včerejších trénincích a zajíždí tak čas 1:42,163 a je tak zatím nejrychlejší.
Uplynulo 20 minut tréninku…
Jen málo scházelo do kontaktu mezi Hamiltonem a Schumacherem, Němec si tak musel střihnout šikanu. Hamilton nakonec zajel nejrychleji celou sekci a je první s časem 1:41,283. Button je však ještě rychlejší a je již blízko na hranici 1:40 (1:40,993). Felipe Massa je třetí (1:42,162).
V boxech je stále Alonso, Vettel i Webber, všichni jmenování zajeli pouze instalační kolo. Na trati se mezitím bojuje o pozice a časy se neustále posouvají, Schumacher jde na čtvrtou pozici, také Hamilton se zlepšuje, ale zůstává druhý.
Fernando Alonso konečně vyjíždí na trať, následují ho oba vozy Red Bull, jediný kdo tak zůstává v boxech je Jarno Trulli, který má zřejmě problém s převodovkou.
Trojice pilotu, kteří jako poslední opustili boxovou uličku, míchají výsledkovou listinou, Webber je nejrychlejší (1:41,969) a jde na třetí pozici, Vettel je pátý a Alonso osmý.
Uplynulo 30 minut tréninku…
Všichni piloti mají nasazené pneumatiky se střední směsí. Měkká směs bude použita až v závěru tréninku, kdy budou týmy simulovat kvalifikaci.
Oba jezdci Rad Bull teď protínají cílovou pásku, ale Vettel si svůj čas nezlepšuje, Webber o více jak sekundu rychlejší a je druhý. Také Alonso se zlepšuje, stačí to však jen na šesté místo. Vettel pokračuje ve vysokém tempu a jeho poslední přetnutí cílové pásky znamená vedení – 1:40,938.
Pořadí je následovné: Vettel v čele s časem 1:40.938, Button je druhý s 1:40.993, Webber třetí 1:40.995. První tři se tak dokázali vejit do 57 tisícin. Čtvrtý je Hamilton 1:41.186, Perez je pátý 1:41.794, šestý Alonso s časem 1:41.825.
Oba vozy Toro Rosso zajíždí podobné časy, Buemi 1:42,308 a je devátý, zatímco Alguersuari je sedmý s časem 1:42.043.
Do čela jde Hamilton, který v posledním měřeném kole zajel 1:40,661. V boxech Renaultu se pracuje na zadní části vozu Vitalije Petrova, zatímco Massa je nejrychlejší ve všech sekcích okruhu a čas 1:40,631 stačí na překonání doposud vedoucího Hemiltona.
Uplynulo 40 minut tréninku…
Přední příčky klasifikace dobývá i Nico Rosberg (1:40,670), který má však na svém voze nazuté pneumatiky s měkkou směsí, stejně jako Massa. Stejné pneumatiky se objevuji i na zbytku startovního pole.
Kobajaši zajíždí čas 1:42.060 a stejně jako většina pilotů i ona má na svém voze pneumatiky soft. Adrian Sutil jde do čela s časem 1:40.561, ale další čas ho překonává 1:40.183 je to Felipe Massa, a je momentálně nejrychlejší. Schumacher 1:40.938, je šestý. Další Mercedes však zajíždí 1:40.135 Nico Rosberg, je tak v čele.
Uplynulo 50 minut tréninku…
Mark Webber jde do čela s 1:39.668, Alonso je druhý - 1:39.918. Přetahovaná pokračuje s blížicím se koncem tréninku Sebastian Vettel zaznamenává 1:39.731 a je druhý. Na řadě jsou oba vozy McLaren, Hamilton zajíždí 1:39.177, zatímco Button 1:39.771. Zlepšuje se také Mark Webber (1:39.457), také Alonso zajíždí lepší čas 1:39.661, je třetí. Sebastian Vettel stoupá na druhé místo 1:39.403. Hamilton zajíždí svůj nejlepší čas 1:38.976 a potvrzuje tak své vedení.
Konec tréninku…
Piloti mají rozjetá svá poslední kola a uvidíme, zda někdo překoná Hamiltona: 1:39.8 - Vettluv poslední pokus, 1:39.427 - také Mark Webber to nedokázal. Hamilton tak potvrzuje roly hlavního favorita na získání pole position ve Velké ceně Abu Zabí.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.