ABÚ ZABÍ - 3. TRÉNINK; Lewis Hamilton jako jediný dokázal zajet čas pod 1:39 a ukázal tak silné ambice McLarenu pro nadcházející kvalifikaci.
Velká cena Abu Zabí, osmnáctý závod mistrovství světa formule 1 roku 2011, má za sebou první třetinu závodního víkendu, které vévodili především vozy McLaren. Včerejšíden zakončil nejlepším časem Lewis Hamilton, který měl v těsném závěsu svého týmového kolegu Buttona, třetí byl Fernando Alonso, který však předvedl i chybu v první zatáčce, která vyústila v nehodu.
Během včerejšího dne se znovu otevřela polemika na téma současných difusoru a výfuků. Zatímco některé týmy v čele s Red Bullem a McLarenem lobovaly za používání těchto prvků i v následující sezoně, Ferrari, HRT a Sauber vyjádřili své negativní stanovisko.
Okruh v Abu Zabí přivítal i dnes všechny účastníky krásným počasím, teplota vzduchu se vyšplhala na 27°C, zatímco ta na povrchu vozovky se drží na 42°C.
První zvuky motoru přehlušily ticho nad boxem, na semaforu se rozsvěcí zelené světlo, což značí, že byl zahájen 60 minutový sobotní trénink.
Senna, Alguersuari, Buemi, Trulli, Ricciardo, Kobayashi, Kovalainen, Maldonado, Glock, Petrov, Liuzzi, D'Ambrosio a Perez se vydali na trať. Téměř všichni piloti, mimo Webbera a Hamiltona, již absolvovali instalační kolo.
Jak Webber,tak Hamilton se vydali na dráhu v době, kdy ostatní zamířili ke svým mechanikům. Na Buemiho voze Toro Rosso se prohlíží zadní část monopostu, zřejmě se během úvodního kola projevila nějaká závada.
Uplynulo 10 minut tréninku…
Jerome D'Ambrosio přerušuje nečinnost na dráze, a vydává se na ní se svou Marussiou. Belgický pilot je tak prvním, který své jméno umisťuje na světelnou tabuli a jeho čas, 1:49,573 je základním časem dnešního dne. Následně se do boje s časomírou odhodlali i Paul Di Resta a Peréz. Posledně jmenovaný se dokázal přehoupnout přes všechny a časem 1:44,566 se dostal do vedení.
Paul Di Resta – 1:44,231 a jde tak před Peréze, mezitím opustil box Button, Hamilton a Massa. V boxech tak zůstává Alonso, Vettel a oba piloti Mercedesu. Ferrari pilotované Felipem Massou zaznamenává nejrychlejší čas (1:43,132) a je v čele. Button, ale hodlá navázat na úspěch McLarenu ve včerejších trénincích a zajíždí tak čas 1:42,163 a je tak zatím nejrychlejší.
Uplynulo 20 minut tréninku…
Jen málo scházelo do kontaktu mezi Hamiltonem a Schumacherem, Němec si tak musel střihnout šikanu. Hamilton nakonec zajel nejrychleji celou sekci a je první s časem 1:41,283. Button je však ještě rychlejší a je již blízko na hranici 1:40 (1:40,993). Felipe Massa je třetí (1:42,162).
V boxech je stále Alonso, Vettel i Webber, všichni jmenování zajeli pouze instalační kolo. Na trati se mezitím bojuje o pozice a časy se neustále posouvají, Schumacher jde na čtvrtou pozici, také Hamilton se zlepšuje, ale zůstává druhý.
Fernando Alonso konečně vyjíždí na trať, následují ho oba vozy Red Bull, jediný kdo tak zůstává v boxech je Jarno Trulli, který má zřejmě problém s převodovkou.
Trojice pilotu, kteří jako poslední opustili boxovou uličku, míchají výsledkovou listinou, Webber je nejrychlejší (1:41,969) a jde na třetí pozici, Vettel je pátý a Alonso osmý.
Uplynulo 30 minut tréninku…
Všichni piloti mají nasazené pneumatiky se střední směsí. Měkká směs bude použita až v závěru tréninku, kdy budou týmy simulovat kvalifikaci.
Oba jezdci Rad Bull teď protínají cílovou pásku, ale Vettel si svůj čas nezlepšuje, Webber o více jak sekundu rychlejší a je druhý. Také Alonso se zlepšuje, stačí to však jen na šesté místo. Vettel pokračuje ve vysokém tempu a jeho poslední přetnutí cílové pásky znamená vedení – 1:40,938.
Pořadí je následovné: Vettel v čele s časem 1:40.938, Button je druhý s 1:40.993, Webber třetí 1:40.995. První tři se tak dokázali vejit do 57 tisícin. Čtvrtý je Hamilton 1:41.186, Perez je pátý 1:41.794, šestý Alonso s časem 1:41.825.
Oba vozy Toro Rosso zajíždí podobné časy, Buemi 1:42,308 a je devátý, zatímco Alguersuari je sedmý s časem 1:42.043.
Do čela jde Hamilton, který v posledním měřeném kole zajel 1:40,661. V boxech Renaultu se pracuje na zadní části vozu Vitalije Petrova, zatímco Massa je nejrychlejší ve všech sekcích okruhu a čas 1:40,631 stačí na překonání doposud vedoucího Hemiltona.
Uplynulo 40 minut tréninku…
Přední příčky klasifikace dobývá i Nico Rosberg (1:40,670), který má však na svém voze nazuté pneumatiky s měkkou směsí, stejně jako Massa. Stejné pneumatiky se objevuji i na zbytku startovního pole.
Kobajaši zajíždí čas 1:42.060 a stejně jako většina pilotů i ona má na svém voze pneumatiky soft. Adrian Sutil jde do čela s časem 1:40.561, ale další čas ho překonává 1:40.183 je to Felipe Massa, a je momentálně nejrychlejší. Schumacher 1:40.938, je šestý. Další Mercedes však zajíždí 1:40.135 Nico Rosberg, je tak v čele.
Uplynulo 50 minut tréninku…
Mark Webber jde do čela s 1:39.668, Alonso je druhý - 1:39.918. Přetahovaná pokračuje s blížicím se koncem tréninku Sebastian Vettel zaznamenává 1:39.731 a je druhý. Na řadě jsou oba vozy McLaren, Hamilton zajíždí 1:39.177, zatímco Button 1:39.771. Zlepšuje se také Mark Webber (1:39.457), také Alonso zajíždí lepší čas 1:39.661, je třetí. Sebastian Vettel stoupá na druhé místo 1:39.403. Hamilton zajíždí svůj nejlepší čas 1:38.976 a potvrzuje tak své vedení.
Konec tréninku…
Piloti mají rozjetá svá poslední kola a uvidíme, zda někdo překoná Hamiltona: 1:39.8 - Vettluv poslední pokus, 1:39.427 - také Mark Webber to nedokázal. Hamilton tak potvrzuje roly hlavního favorita na získání pole position ve Velké ceně Abu Zabí.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.