ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; McLaren Lewise Hamiltona byl nejrychlejším vozem na trati v pátečním druhém tréninku na Velkou cenu Abú Zabí. Mistr světa Sebastian Vettel vyletěl z trati a naboural, na stejném místě se totéž povedlo o 15 minut později i Fernandu Alonsovi.
Druhý trénink na okruhu Jas Marina v Abú Zabí začal za slunečného podvečera a příjemného bezmračného počasí. Teplota vzduchu se držela na 28 °C, asfalt se ochladil na 27 °C.
Po instalačních kolech se slova ujaly Red Bully, jejich sólo na čele tabulky časů však již po uplynutí první čtvrthodinky překazil Alonso. Španělovi se na měkké směsi dařilo zajíždět velmi povedené časy. Po prvním nepříliš dobrém stintu jeho taktiku napodobil stájový kolega Massa a taktéž přezul na měkké gumy. Během několika minut se z jedenáctého místa vyšvihl až na čtvrtou příčku a ve všech sektorech si střihl osobní maxima.
Podobně se na měkké směsi dařilo i Schumacherovi, který po počátečním zaváhání bezprostředně po vyjetí z boxů, kdy jen tak tak neokusil bariéry v Abú Zabí, zajížděl velmi slušné časy. Jinak tomu bylo u Nika Rosberga, jež se celý trénink pohyboval na dně tabulky a překonaly ho dokonce i oba vozy Lotus.
Prvním jezdcem, který pokořil hranici minuty a 40 sekund byl, Fernando Alonso. Časem 1:39,971 se dostal do čela tabulky ve druhé půlhodině tréninku. Vitantonio Liuzzi zatím zůstával jediným jezdcem, který po instalačních kolech znovu nevyjel na trať. Kamera ho zabírala při diskuzi s inženýry na boxové zídce, zřejmě se tedy jednalo o technický problém.
V polovině tréninku bylo pořadí následující:
1. Alonso 1:39,971 min
2. Vettel 1:40,197
3. Webber 1:40,301
4. Massa 1:40,569
5. Schumacher 1:40,717
Do první desítky se vešli ještě Hamilton, Sutil, Button, Kobajaši a Pérez. Desátý Mexičan ztrácel na prvního Alonsa 1,519 sekund.
Do druhé poloviny tréninku vyjely na měkké směsi oba McLareny a trať byla v tu chvíli jejich. Button zajel osobní maximum v prvním a absolutní maximum ve druhém sektoru. Několik vteřin poté zopakoval stejný scénář Hamilton. Jenson Button dobyl čelo tabulky časem 1:39,970, aby ho jen o několik okamžiků později odsunul Hamiltonuv čas 1:39,586 na druhé místo.
Pěknou podívanou nabídli jezdci Red Bullu, kteří se závodním stylem prodírali před očividně pomalejšího Rosberga. Fanoušky HRT naopak jistě potěšila skutečnost, že Liuzzi po téměř hodinovém otálení nakonec přeci jen na trať vyrazil.
Několik minut před překlopením tréninku do poslední třetiny však letošní mistr světa pobavil zřejmě všechny diváky bez ohledu na to, komu fandí. Vettel nezvládl průjezd první zatáčkou a skončil v bariéře. Jedná se o třetí páteční bouračku Sebastiana Vettela v této sezóně – po Turecku, Kanadě a Japonsku. Náraz nebyl vážný a jezdci se nic nestalo. Jeho nehoda si ale vyžádala žluté vlajky.
Necelých patnáct minut po nehodě Sebastiana Vettela navíc narazilo jen o pár metrů dál do bariér Alonsovo Ferrari. Také Španěl neukočíroval monopost v první zatáčce. Jeho náraz vypadal mírnější, přesto už do konce tréninku na trať znovu nevyjel. Ferrari uvedlo, že měkké objetí bariér odneslo především přední křídlo. Red Bullu se podařilo Vettela do posledních zhruba 8 minut tréninku ještě vrátit. Do výsledných časů už ale tato skutečnost nepromluvila.
Na prvních dvou příčkách zůstali piloti McLarenu následovaní dvojicí z Ferrari a Red Bullu.
Maximální rychlosti: 1. Buemi - 323 km/hod, 2. Alguersuari - 323, 3. Pérez - 322, 4. Kobajaši - 319, 5. Petrov - 319, 6. Senna - 318.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.