ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; McLaren Lewise Hamiltona byl nejrychlejším vozem na trati v pátečním druhém tréninku na Velkou cenu Abú Zabí. Mistr světa Sebastian Vettel vyletěl z trati a naboural, na stejném místě se totéž povedlo o 15 minut později i Fernandu Alonsovi.
Druhý trénink na okruhu Jas Marina v Abú Zabí začal za slunečného podvečera a příjemného bezmračného počasí. Teplota vzduchu se držela na 28 °C, asfalt se ochladil na 27 °C.
Po instalačních kolech se slova ujaly Red Bully, jejich sólo na čele tabulky časů však již po uplynutí první čtvrthodinky překazil Alonso. Španělovi se na měkké směsi dařilo zajíždět velmi povedené časy. Po prvním nepříliš dobrém stintu jeho taktiku napodobil stájový kolega Massa a taktéž přezul na měkké gumy. Během několika minut se z jedenáctého místa vyšvihl až na čtvrtou příčku a ve všech sektorech si střihl osobní maxima.
Podobně se na měkké směsi dařilo i Schumacherovi, který po počátečním zaváhání bezprostředně po vyjetí z boxů, kdy jen tak tak neokusil bariéry v Abú Zabí, zajížděl velmi slušné časy. Jinak tomu bylo u Nika Rosberga, jež se celý trénink pohyboval na dně tabulky a překonaly ho dokonce i oba vozy Lotus.
Prvním jezdcem, který pokořil hranici minuty a 40 sekund byl, Fernando Alonso. Časem 1:39,971 se dostal do čela tabulky ve druhé půlhodině tréninku. Vitantonio Liuzzi zatím zůstával jediným jezdcem, který po instalačních kolech znovu nevyjel na trať. Kamera ho zabírala při diskuzi s inženýry na boxové zídce, zřejmě se tedy jednalo o technický problém.
V polovině tréninku bylo pořadí následující:
1. Alonso 1:39,971 min
2. Vettel 1:40,197
3. Webber 1:40,301
4. Massa 1:40,569
5. Schumacher 1:40,717
Do první desítky se vešli ještě Hamilton, Sutil, Button, Kobajaši a Pérez. Desátý Mexičan ztrácel na prvního Alonsa 1,519 sekund.
Do druhé poloviny tréninku vyjely na měkké směsi oba McLareny a trať byla v tu chvíli jejich. Button zajel osobní maximum v prvním a absolutní maximum ve druhém sektoru. Několik vteřin poté zopakoval stejný scénář Hamilton. Jenson Button dobyl čelo tabulky časem 1:39,970, aby ho jen o několik okamžiků později odsunul Hamiltonuv čas 1:39,586 na druhé místo.
Pěknou podívanou nabídli jezdci Red Bullu, kteří se závodním stylem prodírali před očividně pomalejšího Rosberga. Fanoušky HRT naopak jistě potěšila skutečnost, že Liuzzi po téměř hodinovém otálení nakonec přeci jen na trať vyrazil.
Několik minut před překlopením tréninku do poslední třetiny však letošní mistr světa pobavil zřejmě všechny diváky bez ohledu na to, komu fandí. Vettel nezvládl průjezd první zatáčkou a skončil v bariéře. Jedná se o třetí páteční bouračku Sebastiana Vettela v této sezóně – po Turecku, Kanadě a Japonsku. Náraz nebyl vážný a jezdci se nic nestalo. Jeho nehoda si ale vyžádala žluté vlajky.
Necelých patnáct minut po nehodě Sebastiana Vettela navíc narazilo jen o pár metrů dál do bariér Alonsovo Ferrari. Také Španěl neukočíroval monopost v první zatáčce. Jeho náraz vypadal mírnější, přesto už do konce tréninku na trať znovu nevyjel. Ferrari uvedlo, že měkké objetí bariér odneslo především přední křídlo. Red Bullu se podařilo Vettela do posledních zhruba 8 minut tréninku ještě vrátit. Do výsledných časů už ale tato skutečnost nepromluvila.
Na prvních dvou příčkách zůstali piloti McLarenu následovaní dvojicí z Ferrari a Red Bullu.
Maximální rychlosti: 1. Buemi - 323 km/hod, 2. Alguersuari - 323, 3. Pérez - 322, 4. Kobajaši - 319, 5. Petrov - 319, 6. Senna - 318.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.