ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; První trénink v Abú Zabí Jenson Button na McLarenu, v patách mu byl druhý Mark Webber s třetím Lewisem Hamiltonem.
Úvodní trénink v Abú Zabí začal za bezmračné oblohy, slunečného počasí vysokých teplot - vzduch 27 °C, asfalt 41 °C - a 31% vlhkostí vzduchu.
Z testovacích pilotů do něj zasáhli u Toro Rosso Jean-Eric Vergne (místo Sébastiena Buemiho), u Renaultu po dlouhé přestávce Romain Grosjean (místo Bruna Senny), jehož v Enstone vyhodnocují jako potenciální náhradu za zotavujícího se Roberta Kubicu, a vůbec poprvé ve své kariéře Robert Wickens (místo Jeroma d'Ambrosia, kterého má příští rok vystřídat Charles Pic) u Virginu.
Pirelli pro týmy přivezlo krom měkké a středně-tvrdé směsi také jednu experimentální měkkou, kterou budou testovat během celého pátku - jednu sadu navíc budou mít piloti k dispozici i odpoledne. Když už jsme u italských týmů: v garáži Ferrari dávají na fantastické fotbalové léto 2006 vzpomenout Marcello Lippi and Fabio Cannavaro.
Mechanici Williamsu na úvod natírají flow-vis na zadní křídla obou vozů (foto: AT&T Williams)
Na dráhu jako první vyrazili Alguersuari, Liuzzi, Vergne následovaný Pérezem a Kovalainenem. Během 10 min všichni nainstalovali své vozy a na 2 min zavládlo ticho, které utnulo burácení osmiválce Ferrari za zády Vergneho.
Buttonovi upravili mechanici nastavení pravého zpětného zrcátka, Schumacher se radoval z nejvyšší rychlosti (313 km/hod) na rovince, kterou dosáhl během úvodních dvou instalačních okruhů.
První měřený čas zajel po 16 min Grosjean: nejprve 1:50,375, hned nato 1:47,751 a 1:46,067 min. Hranici 104 vteřin jako první po 22 min překonal na experimentální měkké sadě s předním křídlem potřísněným flow-visem Lewis Hamilton: 1:43,899 min, zatímco Ricciardo byl na středně-tvrdé směsi ve svém prvním pokusu o více než 9 sec pomalejší: 1:53,095 min.
Na trati po 25 min na chvíli zavlály žluté vlajky, když v zatáčce č. 13 vypověděl službu Barrichellův Williams FW33. V rádiu se tým zmínil, že došlo k náhlému poklesu tlaku oleje. "Katastrofa," komentoval Brazilec pro BBC. Jeho účinkování v dopolední části tím skončilo a odpoledne mu tým bude muset namontovat nový motor - naštěstí má ještě jeden volný v rámci povolené alokace 8 pohonných jednotek na sezónu, vyhne se proto penalizaci, která bude v neděli na roštu udělena Maldonadovi za nasazení devátého agregátu.
Hamilton předtím zvládl vylepšit svůj čas na 1:42,617 min a po odklizení vozu svého kolegy Maldonado rovněž na obvyklé měkké směsi: 1:45,444 min.
Výfuk Mercedes (foto: Ch. Malbranque)
Po 35 min konečně k letmému kol na experimentální směsi i Button, zatímco jeho kolega s druhým McLarenem zrychlil na 1:41,846 min, za ním se seřadili piloti Red Bullu (Vettel na středně-tvrdých pneumatikách - 1:42,701 a Webber - 1:43,588 min) a Alonso (1:43,244 min). Jenson se do letošních análů v Abú Zabí uvedl časem 1:43,452 min, patřila mu průběžná 4. pozice.
Jenson před tréninkem uvedl: "Jsem velkým optimistou. V poslední velké ceně jsme viděli, že i když jsem neměl rychlost na to, abych dostihl a předjel Sebastiana, musel se hodně snažit, aby vyhrál. McLaren odjel takticky prvotřídní závod."
Podle Hamiltona okruh v Abú Zabí McLarenu bude sedět: "Okruh by měl opravdu vyhovovat charakteristice našeho vozu, měli bychom být schopni maximálně využít DRS a KERSu - oba systémy jsou na našem autě velmi silné. Sebastian a Red Bull sice vyhráli, ale přesto bych chtěl sezónu zakončit na vítězné vlně."
V polovině tréninku bylo pořadí následující:1. Button 1:40,9552. Webber + 0,5013. Vettel + 0,8654. Hamilton + 0,8915. Alonso + 1,5026. Maldonado + 2,3007. Schumacher + 2,4348. Rosberg + 2,693
Rosberg poté postoupil na páté místo (1:42,130 min), mechanici Williamsu měnili Maldonadovi přední křídlo a Hamilton se po 55 min vrátil do čela (1:40,466 min), za něj se posunul Vettel (1:40,807 min).
Přední křídlo McLarenu v Abú Zabí (foto: Ch. Malbranque)
Kobajaši se kvůli problému s převodovkou zaznamenanému během instalace na dráhu vrátil až po hodině - čas 1:48,481 min mu zajišťoval průběžnou dvacátou pozici.
Massa se dostal na pátou příčku (1:41,582 min), ale hned na konci cílové rovinky dostal smyk a projel únikovou zónou v zatáčce č. 1. Mimo se ocitl ve stejný okamžik také Alonso v zatáčce č. 5/6. Zdá se, že Ferrari má s vozem v honbě za limitem problémy. U Fernanda jsme v prvním tréninků viděli více výletů mimo, než je jeho standardem.
Po 70 min tréninku Button (1:40,263 min) dokázal překonat Hamiltona a Webber (1:40,525 min) se posunul na třetí místo. Pro závěrečnou pětiminutovku obuli piloti McLarenu středně-tvrdou směs, zatímco piloti Ferrari nasadili experimentální měkkou. Za hustého provozu se ale Buttona již nikomu z čela sesadit nepodařilo, nejblíže k tomu měly Red Bully.
Jak si vedli nováčci? Vergne zaostal jen o čtvrt sekundy za Alguersuarim, Grosjean zajel dokonce lépe než Petrov. Wickens se slabším vozem neměl šanci moc zaujmout, na Glocka ztratil více než 0,6 sec.
Maximální rychlosti: 1. Alguersuari - 323 km/hod, 2. Vergne - 323, 3. Pérez - 322, 4. Petrov - 319, 5. Grosjean - 319, 6. Kobajaši - 318.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.