Prezident Ferrari Luca di Montezemolo od svého týmu očekává vítězství od samotného počátku příští sezóny a zisk titulu. V rozhovoru pro Racecar Engineering si stěžuje na odchod Gillese Simona z FIA do PURE a vysvětluje, proč se nevzdává své myšlenky na zavedení tří vozů na jeden tým ve Formuli 1.
Co očekáváte od Ferrari v příštím ročníku Formule 1?Luca di Montezemolo: Už mě unavují prohry v šampionátu v posledním závodě. Stávalo se to až příliš často. Podívejte se na Felipeho v Brazílii v roce 2008 a Fernanda minulý rok v Abú Zabí. Příští rok očekávám konkurenceschopné auto od počátku sezóny s jasnými a konkurenceschopnými pravidly - což například nebyl případ roku 2009. Opět budeme v pozici vyhrát šampionát.
Bude italská politika součástí vaší budoucnosti?LdM: Jsem velmi oddán Ferrari, více než kdy dříve. Minule jsme představili nové Ferrari 458 Spider čtyřem stovkám klientů, pak jsem jel do Monzy a poté na Motor Show do Frankfurtu. Monza byla víkendem plným vášně a já jsem u Ferrari velmi vytížen. Jsem spokojený, musím Ferrari věnovat spoustu svého času, abych zajistil, že příští rok vyhrajeme šampionát a že začne další éra dominance Ferrari. Jsem velmi spokojený s tím, že je můj týmový manažer tak sebevědomý a těším se na to, že to bude moci prokázat.
Před nějakou dobou jste nabízel tři vozy na tým. Vzdal jste se té myšlenky?LdM: Udělám vše, co budu moci, abych všechny přesvědčil o tom, že tři vozy jsou tím, co ve Formuli 1 potřebujeme. Existují pro to tři základní důvody:1) Rozdíl mezi nejlepšími pěti či šesti týmy a těmi vzadu je příliš velký.2) Závodění pro malý tým je dnes velmi drahé, když si musíte vyvíjet nové auto, navíc je to obtížné.3) Chtěl bych ve Formuli 1 vidět nové piloty.
Prezident Ferrari Luca di Montezemolo - bude mít v roce 2012 opět důvod k velké radosti?(foto: Scuderia Ferrari)
Podívejte se do minulosti. Giancarlo Baghetti v F1 vyhrál fantastický závod, ve skutečnosti ten svůj první se soukromě provozovaným Ferrari.
Rád bych viděl, jak McLaren, Ferrari, Williams a Red Bull zásobují ostatní týmy, aby mohly být konkurenceschopné. Znamenalo by to, že by utráceli méně peněz, a potom bychom mohli dát prostor pilotům budoucnosti.
Ve Formuli 1 máme nyní tu směšnou situaci, že jsme jediným profesionálním sportem, kde nemůžete trénovat. Jsou v ní auta, která ztrácejí tři či čtyři sekundy a týmy s mnoha ekonomickými problémy, takže si myslím, že zákaznické vozy jsou tím správným řešením. A udělám vše, co budu moci, abych přesvědčil lidi ke změně tímto směrem.
Jste nespokojený s přestupem Gillese Simona do PURE?LdM: To, co se mi dnes v F1 nelíbí je to, že mám povinnost předat veškerá čísla z mého motoru a o mém motoru Federaci, a pak se chlap, který v ní má na starosti motory, jí najednou opouští a přechází k soukromé společnosti s veškerými mými čísly a daty.
Závodění ve Formuli 1 pro Ferrari představuje nejdůležitější a nejpokročilejší výzkumnou a vývojovou laboratoří. Vyvinuli jsme aerodynamiku podlahy, KERS a poloautomatické převodovky v F1, což je velmi důležité pro přenesení do oblastí mých silničních vozů. Pokud by Formule 1 byla pro všechny stejná, pak by pro Ferrari nebyl důvod v ní působit.
Letošní sezóna je pro Ferrari zklamáním, jejich vůz je opět až třetím nejrychlejším(foto: Scuderia Ferrari)
Zdá se, že na okruzích ubývá zástupu diváků - co je pro to možné podle vás udělat?LdM: Letos jsme asi měli závody, v nichž měl někdo příliš velký náskok. Myslím, že by bylo lepší něco mezi velkým náskokem a moc častým předjížděním, protože diváky to někdy mate. Nerozumí tomu, na které pozici se vrací auto z boxů. Problémem je podle mě to správně vyvážit pro diváky před televizními obrazovkami a na trati.
Pro mě, u Ferrari, jsou diváci na okruhu a jejich vášeň klíčoví. Chci vidět vlajky, vlajky Ferrari! Proto je nezbytné nalézt správné vyvážení v cenách vstupenek.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.