Sebastian Vettel opět vítězí a tudíž všechny pole position letošní sezony stále v barvách Red Bullu. Dnes to ale měl Němec velmi těžké, když za ním skončil o devět tisícin Jenson Button na Mclarenu. Hamilton ve svém druhém pokusu nestačil najet do měřeného kola a s Massou obsadil druhou řadu. V třetí řadě pro zítřejší závod Alonso s Webberem.
Ty z Vás, kteří si přivstali na kvalifikaci Velkou cenu Japonska v Suzuce zdravím a shrňme si tedy, jak dopadli tréninky. Tentokrát je to velice jednoduché, všechny tři tréninky vyhrál jediný muž, a to Jenson Button na McLarenu. Jak je ale již zvykem v Q3 Red Bull, respektive Sebastian Vettel, vytáhne navíc půl vteřinu, díky které nechá všechny soupeře za sebou. Jestli se tak stane i dnes uvidíme za chvíli.
První část kvalifikace: Na trať vyjelo několik pilotů, leč v Q1 nás budou zajímat závodníci, kteří povětšinou uzavírají startovní listinu. Jako obvykle by to měla být šestice pilotů „nových“ týmů, které doplní jezdec s tzv. černým Petrem. Piloti krouží a zajíždí rychlá kola zajišťující postup do Q2. Ti, kteří si mohou být svým postupem jisti deset minut před koncem první části, jsou: 1. Alonso, 2. Hamilton, 3. Button, 4. Vettel, 5. Webber.
Pět minut před koncem ještě nezajeli všichni rychlá kola, tudíž nemůžu shrnout nepostupové pozice. U Mercedesu je problém na voze Nica Rosberga, který po letmém kole zaparkoval v boxech a v Q3 končí. Pomyslného černého Petra, ne svoji vinou, bere právě on. Stejně tak nezajel svoje měřené kolo Liuzzi, který uzavírá dnešní Q1. Po posledních pokusech tedy nepostupují piloti v pořadí, jaké vidíte níže. Velkým překvapením je první místo Kobajašiho, domácího jezdce, který předskočil všechny a první část kvalifikace v Japonsku vyhrál.
Nepostupující: 24. V. Liuzzi, 23. N. Rosberg, 22. D. Ricciardo, 21. T. Glock, 20. J. D Ambrosio, 19. J. Trulli, 18. H. Kovalainen.
Druhá část kvalifikace: Zelená svítí a značí tak začátek druhé části dnešní kvalifikace. Desítka nejrychlejších si to pak rozdá v části třetí. Střed pole je zde velmi vyrovnaný, a tak bude zajímavé sledovat, jak se jezdci s tímto faktem poperou. Vettel po svém prvním pokusu jde do čela před Buttona a Webbera, které v zápětí překonává Lewis Hamilton. Až za touto čtveřicí piloti Ferrari. Pět minut před koncem Q2 nezajeli čas Di Resta s Perezem. Shrňme si tedy jezdce od desátého po sedmnácté místo, znamenající nepostup: 10. Alguersuari, 11. Kobajaši, 12. Sutil, 13. Senna, 14. Barrichello, 15. Maldonado a na dalších dvou pozicích Di Resta a Perez.
Druhý zmiňovaný se ale dalších kvalifikačních bojů nezúčastní, jelikož vysedl ze svého monopostu a nespokojený odešel. Kobajaši opět posledním pokusem poskočil. Tentokrát to sice není místo nejvyšší, ale místo desáté zajišťující postup do třetí části. Domácí fanoušci oslavují stejně jako celá stáj Sauber. Společně s ním se podařilo postoupit dále Schumacherovi a oběma pilotům týmu Renault Petrovovi a Sennovi.
Nepostupující: 17. S. Pérez, 16. J. Alguersuari, 15. S. Buemi, 14. P. Maldonado, 13. R. Barrichello, 12. P. Di Resta, 11. A. Sutil.
Třetí část kvalifikace: Rozhodující fáze dnešní kvalifikace je tu a my stále a opět budeme sledovat, zda se najde někdo, kdo pokoří létající Red Bully. Blízko k tomu dnes mají určitě oba piloti McLarenu. Uvidíme kdo pošetří pneumatiky a pojede na jeden pokus, nebo dokonce nevyjede vůbec. Připomeňme si, že závodníci mají díky tomu, že je Q3 vypsaná jen na deset minut z pravidla maximálně dva měřené pokusy. Po prvních pokusech: 1. Hamilton, 2. Button, 3. Vettel, 4. Webber, 5. Massa, 6. Alonso, který ve svém pokusu udělal chybu. Je tedy patrné, že Red Bull zde není až tak rychlý. Nezakřikněme to, jelikož ještě určitě vyjedou k poslednímu pokusu.
Kobajaši vyjel na trať, aby se vzápětí vrátil do boxů. Vypadá to jako svkělá taktika Sauberu. Taktika právě proto, že pokud Senna a Petrov nevyjedou na trať, jakože to tak vypadá, bude díky letmému kolu v pořadí před nimi. Renault ale reaguje a zajíždí také jen letmá kola, která jsou ale rychlejší. Druhé pokusy jsou tu a Hamilton nestihl najet do svého měřeného kola, což je velká škoda. Vettel i přes menší chybku tedy na první pozici. Druhý skončil Button před Hamiltonem a Massou. Páté místo pro zítřejší závod patří Alonsovi.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.