Mark Webber ve svém tradičním sloupku pro BBC popisuje, jak prožíval Velkou cenu Singapuru. Vysvětluje starty z pohledu pilota i to, proč tak snadno předjel Fernanda Alonsa.
Jednalo se o další vítězství pro mého týmového kolegu Sebastiana Vettela a další normální závod, chcete-li. Nemůžete říct, že by si svůj úspěch nezasloužil. Svou jízdu bych popsal jako solidní, bral jsem třetí místo za McLarenem Jensona Buttona.
Bylo by to příjemné, kdybychom získali pro Red Bull první a druhé místo, opět jsem měl ale bídný start, což už se stává trochu nelichotivou bilancí. Musím na tom zapracovat, protože se mnohem hůře závodí, když se dostanete do problémů hned v první kole.
Sebův start také nebyl brilantní, Jenson se k němu přiblížil, do první zatáčky to je ale v Singapuru blízko a dokázal ho zadržet. Kdyby to bylo v Malajsii či v Barceloně, pak by to mohlo být jiné. Slabý start do Velké ceny Belgie nebyl mou chybou. Ale v [poslední] neděli jsem si na několika metrech mohl vést lépe.
StartyPravidla činí ze správných startů výzvu pro inženýry, protože elektronikou řízené starty [launch control] a další elektronické pomůcky, které omezují proklouznutí kol, nejsou povoleny.
Hodně toho musí udělat také piloti. Nemůžu toho moc prozrazovat, existuje však několik procedur, kterými musíme před rozjezdem projít. Když zhasnou světla, rychle pouštíme jednu spojkovou páčku na volantu a druhou povolujeme postupně - to je ta, kterou pilot reguluje přilnavost zadních kol.
Letos pozorujeme ve startech největší výkyvy za poslední roky, což jde čistě na vrub pneumatik Pirelli a toho, jaký výkon po startu podávají. Hůře se hned po startu ovládá přilnavost, ale pokud se vám to povede - jako například Fernandovi Alonsovi v Monze - způsobí to velký rozdíl. Kvůli tomu všemu jsou mé starty letos slabé.
Souboj s AlonsemBěhem závodu jsem svedl další bitvu se svým starým známým soupeřem Fernandem. Zdálo se mi, že v jeho společnosti trávím na dráze hodně času. V Singapuru jsem jej musel předjíždět dvakrát. Poprvé v desátém kole, když mu již scházela na jeho pneumatikách přilnavost. Dostal jsem ho v zatáčce č. 15 poté, co jsem si ho připravil v zatáčce č. 14.
Podruhé to bylo efektnější - v nájezdu do šikany v zatáčce č. 10, kde se normálně nepředjíždí. Někteří lidé říkali, že jsem ho nachytal na švestkách, ale abych byl férový, byl zablokován vozem Toro Rosso před námi. V tu chvíli jsem nevěděl, kdo to byl - později jsem zjistil, že šlo o Jaimeho Alguersuariho - ale vozy Toro Rosso tradičně uvolňují cestu později.
Zdálo se, že na to dopláceli na čele všichni přibližně stejně. V tomto případě jsem na tom získal, proto jsem se na to mohl v zatáčce č. 10 vrhnout. Jaime trochu Fernanda přibrzdil a já jsem mu mohl dát šachmat. Bylo to pro mě hodnotný manévr, protože jsem měl podobně staré pneumatiky jako Fernando, což znamená, že nebýt Alguersuariho, zřejmě by mi to trvalo o několik kol déle, než bych se před něj dostal - musel bych počkat, až by mu odešly pneumatiky.
Jenson byl v závěru velmi rychlýPak se mi dařilo v předposledním stintu na tvrdší směsi stahovat Jensona. Stáhl jsem jeho náskok, ale po posledních zastávkách, kdy jsme oba nasadili rychlejší super-měkkou směs, byl velmi rychlý. Když jsem si uvědomil, že ho nedostihnu, raději jsem se zaměřil na to, abych dojel do cíle.
To, že jsem dojel na třetím místě, znamená, že jsem mimo hru o titul. Totéž ale platí pro všechny ostatní kluky, kteří naháněli Seba.
© Foto: Red Bull Racing
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.