Technický ředitel Renaultu James Allison přiznal, že doplatili na radikální výfuky směřujících do přední části monopostu. S řešením byly spjaty problémy na pomalých okruzích a také při samotném vývoji.
Radikální výfuky podle něj doslova "pohřbily" naděje týmu z Enstone, protože se neprokázaly být tak úspěšné, jak doufali na počátku sezóny. Proto se tým uprostřed sezóny objevil v trénincích v Německu a v Maďarsku s klasickým vyústěním výfuků v zadní části monopostu, přechod na ně však byl spojen s dalšími problémy, proto se Renault vrátil k původnímu řešení.
"Když jsem rozhodl o výfucích směřujících dopředu, jednalo se o velmi vzrušující koncept, který překonával systém foukající dozadu. Zdálo se, že to má velký potenciál k dosahování vítězství v závodech. Myslím, že dvě nebo tři věci nás pak zdržely," vysvětluje Allison pro Autosport.
"První bylo, že se opravdu těžce rozvíjely. Od samotného počátku jsme na tom byli celkem dobře, pak se ale mnohem hůře zvyšovala výkonnost, kterou bychom chtěli. Za druhé, je to s nimi celkem obtížné. Museli jsme se o ně tak hezky starat, aby generovaly přítlak, který měly. Na některých tratích jsme pozorovali méně přítlaku, než jsme očekávali."
Renault letos doplatil na radikální výfuky ústící pod bočnicemi v přední části vozu R31 (foto: Lotus Renault GP)
Podle technického ředitele se jejich problémy zvětšovaly na okruzích, jako je Singapur, což odvádělo jejich pozornost od spousty novinek, které na vůz nasadili.
"Přijeli jsme do Singapuru se směsicí... byli jsme trochu znepokojeni, ale také byli mírně optimističtí, protože jsme bezpochyby hodně zlepšili výkonnost vozu v několika posledních závodech. Doufali jsme, že nám to pomůže odstranit tu nevýhodu, která byla v našem případě jasně viditelná v Monaku, Maďarsku a nyní v Singapuru, kde převažovala místa s trakcí při nízké rychlost a kde jsme se trápili.
Opravdu jsme tyto problémy v zatáčkách o rychlostech 60 - 100 km/hod nepředpokládali. Jedná so o celkem pomalé zatáčky a to, co se v nich děje, nejsme vlastně schopni napodobit v aerodynamickém tunelu," pokračuje Allison.
Zbývající okruhy však podle něj budou Renaultu sedět lépe, konečné řešení problémů s výfuky se ale dočkají až příští rok: "Na většině zbývajících okruhů bychom měli být OK. Snad na nich budeme spolehlivější. Na příštím voze pracujeme od ledna, hodně lidí na něm už dost dlouho pracuje, v podstatě na něm děláme všichni. Odvedli jsme již hodně práce. Příští rok začínáme znovu s konvenčním řešením, od toho se bude vše dále rozvíjet."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.