Mark Webber se ve svém tradičním sloupku pro BBC vrací k závodu v Monze. Hodnotí také tvrdou obranu Schumachera před Lewisem Hamiltonem i manévr, kdy Sebastian Vettel předjel částečně po trávě Fernanda Alonsa
Velká cena Itálie byla jedním z těch závodů, kdy vás nedojetí do cíle hodně mrzí. Už uběhla nějaká chvíle, ale je to po všem tom úsilí, které do toho vložíte, tak frustrující - jak pro vás, tak pro celý tým. Štve mě to dvojnásobně, protože v Monze auto bylo za celý rok vůbec nejlepší.
V několika prvních kolech se chovalo fenomenálně, trochu jsem byl stržen tím, jak jsem se probíjel polem. S Massou jsem měl být více trpělivý. Nasadil jsem k předjetí, ale najel jsem na obrubník a kolidovali jsme. S vozem jsem se nemohl dostat zpět do boxů, protože se něco pod ním zaseklo a v Parabolice jsem jel rovně, přímo do bariér.
V těchto situacích je to vždy o vyrovnanosti. Ano, můžete jet jak s hnojem padesátkou, ale pak ztrácíte příliš tak moc času, že můžete rovnou odstoupit, takže na to musíte trochu tlačit.
Vše začalo špatně už v kvalifikaci. V pátek to bylo mezi mnou a mým týmovým kolegou Sebastianem Vettelem dost těsné, také v prvních dvou částech kvalifikace, ale v závěrečném rozstřelu nejlepších desíti pilotů jsem byl příliš nerozhodný v tom, co uděláme. Navíc jsem měl nějaké problémy s KERSem.
Mark s poškozeným vozem do boxů nedojel (foto: Red Bull Racing)
Neměl jsem ho k dispozici po celé kolo a nebyl jsem si jistý, že se v brzdných zónách chová tak, jak má při dobíjení, což není ideální, když na brzdy dupete v rychlostech přesahujících 320 km/hod.
Seb znovu vyhrál závod, a i když ještě není naprosto jistě šampionem, všichni již v podstatě bojujeme o druhou příčku. Na to jsem však opravdu nemyslel. Chtěl jsem stavět na svém výkonu ze Spa, kde jsem prožil velmi dobrý závod, a znovu jsem usiloval o vítězství. To mě zřejmě ovlivnilo v úvodu závodu. Žel to nevyšlo, tak už to někdy ve sportu chodí.
O kom se nejvíce hovořilo aneb obranné manévry Schmachera a AlonsaPo Monze se hovořilo hlavně o dvou věcech: o souboji Lewise Hamiltona s Michaelem Schumacherem a o tom, jak Seb předjel Alonsa, čímž se dostal do vedení. Mezi Michaelem a Lewisem se jednalo o jedinečný souboj, protože McLaren se dostával do omezovače otáček, takže Michael měl na rovinkách výhodu ve vyšší rychlosti. Mazaně mohl volit stopu a držet ho mimo hru.
Schumacher před Hamiltonem (foto: Mercedes GP)
Několikrát se Michael po obraně vrátil do normální stopy. A to bylo jablkem sváru, protože většina pilotů to nepovažuje za přijatelné. Vyčníval zejména jeden incident po výjezdu ze druhé šikany v nájezdu do Lesmo, kde Lewis jasně zaútočil a Michael mu překřížil dráhu zpět, aby se ubránil. Tolika změnami směru posouval hranice.
Incident mezi Sebem a Fernandem byl úplně jiný. Všiml jsem si, že Fernando čelí nějaké kritice za to, že vytlačil Seba mimo trať, ale neudělal nic špatného. Nebylo to nic nevyzpytatelného. Bylo to tvrdé, ale konzistentní vytlačování. Jeli bok po boku a v jednu chvíli se Seb dotkl trávy.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.
Lewis Hamilton nezažívá ve Ferrari zrovna pohádkový příběh. Teď se k názoru Ralfa Schumachera přidal i bývalý jezdec Red Bullu, který se domnívá, že britský šampion by po sezoně 2025 mohl Formuli 1 definitivně opustit.
Carlos Sainz se stal oficiálním ambasadorem nadcházející Velké ceny Španělska, která se poprvé pojede v Madridu. Tímto krokem nejen posiluje svou pozici mezi domácími fanoušky, ale i pomáhá zvyšovat prestiž této nové městské Grand Prix.