Testování během sezony je již několik let zakázáno, týmy však projevily zájem o úpravu tohoto pravidla. Již od VC Německa se o tom hodně debatuje a testování se nebrání ani Jean Todt, prezident FIA.
Ať už jde o jezdce, jejich šéfy, mechaniky, inženýry, fanoušky...Formule 1 je pro všechny z nich vášní. Vše musí být perfektní, motorhome v paddocku, naleštěné vozy i jejich nastavení. Přitom většina novinek se na trati vyzkouší až s prvním pátečním tréninkem.
Nebylo tomu tak vždy. Ještě před pěti lety se testovalo jako o život. Týmy najezdily tisíce testovacích kilometrů, aby mohly přesně vyladit všechny detaily nastavení vozu. Větší týmy dokonce měly speciální skupinu zaměstnanců, tzv. testovací tým, který se věnoval pouze testování. To však znamenalo také obrovské výdaje.
Proto bylo testování napřed omezováno, potom během sezony úplně zakázáno. Týmy nyní mohou testovat pouze před sezonou, případně smějí otestovat vůz na rovince a to podle přesně daných pravidel a jen v omezeném množství.
Michael Schumacher, neoficiální král testování z dob, kdy si každý testoval, jak se mu zachtělo.
V tomto ohledu si týmy nepomohou ani během demonstračních jízd pro veřejnost, kterými je známý např. Red Bull, který často pořádá své road show v různých částech světa. V těchto jízdách se totiž nesmí použít aktuální vůz a musí se jet na speciálních pneumatikách, odlišných od těch, na kterých se jezdí závody.
Podívejme se na několik čísel z doby, kdy se ještě testovalo. V roce 2005 stáj Ferrari během 155 dní ujela 75 000 testovacích kilometrů. V roce 2006 najel Michael Schumacher, mimochodem jeden z největších příznivců testování, 17 000 testovacích kilometrů, přičemž v závodech odjel pro Scuderii jen 5 200 kilometrů. V letošní sezoně testovalo Ferrari jen 15 dní, během kterých zvládlo 7 000 testovacích kilometrů, Schumacher v Mercedesu ujel jen 3 200 km, to je opravdu velký rozdíl.
Vzhledem k tomu, že je zimní testování jedinou možností, jak vůz otestovat, všichni pracovali naplno. I když má zákaz testování během sezony na týmy pozitivní vliv co se týče rozpočtů, ohledně úprav pravidel a novinek už je tomu jinak. Po změnách v pravidlech ohledně foukaných difuzorů před VC Velké Británie neměly týmy jak zjistit, nakolik je změna ovlivní. To je samozřejmě pro každý tým velice nepříjemná situace, pouze podle odhadů se totiž závodit nedá.
Český jezdec Josef Král při testu nováčků v Abú Zabí
Testování bylo také skvělou příležitostí, jak otestovat mladé jezdce. Ti však v dnešní době téměř nemají šanci zkusit řídit vůz F1. Při již zmíněných demonstračních jízdách moc zkušeností neposbírají, protože tam se nejezdí závodním tempem. Jedinou šancí je tedy některý z oficiálních testovacích dní, ale to spíš tým potřebuje, aby si na vůz zvykli závodní jezdci. Zbývá tak test pro nováčky, který je ale jen jednou do roka. Nebo páteční tréninky.
V prvním pátečním tréninku je možné nahradit jednoho z pilotů týmu testovacím či náhradním jezdcem týmu, pokud má superlicenci, potřebnou pro jízdu s vozem F1. To však k nabrání zkušeností také moc nepomůže, týmy se tak v případě potřeby nahradit některého z pilotů pro kvalifikaci a závod uchylují k angažování zkušených pilotů.
To jsme letos zaznamenali při VC Kanady, kterou místo Sergia Péreze odjel Pedro De la Rosa, který je normálně testovacím jezdcem McLarenu. Esteban Gutierrez, třetí jezdec Sauberu, neměl dost zkušeností s vozem. Pro tým bylo výhodnější půjčit si De la Rosu, i když si musel zvykat na úplně jinou techniku, než jakou měl u McLarenu.
I Renault zažil takovou situaci, po havárii Roberta Kubicy. Tento tým sice má hodně testovacích a náhradních pilotů, ale když bylo potřeba zraněného Poláka nahradit, nedostal šanci žádný z nich, náhradou se stal zkušený německý veterán, Nick Heidfeld.
Možností k testování opravdu není mnoho, týmy tedy před sezonou testují, jak to jen jde.
To je samozřejmě z dlouhodobého hlediska špatně, protože zkušení veteráni zde nebudou navěky, jednou pověsí helmu na hřebík a v takových situacích bude muset zasáhnout někdo jiný. Mladíci bez zkušeností...Tuto situaci si uvědomuje i prezident FIA, Jean Todt. Ten již během letošní VC Turecka začal o možnostech testování během sezony mluvit. Znovu se diskuse rozhořely během VC Německa a zdá se, že všichni chtějí testování zpět. Zbývá jen doladit přesné podmínky.
Testování bude potřeba i kvůli novým motorům, které přijdou v roce 2014. Přeplňované 1,6l šestiválce prostě bude potřeba vyzkoušet, protože od současných atmosferických 2,4l V8 motorů se dost liší.
K celému problému se vyjádřil i Jonathan Neale z McLarenu.
"Ano, podpořili bychom to. Ale před lety jsme testování zakázali jako součást Dohody o omezení zdrojů. Přestavěli jsme kvůli tomu náš tým, úplně jsme rozpustili testovací tým.
Bylo by to tedy složité, zkoušet mladší inženýry a mechaniky, kteří s takovou formou testování nemají zkušenosti. Navíc, ty náklady, na cestování a všechny ty věci okolo, by byly enormní. Myslím, že jsme se dostali ke zlomovému bodu, jak již v jednom z předchozích rozhovorů naznačil Ross Brawn. Než cokoli odsouhlasíme, musíme myslet na naše zaměstnance, jejich rodiny. Nesmí toho na ně být moc."
Esteban Gutierrez nemohl nahradit Sergia Péreze, nemá totiž s vozem F1 zkušenosti.
Je tedy pravděpodobné, že pokud k obnovení testování dojde, rozhodně nepůjde o neomezené testy, jako před lety. Šlo by o několik vyhrazených dní během sezony. Ubylo by však i předsezonních testů.
"Pokud by bylo cílem tohoto testování dát šanci mladým jezdcům a mechanikům, byl bych jednoznačně pro. Pokud by se to ale znovu mělo dostat do bodu, kdy se neustále testovaly pneumatiky, nové součástky apod., rozhodně by to nebylo dobře."
Přesné detaily ještě sice nikdo nezveřejnil, ale je jasné, že o povolení testování během sezony se usilovně jedná. Jak dlouho však budou jednání trvat a jestli se vůbec testování znovu povolí, nelze v tuto chvíli říct, ani odhadovat.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.