HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas v úvodním tréninku před Velkou cenou Maďarska zajel vítěz posledního závodu Lewis Hamilton na McLarenu. Na záda mu těsně dýchali Sebastian Vettel s Fernandem Alonsem.
Brzy ráno před prvním tréninkem na Hungaroringu hustě pršelo, ale trať do začátku oschla. Začínalo se za vyšších teplot než minule v Německu, vzduch dosahoval 20 °C, trať 19 °C.
Během dopoledne dostali příležitost také dva testovací piloti: Force Indie tradičně Nico Hülkenberg, odpočíval Adrian Sutil, a u Renaultu nastoupil místo Nicka Heidfelda Bruno Senna. U Lotusu tentokrát od počátku jezdí oba závodní piloti – Heikki Kovalainen s Jarnem Trullim.
Red Bull zde patří mezi jasné favority, okruh se skládá většinou ze středně rychlých zatáček, které mu sedí. Druhý sektor na Nürburgringu byl podobný, rakouský tým v něm byl pravidelně nejrychlejší, proto můžeme očekávat, že zde bude ve výhodě. Lewis Hamilton vyloučil, že by zde s jejich vozy mohl McLaren bojovat o vítězství v sobotní kvalifikaci.
Nanášení vizualizačního oleje (flow-visu) mechaniky Virginu před výjezdem na trať(foto: Marussia Virgin Racing)
Jako první z boxů vyrazil Ricciardo následovaný Alguersuarim, Petrovem, Sennou a Kovalainenem. Během deseti minut nainstalovali všichni jezdci své vozy a na chvíli se rozhostilo ticho. První měřené kolo zajel po 20 min Nico Hülkenberg – 1:31,073 v první, 1:29,671 ve druhém a 1:28,286 min ve třetím pokusu.
Na okruhu se toho moc nedělo, po půlhodině přidal několik měřených kol pouze Buemi (1:26,040) a Button (1:25,697 min). Není divu, okruh byl stále špinavý a nepogumovaný, Pirelli navíc týmům neposkytlo žádnou ze svých vývojových směsí navíc.
U Ferrari se věnovali v rámci svého rozsáhlého aerodynamického programu zpočátku změnám předního křídla, ke konci zkoušeli změny na zádi. Tým přivezl modifikované verze obou křídel.
McLaren zkoušel spoustu nových věci, krom různých aerodynamických novinek také nové výfuky a díly připravované pro závod ve Spa po čtyřtýdenní letní přestávce.
Williams s novým krytem motoru po vzoru Red Bullu (foto: AT&T Williams)
Williams přivezl nový kryt motoru, přesnou kopii Red Bullu s oválným otvorem na zádi pro směrování horkého vzduchu zevnitř na spodní křidélko na zádi (beam wing). Totéž učinilo v Monaku Ferrari, nakonec ale v závodech začalo používat jinou verzi. Jenže týmu z Grove záplava novinek nepomáhá, na trati většina z nich stále nefujguje tak, jak by měla.
V polovině bylo pořadí následující (všechny časy na tvrdší ze dvou směsí pneumatik):1. Alonso 1:23,6422. Webber + 0,0243. Massa + 0,4734. Hamilton + 0,6425. Button + 1,3416. Schumacher +1,417
Po hodině tréninku se mimo trať ocitlo několik pilotů. Vettel vyjel mimo v zatáčce č. 5 a probrzdil do následující šikany, Maldonado po nedotáčivém smyku otestoval vyasfaltovanou únikovou zónu v zatáčce č. 2.
Do první zatáčky mohutně probrzdil Alonso. 20 min před koncem vylétl v deváté zatáčce Mark Webber poté, co mu ustřelila záď vozu, odnesla to jeho přední část, do boxů se vrátil bez předního křídla. Je to změna, v pátky práci pro mechaniky obvykle obstarává Vettel.
Díly Renaultu válející se po boxové uličce, tým zkoušel nové přední křídlo(foto: Lotus Renault GP)
Maldonado si v závěru stěžoval na nedostatek přítlaku v přední části, Barrichello pro změnu hlásil potíže se stabilitou zadní části vozu. Inženýři se budou zabývat řešením opačných problémů.
O dvě minuty zajel bleskurychlé kolo Hamilton a časem 1:23,350 min o 2 desetiny překonal do té doby vedoucího Vettela. Piloti si v závěru zkusili ještě pár ostrých kol, Brita už ale nikdo nepřekonal.
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Kobajaši - 299 km/hod, 2. Hamilton - 295, 3. Schumacher – 295, 4. Rosberg - 292, 5. Vettel - 291, 6. Di Resta - 290.
Soupis všech časů: zde.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.