Závodní okruh Hungaroring nedaleko Budapešti patří k nejpomalejším v kalendáři F1 a mnozí jej kvůli omezeným možnostem předjíždění řadí i k těm nejnudnějším. Čím je zajímavý a jaké jsou jeho technické parametry?
Jedno kolo měří 4 381 m a nedělní Velká cena Maďarska je vypsána na 70 kol, což představuje vzdálenost 306,630 km. Protože je celkem hrbolatý okruh málo využíván, prodělává během víkendu poměrně dramatický vývoj a časy s přibývajícím provozem hodně klesají, což je náročné pro nalezení správného nastavení (vůz po jakékoliv změně - dobré či špatné - dosahuje rychlejších časů). Na nastavení se proto dá smysluplně pracovat až v sobotu dopoledne během 3. tréninku.
Nachází se zde 14 zatáček, z toho 8 pravotočivých a 6 levotočivých., většina z nich je pomalých až středně rychlých. Jedna zatáčka střídá v rychlém sledu na úzké dráze druhou, piloti si nemají čas během kola nikde odpočinout.
Týmy proto volí na svých vozech maximální aerodynamický přítlak. Průměrná rychlost se pohybuje pouze kolem 196 km/hod - nejméně ze všech stálých závodních okruhů v kalendáři F1. Zatáčky se projíždějí průměrnou rychlostí 132 km/hod.
Mapa okruhu (zdroj: Lotus Renault GP)
Převodovka je hodně namáhána, musí v každém kole provést 50 přeřazení. Kvůli absenci delších rovinek zde týmy nastavují vozy podobně jako v Monaku na maximální možný přítlak. Vysoké je zde i opotřebení brzd.
Na plný plyn se jede 56 % času jednoho kola, nejdéle přitom na startovní/cílové rovince, která měří 750 metrů a piloti tento úsek od zatáčky č. 14 zvládnou s pedálem na podlaze za 11 vteřin. Na jejím konci budou monoposty díky DRS dosahovat rychlosti lehce přes 300 km/hod.
Z pohledu motoru nejsou nároky vysoké. Potřebná je dobrá trakce a krouticí moment kvůli dobrému výjezdu z pomalých zatáček. Jeho ovladatelnost ve vysokých otáčkách je důležitá pro hladký výjezd z nich, obzvlášť z té poslední při nájezdu na cílovou rovinku, kde se nachází DRS zóna a na jejímž konci jediné vhodné místo k předjíždění. Hungaroring se nachází 220 m n. m., kvůli čemuž ztrácejí motory přibližně 7 % ze svého maximálního výkonu.
Předpověď počasí na víkend
Kvůli absenci rovinek a obvykle horkému počasí je trať fyzicky velmi náročnou a inženýři musí často řešit problémy s chlazením vozů.
Na brzdy je náročná především první zatáčky, do níž se brzdí z 300 km/hod na 95 km/hod po dlouhé rovince, kde klesá jejich teplota. Od zatáčky č. 10 jsou požadavky na brzy velmi nízké, piloti proto potřebují důvěřovat svým brzdným systémům, protože zde není moc míst, kde by museli prudce zpomalovat. Na brzdě tráví celkem 14 % času.
Průměrná spotřeba paliva na kolo činí 2,15 kg/kolo, na startu proto musí být vozy těžší o 150,5 kg benzínu. Úbytek 10 kg paliva se projevuje o 0,35 sec rychlejším časem na kolo.
Časová ztráta průjezdu boxovou uličkou představuje 14 vteřin, včetně zastávky pak 18 sec. I zde bude za současných podmínek letos ideální dvou- až třízastávková strategie.
Diváky k návštěvě láká aquapark v blízkosti okruhu (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Pirelli do Maďarska veze super-měkkou (option, červená barva) a měkkou (primary, žlutá barva) směs ze svého portfolia pneumatik (stejné alokace jako v Monaku a v Kanadě). Jejich opotřebení zde nebývá vysoké vzhledem k povrchu dráhy a její konfiguraci. Zabrat dostávají kvůli táhlým zatáčkám a nastavení vyvážení více dopředu spíše přední pneumatiky (což bude za vysokých teplot určovat strategie týmů), zadní jsou v klidu.
Během závodu jsou očekávány 2 - 3 zastávky. Měkká směs (tedy v Maďarsku ta tvrdší), která na Nürburgringu vydržela 30 kol, by zde měla snést až 35 okruhů, mnoho týmů proto zřejmě bude zkoušet pouze 2 zastávky, budou však ke konci zranitelnější a mohli by snadno podlehnout vozům s čerstvějšími pneumatikami stavějícími třikrát.
Alonso popisuje průjezd Hungaroringem (v italštině)
Rekord zde drží Michael Schumacher, který zde během závodu v roce 2004 zajel kolo za 1:19,071 min. Loni zde byl v závodě nejrychlejší Sebastian Vettel (1:22,362), v poslední části kvalifikace o den dřív ale dokázal stlačit svůj čas až na 1:18,773 min.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.