NÜRBURGRING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší kolo v úvodní části závodního víkendu v Německu předvedl Fernando Alonso a dokládá tak, že Ferrari jde výkonnostně nahoru.
Úvodní trénink začal za nízkých teplot (vzduch: 13 °C, asfalt: 17 °C) a zamračené oblohy, ale naštěstí bez deště. Pirelli do Německa přivezlo měkkou a střední směs, přičemž týmům nabídlo k vyzkoušení také novou vývojovou směs měkké směsi (dvě sady pro každého pilota na pátek), kterou později v sezóně hodlají nahradit současnou specifikaci. Díky tomu jsme byli svědky mnohem větší aktivity, než je tomu v pátek dopoledne obvyklé.
Do vozů usedl u Lotusu Karun Chandhok, což na pátek není nic mimořádného. Výjimečné je však to, že tento víkend se místo Trulliho zúčastní všech částí – včetně nedělního závodu. U HRT do tréninku místo Liuzziho nastoupil Karthikeyan, jehož závodní sedačku již v Anglii převzal Ricciardo, a u Force Indie si Hülkenberg vypůjčil monopost Di Resty.
Jako první z boxů vyrazili Kovalainen, d’Ambrosio, Pérez, Alguersuari a Karthikeyan. Williams na oba vozy nasadil nová zadní křídla, se slibovaným novým předním křídlem jezdil pouze Barrichello.
Sedačka Karuna Chandhoka(foto: Team Lotus)
Jenson Button k instalačnímu kolu vyjel na nové měkké směsi pneumatik se zadním křídlem potřísněným flow-visem. Zkoušel nové zadní křídlo se silnějším DRS efektem, ale celkově nižším přítlakem. McLaren jej v Anglii nakonec kvůli změně předpisů pro mapování motorů nenasadil. Další změnou na voze byla zrcátka tvarovaná tak, aby usměrňovala proudění k zadnímu křídlu.
O svém monopostu během tréninku Jenson do rádia uvedl: "Je úžasné, jak moc se zde auto chová odlišně. Potřebujeme zapracovat na nedotáčivosti v některých zatáčkách." Hamilton si jízdu také užíval: "Vyvážení brzd se zdá být dnes velmi dobré. Jsem s ním docela spokojený."
V instalačním kole ve vlásence prasklo sklo levého zpětného zrcátka v Chandhokově Lotusu, Hamilton hned na úvod zablokoval kola a hodně probrzdil. Massa během ověřování nových dílů kroužil zrána po Nürburgringu konstantní rychlosti.
Renault představil hodně vylepšení, na obrázku je nové spodní zadní křídlo (beam-wing)(foto: WRI2/Nextgen-Auto.com)
Renault přivezl solidní nášup vylepšení, z nichž některá jsou již výsledkem modernizovaného aerodynamického tunelu, který během 12 denní přestávky začátkem měsíce přestavěli pro testování 60% modelů. Na Heidfeldově voze se letos poprvé objevily výfuky ústící na voze vzadu. S touto konfigurací zajel po 20 min jako první měřené kolo – 1:38,313, v dalším 1:37,987. Petrov jezdil s tradičními výfuky vepředu.
To už jezdili naplno i ostatní, nejrychleji Rosberg s Mercedesem – 1:35,751. Němec se v dalších kolech zlepšoval, po 28 min od začátku ho ale o více než 2 sec překonal Hamilton – 1:32,996 min. Mark Webber byl v té chvíli o 1 sec pomalejší, Vettel o 1,7 sec. Úřadující mistr světa brzy poskočil před Hamiltona – 1:32,760 min.
Mercedes s novými výfuky a teplotní ochranou podlahy(foto: WRI2/Nextgen-Auto.com)
Pořadí v polovině 1. tréninku bylo následující:1. Vettel 1:32,536 min2. Hamilton +0,4603. Webber +0,4724. Alonso +1,0505. Button +1,0926. Rosberg +1,4697. Petrov +1,5588. Massa +2,2469. Schumacher +2,492
Kovalainen byl s chováním svého Lotusu spokojený: „Zadek je dobrý, mechanické vyvážení dobré, brzdění dobré, nemám problémy s blokováním. Zahřívání pneumatik ale ještě není skvělé.“
Ferrari přivezlo další drobné úpravy svých výfuků a difuzoru. Mělo by mít také upravené přední křídlo, ale to do prvního tréninku zřejmě nenasadili. Pětadvacet minut před koncem doložil Alonso velmi rychlým kolem stoupající formu Ferrari a poskočil do čela - 1:31,981 min.
Mechanici Renaultu zatlačili ve stejnou dobu do boxů Heidfelda a zkoumali přehřívající se součásti kvůli novému umístění výfuků na zádi. Mezitím si také Glock zvláštně poškodil přední křídlo v šikaně jízdou přes obrubník.
Mimo trať se v zatáčce č. 7 ocitl Schumacher, když hledal limity svého vozu, stejně jako o chvíli později Kovalainen v zatáčce č. 5.
Počty ujetých kol
Z nejrychlejšího času se nakonec těšil Fernando Alonso, který byl o 0,3 sec rychlejší než oba Red Bully, za nimiž se seřadili jeho týmový kolega Massa a oba McLareny. Překvapením je propad Virginu, jehož žádný vůz na HRT nestačil.
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Schumacher - 308 km/hod, 2. Rosberg - 306; 3. Sutil - 304; 4. Webber - 302; 5. Petrov - 302; 6. Alonso - 301.
Přehled všech časů prvního tréninku: zde.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.