Tým Lotus Renault GP vykazuje za loňský rok ztrátu ve výši 40 milionů liber (v přepočtu přes 1,1 miliardy Kč). První rok pod novým majitelem - společnosti Genii - tedy z finančního hlediska příliš úspěšný nebyl.
Účetnictví týmu odhaluje, že příjmy loni dramaticky poklesly: ze 162 milionů na 82,1 mil. liber (2,27 mld. Kč), tedy o 49 %. Odráží se v tom chybějící titulární sponzor a ukončení podpory ze strany původního majitele - automobilky Renault. Letos se titulárním sponzorem stala skupina Lotus Danyho Bahara.
Provozní náklady se přitom podařilo snížit ze 148,7 milionů na 122,1 milionů liber (3,38 mld. Kč). Tým to vysvětluje tak, že "významná část této úspory souvisí se změnou v jezdeckém složení."
Jinými slovy se nám snaží říci, že většina z rozdílné částky 26 milionů liber (720 mil. Kč) odráží rozdíl mezi platy Fernanda Alonsa (2009) a Roberta Kubicy (2010). Menší část bude souviset s odchodem Nelsona Piqueta, jr.
Provozní ztráta za rok dosáhla výše zmíněných 40 milionů liber (34,2 mil. liber po zdanění). V roce 2009 přitom tým vykázal zisk ve výši 4,8 milionů liber (133 mil. Kč). Není proto divu, že se tým musel shánět po úvěrech a žádal po Ecclestonovi (neúspěšně) předčasné vyplacení zálohy za mistrovské body.
Tým stále dluží mateřskému Renaultu peníze: "Společnost si o skupiny Renault půjčila peníze. Splátky byly rozloženy následovně: v roce 2011 6 mil. liber, v roce 2012 6 mil. liber a v roce 2013 8 milionů liber."
Renault byl loni pojízdnou reklamou na hypoteční banky(foto: Renault F1)
Dále pak existuje dohoda s litevskou AB Snoras Bank, jejíž loga se objevují na monopostu. "Společnost si vzala od AB Snoras Bank úvěr (15 mil. liber), který je splatný v prosinci 2011. Ten je zajištěn zástavním právem na části majetku společnosti ve výši 24 mil. liber."
Počet zaměstnanců závodního týmu přitom v roce 2010 vzrostl ze 497 na 514, 12 lidí navíc bylo přijato do administrativního oddělení.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.