Rosberg se projede v Mercedesu W196 na Nordschleife

Mercedes
Mercedes, foto: Mercedes AMG F1 Team
Pavel Šašek 16. července 2011 18:38
Sdílej:

V legendárním "Stříbrném šípu", Mercedesu W196 z roku 1954, se příští týden sveze Nico Rosberg. A nebude to jen tak někde, Rosberg se totiž i s historickým vozem vydá na slavnou Severní smyčku, Nürburgring Nordschleife.

V Silverstone si Fernando Alonso zkusil vůz Joseho Froilana Gonzalese z roku 1951, první vítězný vůz Ferrari ve Formuli 1. Nico Rosberg si zkusí ještě slavnější historický kousek, Mercedes W196. S ním v roce 1954 vyhrál Juan Manuel Fangio mj. i VC Německa na Nordschleife, a také celý šampionát, což v roce 1955 zopakoval. Poté Mercedes na dlouhou dobu F1 opustil.

"VC Německa je pro mě vždy velmi speciální," říká Rosberg. "Nürburgring je trať s velkou historií, hlavně pro Mercedes-Benz. Na Nordschleife se Mercedesu dařilo."

Juan Manuel Fangio ve W196, nelze přehlédnout značně omlácenou karoserii

Mercedes W196 byl prvním a na dlouhou dobu i posledním vozem Mercedesu ve Formuli 1. V letech 1954-1955 tým vozy nasadil do 12 Velkých cen, z toho jich 9 vyhrál. Nutno zmínit, že první tři podniky sezony 1954, započítáme-li mezi oficiální závody i Indy 500. (Body získané za Indy 500 se v tehdejší době započítávaly do MS, nicméně nikdo z jezdců F1 se zde příliš neprosadil).

Konstruktérem vozu byl Rudolf Uhlenhaut, poháněl ho řadový osmiválec Mercedes o objemu 2 494 cm3 a při 8 500 otáčkách za minutu měl výkon 290 koní. Zajímavostí je, že ve VC Francie a Velké Británie 1954 měly vozy kola zakrytá karoserií, nicméně toto řešení se neuchytilo a při dalších závodech již vozy vypadaly jako většina ostatních vozů startovního pole.

Zde již můžete vidět W196 bez zakrytých kol, na snímku vůz řídí Stirling Moss

I tak dokázali jezdci Mercedesu rozdrtit konkurenci a Juan Manuel Fangio získal tituly v letech 1954 a 1955 s jasnou převahou. 

Okruh, na kterém Rosberg ve W196 pojede, je legendární Nürburgring Nordschleife. Ten byl postaven v roce 1927 a měřil neuvěřitelných 22,772 km. V prvních letech existence k závodu patřila i jižní část okruhu, Sudschleife. Délka jednoho kola tak byla cca 28 kilometrů! 

Pro svou náročnost se okruhu dodnes říká Zelené peklo. Toto označení poprvé použil Jackie Stewart a věděl proč. Okruh byl a stále je velmi nebezpečný, nejsou zde žádné únikové zóny, trať téměř ve všech místech lemují stromy. 

VC Německa 1952, v pozadí hrad Nürburg, po němž se okruh jmenuje

V roce 1970 došlo alespoň k částečné úpravě bezpečnosti, byly instalovány bariéry podél trati, v některých místech se trať rozšířila. Přesto se však VC Německa od roku 1977 přesunula na Hockenheim, jelikož na Nordschleife v roce 1976 ošklivě havaroval Niki Lauda a téměř přišel o život. To, že se dokázal ještě v tom roce vrátit a bojoval až do posledního závodu o titul s Jamesem Huntem, však k udržení závodu v pohoří Eifel nepomohlo. 

Poslední VC Německa na Nürburgringu, rok 1976 - na snímku Niki Lauda ve Ferrari

Na Nürburgring se F1 vrátila v roce 1984, ale to byl s malými rozdíly již okruh tak, jak ho známe i dnes a na kterém se pojede letošní VC Německa. Navíc, tehdy šlo o VC Evropy, VC Německa se i nadále jezdila na Hockenheimu. V letech 1997 a 1998 se zde závod dokonce jel jako VC Lucemburska. 

Nordschleife je příležitostně stále využíván k závodům, bývá přístupný i veřejnosti, občas se zde v rámci exhibice předvede i vůz F1, v roce 2007 zde s vozem BMW Sauber jel Nick Heidfeld. 

Témata:
Stalo se
Novinky
Piloti F1 během zimní pauzy

Jezdci využili zimní přestávku k načerpání sil na novou sezónu. Každý zvolil svůj vlastní způsob odpočinku

Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.

Novinky
Charles Leclerc při testech v Barceloně (2025).

Jak se Charles Leclerc cítil po havárii Lewise Hamiltona? Brit zničil celý plán Ferrari

Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.

Novinky
Pascal Wehrlein při rozhovoru s Johnym Herbertem v Bahrajnu

Johnny Herbert končí v pozici komisaře FIA. Můžou za to jeho veřejná prohlášení

Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.

Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.