V legendárním "Stříbrném šípu", Mercedesu W196 z roku 1954, se příští týden sveze Nico Rosberg. A nebude to jen tak někde, Rosberg se totiž i s historickým vozem vydá na slavnou Severní smyčku, Nürburgring Nordschleife.
V Silverstone si Fernando Alonso zkusil vůz Joseho Froilana Gonzalese z roku 1951, první vítězný vůz Ferrari ve Formuli 1. Nico Rosberg si zkusí ještě slavnější historický kousek, Mercedes W196. S ním v roce 1954 vyhrál Juan Manuel Fangio mj. i VC Německa na Nordschleife, a také celý šampionát, což v roce 1955 zopakoval. Poté Mercedes na dlouhou dobu F1 opustil.
"VC Německa je pro mě vždy velmi speciální," říká Rosberg. "Nürburgring je trať s velkou historií, hlavně pro Mercedes-Benz. Na Nordschleife se Mercedesu dařilo."
Juan Manuel Fangio ve W196, nelze přehlédnout značně omlácenou karoserii
Mercedes W196 byl prvním a na dlouhou dobu i posledním vozem Mercedesu ve Formuli 1. V letech 1954-1955 tým vozy nasadil do 12 Velkých cen, z toho jich 9 vyhrál. Nutno zmínit, že první tři podniky sezony 1954, započítáme-li mezi oficiální závody i Indy 500. (Body získané za Indy 500 se v tehdejší době započítávaly do MS, nicméně nikdo z jezdců F1 se zde příliš neprosadil).
Konstruktérem vozu byl Rudolf Uhlenhaut, poháněl ho řadový osmiválec Mercedes o objemu 2 494 cm3 a při 8 500 otáčkách za minutu měl výkon 290 koní. Zajímavostí je, že ve VC Francie a Velké Británie 1954 měly vozy kola zakrytá karoserií, nicméně toto řešení se neuchytilo a při dalších závodech již vozy vypadaly jako většina ostatních vozů startovního pole.
Zde již můžete vidět W196 bez zakrytých kol, na snímku vůz řídí Stirling Moss
I tak dokázali jezdci Mercedesu rozdrtit konkurenci a Juan Manuel Fangio získal tituly v letech 1954 a 1955 s jasnou převahou.
Okruh, na kterém Rosberg ve W196 pojede, je legendární Nürburgring Nordschleife. Ten byl postaven v roce 1927 a měřil neuvěřitelných 22,772 km. V prvních letech existence k závodu patřila i jižní část okruhu, Sudschleife. Délka jednoho kola tak byla cca 28 kilometrů!
Pro svou náročnost se okruhu dodnes říká Zelené peklo. Toto označení poprvé použil Jackie Stewart a věděl proč. Okruh byl a stále je velmi nebezpečný, nejsou zde žádné únikové zóny, trať téměř ve všech místech lemují stromy.
VC Německa 1952, v pozadí hrad Nürburg, po němž se okruh jmenuje
V roce 1970 došlo alespoň k částečné úpravě bezpečnosti, byly instalovány bariéry podél trati, v některých místech se trať rozšířila. Přesto se však VC Německa od roku 1977 přesunula na Hockenheim, jelikož na Nordschleife v roce 1976 ošklivě havaroval Niki Lauda a téměř přišel o život. To, že se dokázal ještě v tom roce vrátit a bojoval až do posledního závodu o titul s Jamesem Huntem, však k udržení závodu v pohoří Eifel nepomohlo.
Poslední VC Německa na Nürburgringu, rok 1976 - na snímku Niki Lauda ve Ferrari
Na Nürburgring se F1 vrátila v roce 1984, ale to byl s malými rozdíly již okruh tak, jak ho známe i dnes a na kterém se pojede letošní VC Německa. Navíc, tehdy šlo o VC Evropy, VC Německa se i nadále jezdila na Hockenheimu. V letech 1997 a 1998 se zde závod dokonce jel jako VC Lucemburska.
Nordschleife je příležitostně stále využíván k závodům, bývá přístupný i veřejnosti, občas se zde v rámci exhibice předvede i vůz F1, v roce 2007 zde s vozem BMW Sauber jel Nick Heidfeld.
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.