Sebastian Vettel získal své již sedmé pole position v letošním roce a pomalu jž můžeme hovořit o králi kvalifikace.
Valencia Street Circuit patří mezi ty okruhy, které se ve formuli 1 objevily teprve v době nedávné, a letos se tu odehraje teprve čtvrtá velká cena. Vůbec první kvalifikaci, tu v roce 2008, vyhrál Felipe Massa s vozem Ferrari, start z pole positions proměnil ve vítězství a, protože zajel i nejrychlejší kolo, získal hattrick.
O rok později tu kraloval Lewis Hamilton a to i přes nadvládu stáje Brawn, v závodě nakonec zvítězil Rubens Barrichello. Loni tu již dominoval současný leader šampionátu Sebastian Vettel, který zvítězil z pole position. Máme tedy tři piloty, kteří dokázali v kvalifikaci vyhrát, zda se tato trojice rozroste o čtvrté jméno nebo pole position získá někdo z již zmiňovaných pilotů, bude jasné po skončení kvalifikačního klání.
Sedm krát získal pole position Red Bull z toho šest Vettel a jedno Webber jak jsou na tom ostatní v porovnání se svým týmovým kolegou:
Vettel 6 - 1 Webber Hamilton 5 - 2 Button Alonso 7 - 0 Massa Schumacher 1 - 6 Rosberg Heidfeld 2 - 5 Petrov Barrichello 4 - 3 Maldonado Sutil 1 - 6 Di Resta Kobayashi 2 - 4 Perez Buemi 6 - 1 Alguersuari Kovalainen 6 - 1 Trulli Karthikeyan 0 - 6 Liuzzi Glock 5 - 2 D'Ambrosio
Na trati panuje slunečné počasí, teplota vzduchu je 27°C, ta na trati je přes 43°C a to vše při 58% vlhkosti.
První část kvalifikace: V úvodních minutách se piloti odhodlávají ke svým prvním pokusům, tím prvním, který se zapsal do časomíry je Nick Heidfeld. Tak jak je již zvykem v první části kvalifikace se největší drama odehrává na chvostu startovního pole, kde se jedná o setrvání v dalších bojích, nebo předčasné ukončení kvalifikačního snažení, jelikož v první části vypadává nejpomalejších sedm jezdců. Prozatím si černého Petra drží jezdci z těch nejslabších týmů, žádné překvapení se tudíž nekoná.
Na čele se pořadí velice rychle mnění a vystřídali se tam snad všichni piloti z top týmů. Nakonec tím nejrychlejším v první části kvalifikace, byl Felipe Massa na Ferrari a připomněl si tak své působení ve Velké ceně Evropy v roce 2008.
Nepostupující: 24. Karthikeyan, 23. D'Ambrosio, 22. Liuzzi, 21. Glock, 20. Trulli, 19. Kovalainen, 18.Alguersuari
Druhá část kvalifikace: Dalších patnáct minut bojů o pole position je ve hře. I z této prostřední části vypadává sedmička pilotů. Vítěz té předchozí části nenechává nic náhodě a vydává se na trať hned v úvodu. V první polovině je pořadí následující Vettel je na čele s časem 1.37.305, Hamilton je druhý 1.37.727, Button třetí 1.37.749, čtvrtý je Alonso 1.37.930.
Je tu přerušení kvalifikace, na vině je Williams Pastora Maldonáda, který vypověděl službu a musel být odtažen mimo trať.
Střed pole je velmi vyrovnaný a svádí boj o postup do první desítky, nejblíže jí je Force India, která se pokusí zaútočit na pozice Renaultu, který prozatím první desítku uzavírá. Nakonec se to povedlo Sutilovi, který odsunul svým posledním kolem Petrova mezi nepostupující. Nejrychlejším pilotem střední části kvalifikace byl Vettel, který překonal oba vozy McLaren.
Nepostupující: 17. Buemi, 16. Perez, 15. Maldonado, 14.Kobayashi, 13. Barrichello, 12. Di Resta, 11. Petrov
Třetí část kvalifikace: Ferrari Fernanda Alonsa je první na trati v části kvalifikace, kde se rozhodne o držiteli pole position pro letošní Velkou cenu Evropy. Alonso v prvním sektoru zaznamenává stejné časy jako Vettel v předchozí části kvalifikace a logicky jde hned v úvodu do vedení. Felipe mu jistí záda a je druhý. Ale na trať se vydává Hamilton a je pekelně rychlý, překonává oba vozy Ferrari a je v čele.
Sebastian Vettel získal své již sedmé kvalifikační vítězství v letošním roce, v první řadě ho doplní stájový kolega Mark Webber. První řada je tedy cela ve znamení Red Bullu, další dvě řady jsou namíchané z vozu McLaren a Ferrari, třetí místo patří Hamiltonovi, čtvrtý je Alonso, pátý Massa a šestý Button.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.