Sebastian Vettel získal své již sedmé pole position v letošním roce a pomalu jž můžeme hovořit o králi kvalifikace.
Valencia Street Circuit patří mezi ty okruhy, které se ve formuli 1 objevily teprve v době nedávné, a letos se tu odehraje teprve čtvrtá velká cena. Vůbec první kvalifikaci, tu v roce 2008, vyhrál Felipe Massa s vozem Ferrari, start z pole positions proměnil ve vítězství a, protože zajel i nejrychlejší kolo, získal hattrick.
O rok později tu kraloval Lewis Hamilton a to i přes nadvládu stáje Brawn, v závodě nakonec zvítězil Rubens Barrichello. Loni tu již dominoval současný leader šampionátu Sebastian Vettel, který zvítězil z pole position. Máme tedy tři piloty, kteří dokázali v kvalifikaci vyhrát, zda se tato trojice rozroste o čtvrté jméno nebo pole position získá někdo z již zmiňovaných pilotů, bude jasné po skončení kvalifikačního klání.
Sedm krát získal pole position Red Bull z toho šest Vettel a jedno Webber jak jsou na tom ostatní v porovnání se svým týmovým kolegou:
Vettel 6 - 1 Webber Hamilton 5 - 2 Button Alonso 7 - 0 Massa Schumacher 1 - 6 Rosberg Heidfeld 2 - 5 Petrov Barrichello 4 - 3 Maldonado Sutil 1 - 6 Di Resta Kobayashi 2 - 4 Perez Buemi 6 - 1 Alguersuari Kovalainen 6 - 1 Trulli Karthikeyan 0 - 6 Liuzzi Glock 5 - 2 D'Ambrosio
Na trati panuje slunečné počasí, teplota vzduchu je 27°C, ta na trati je přes 43°C a to vše při 58% vlhkosti.
První část kvalifikace: V úvodních minutách se piloti odhodlávají ke svým prvním pokusům, tím prvním, který se zapsal do časomíry je Nick Heidfeld. Tak jak je již zvykem v první části kvalifikace se největší drama odehrává na chvostu startovního pole, kde se jedná o setrvání v dalších bojích, nebo předčasné ukončení kvalifikačního snažení, jelikož v první části vypadává nejpomalejších sedm jezdců. Prozatím si černého Petra drží jezdci z těch nejslabších týmů, žádné překvapení se tudíž nekoná.
Na čele se pořadí velice rychle mnění a vystřídali se tam snad všichni piloti z top týmů. Nakonec tím nejrychlejším v první části kvalifikace, byl Felipe Massa na Ferrari a připomněl si tak své působení ve Velké ceně Evropy v roce 2008.
Nepostupující: 24. Karthikeyan, 23. D'Ambrosio, 22. Liuzzi, 21. Glock, 20. Trulli, 19. Kovalainen, 18.Alguersuari
Druhá část kvalifikace: Dalších patnáct minut bojů o pole position je ve hře. I z této prostřední části vypadává sedmička pilotů. Vítěz té předchozí části nenechává nic náhodě a vydává se na trať hned v úvodu. V první polovině je pořadí následující Vettel je na čele s časem 1.37.305, Hamilton je druhý 1.37.727, Button třetí 1.37.749, čtvrtý je Alonso 1.37.930.
Je tu přerušení kvalifikace, na vině je Williams Pastora Maldonáda, který vypověděl službu a musel být odtažen mimo trať.
Střed pole je velmi vyrovnaný a svádí boj o postup do první desítky, nejblíže jí je Force India, která se pokusí zaútočit na pozice Renaultu, který prozatím první desítku uzavírá. Nakonec se to povedlo Sutilovi, který odsunul svým posledním kolem Petrova mezi nepostupující. Nejrychlejším pilotem střední části kvalifikace byl Vettel, který překonal oba vozy McLaren.
Nepostupující: 17. Buemi, 16. Perez, 15. Maldonado, 14.Kobayashi, 13. Barrichello, 12. Di Resta, 11. Petrov
Třetí část kvalifikace: Ferrari Fernanda Alonsa je první na trati v části kvalifikace, kde se rozhodne o držiteli pole position pro letošní Velkou cenu Evropy. Alonso v prvním sektoru zaznamenává stejné časy jako Vettel v předchozí části kvalifikace a logicky jde hned v úvodu do vedení. Felipe mu jistí záda a je druhý. Ale na trať se vydává Hamilton a je pekelně rychlý, překonává oba vozy Ferrari a je v čele.
Sebastian Vettel získal své již sedmé kvalifikační vítězství v letošním roce, v první řadě ho doplní stájový kolega Mark Webber. První řada je tedy cela ve znamení Red Bullu, další dvě řady jsou namíchané z vozu McLaren a Ferrari, třetí místo patří Hamiltonovi, čtvrtý je Alonso, pátý Massa a šestý Button.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.