Sebastian Vettel získal své již sedmé pole position v letošním roce a pomalu jž můžeme hovořit o králi kvalifikace.
Valencia Street Circuit patří mezi ty okruhy, které se ve formuli 1 objevily teprve v době nedávné, a letos se tu odehraje teprve čtvrtá velká cena. Vůbec první kvalifikaci, tu v roce 2008, vyhrál Felipe Massa s vozem Ferrari, start z pole positions proměnil ve vítězství a, protože zajel i nejrychlejší kolo, získal hattrick.
O rok později tu kraloval Lewis Hamilton a to i přes nadvládu stáje Brawn, v závodě nakonec zvítězil Rubens Barrichello. Loni tu již dominoval současný leader šampionátu Sebastian Vettel, který zvítězil z pole position. Máme tedy tři piloty, kteří dokázali v kvalifikaci vyhrát, zda se tato trojice rozroste o čtvrté jméno nebo pole position získá někdo z již zmiňovaných pilotů, bude jasné po skončení kvalifikačního klání.
Sedm krát získal pole position Red Bull z toho šest Vettel a jedno Webber jak jsou na tom ostatní v porovnání se svým týmovým kolegou:
Vettel 6 - 1 Webber Hamilton 5 - 2 Button Alonso 7 - 0 Massa Schumacher 1 - 6 Rosberg Heidfeld 2 - 5 Petrov Barrichello 4 - 3 Maldonado Sutil 1 - 6 Di Resta Kobayashi 2 - 4 Perez Buemi 6 - 1 Alguersuari Kovalainen 6 - 1 Trulli Karthikeyan 0 - 6 Liuzzi Glock 5 - 2 D'Ambrosio
Na trati panuje slunečné počasí, teplota vzduchu je 27°C, ta na trati je přes 43°C a to vše při 58% vlhkosti.
První část kvalifikace: V úvodních minutách se piloti odhodlávají ke svým prvním pokusům, tím prvním, který se zapsal do časomíry je Nick Heidfeld. Tak jak je již zvykem v první části kvalifikace se největší drama odehrává na chvostu startovního pole, kde se jedná o setrvání v dalších bojích, nebo předčasné ukončení kvalifikačního snažení, jelikož v první části vypadává nejpomalejších sedm jezdců. Prozatím si černého Petra drží jezdci z těch nejslabších týmů, žádné překvapení se tudíž nekoná.
Na čele se pořadí velice rychle mnění a vystřídali se tam snad všichni piloti z top týmů. Nakonec tím nejrychlejším v první části kvalifikace, byl Felipe Massa na Ferrari a připomněl si tak své působení ve Velké ceně Evropy v roce 2008.
Nepostupující: 24. Karthikeyan, 23. D'Ambrosio, 22. Liuzzi, 21. Glock, 20. Trulli, 19. Kovalainen, 18.Alguersuari
Druhá část kvalifikace: Dalších patnáct minut bojů o pole position je ve hře. I z této prostřední části vypadává sedmička pilotů. Vítěz té předchozí části nenechává nic náhodě a vydává se na trať hned v úvodu. V první polovině je pořadí následující Vettel je na čele s časem 1.37.305, Hamilton je druhý 1.37.727, Button třetí 1.37.749, čtvrtý je Alonso 1.37.930.
Je tu přerušení kvalifikace, na vině je Williams Pastora Maldonáda, který vypověděl službu a musel být odtažen mimo trať.
Střed pole je velmi vyrovnaný a svádí boj o postup do první desítky, nejblíže jí je Force India, která se pokusí zaútočit na pozice Renaultu, který prozatím první desítku uzavírá. Nakonec se to povedlo Sutilovi, který odsunul svým posledním kolem Petrova mezi nepostupující. Nejrychlejším pilotem střední části kvalifikace byl Vettel, který překonal oba vozy McLaren.
Nepostupující: 17. Buemi, 16. Perez, 15. Maldonado, 14.Kobayashi, 13. Barrichello, 12. Di Resta, 11. Petrov
Třetí část kvalifikace: Ferrari Fernanda Alonsa je první na trati v části kvalifikace, kde se rozhodne o držiteli pole position pro letošní Velkou cenu Evropy. Alonso v prvním sektoru zaznamenává stejné časy jako Vettel v předchozí části kvalifikace a logicky jde hned v úvodu do vedení. Felipe mu jistí záda a je druhý. Ale na trať se vydává Hamilton a je pekelně rychlý, překonává oba vozy Ferrari a je v čele.
Sebastian Vettel získal své již sedmé kvalifikační vítězství v letošním roce, v první řadě ho doplní stájový kolega Mark Webber. První řada je tedy cela ve znamení Red Bullu, další dvě řady jsou namíchané z vozu McLaren a Ferrari, třetí místo patří Hamiltonovi, čtvrtý je Alonso, pátý Massa a šestý Button.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.