Komise Formule 1 se včera dohodla na odkladu zavedení nových motorů a úpravu jejich technických specifikací. Místo 1,6l přeplňovaných řadových čtyřválců se zřejmě dočkáme vidlicových šestiválců. Proč ale vzniká tolik povyku kvůli počtu válců? Nestačí definovat objem motoru a jejich počet nechat na výrobcích?
"Odpověď je spojena hlavně s technickou rovností, aby bylo zajištěno, že žádné technické řešení nezíská velkou konkurenční výhodu. Úzce to souvisí také s potřebou zachování finanční rozumností," cituje James Allen slova generálního ředitele Cosworthu Marka Gallaghera.
"Pokud omezíte objem a ponecháte volnost v počtu válců, výrobci by mohli přijít s odlišnými motory v závislosti na nákladech na vývoj a architektuře, což nevyhnutelně vede k válce v utrácení peněz. Někdo by například přišel s V8, jiný s V10 - a pokud by ten fungoval lépe, pak by se někdo mohl rozhodnout jít do V12... a peníze by se vytrácely," poukazuje Gallagher na finanční stránku věci.
Schvaluje také zmražení jejich vývoje. Proč? "Pokud homologujete motory na tři roky, ten s nejhorší konfigurací by byl po celou tu dobu nahraný, zatímco ten nejbohatší s nejlepší konfigurací by dominoval. Pokud neschválíte homologaci a zmražení na 3 roky, budou se [motory] každý rok vyvíjet a pravděpodobně se měnit i počty jejich válců mezi sezónami."
"Když se stanoví přísně kontrolovaná pravidla týkající se kapacity, průtoku paliva, počtu válců a dalších, získáte tím rámec pro finanční kontrolu a zajistíte, že motory nebudou zdrojem konkurenční výhody - to co máme nyní, funguje. Nad konkurencí vítězíte v poháru konstruktérů [šasi] a pilotů. Neexistuje nic jako Světový šampionát motorů. Žel," pokračuje generální ředitel Cosworthu, jenž momentálně zásobuje motory týmy HRT, Virgin a Williams.
"A díky stejné velikosti/architektury nakonec nejste penalizování při změně dodavatele motorů. Renault vleze do zadní části vozu týmu Lotus nebo Cosworth do Red Bullu, aniž byste museli dělat velké změny v hmotnostním vyvážení, upravovat návrh vozu, rozvor, rozhraní převodovky atd. Je to opět o penězích," dodává Gallagher.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.