Kolotoč Formule 1 míří letos již podruhé do Španělska - tentokrát na velice rychlý městský okruh do Valencie. Jaké jsou technické parametry tohoto okruhu a čím je zajímavý?
Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková délka představuje 308,883 km.
Tento úzký městský okruh má nejvyšší počet zatáček ze všech tratí v šampionátu - rovných 25. Jedenáct z nich je levotočivých, čtrnáct pravotočivých. Jezdí se ve směru hodinových ručiček a průměrná rychlost přesto dosahuje vysokých 198 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáček činí nízkých 86 km/hod.
Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu s pogumováním zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí střední aerodynamický přítlak kvůli dlouhým rovinkám ve třetím sektoru.
V nastavení volí kompromis s ohledem na přilnavost v pomalých zatáčkách, stabilitu při brzdění a přejezd obrubníků, jež naštěstí nejsou nikterak vysoké, systém zavěšení je spíše měkčí. Kvůli vysokým okolním teplotám vzduchu jsou požadavky na hlazení monopostů velmi vysoké. Jezdí se s velmi nízkou světlou výškou (vpředu), opotřebení dřevěné desky pod podlahou bývá kvůli jízdě přes obrubníky dost vysoké.
Mapa okruhu ve Valencii s vyznačením dvou DRS zón(zdroj podkladu: formula1.com)
Podobně jako v předchozím závodě v Kanadě se i zde setkáme s dvěma DRS zónami, které sdílejí jedno místo detekce. Znamená to, že pokud se pilotovi podaří v první zóně zdolat svého soupeře, ve druhé ji může znovu aktivovat a dále poodjet, předjetý vůz v ní totiž své nastavitelné křídlo využít nesmí, byť by v tu chvíli byl stále těsně za vozem, který jej předjel.
První DRS zóna bude ve Valencii začínat 285 m za zatáčkou č. 10 (za mostem), druhá potom 35 m za zatáčkou č. 14. Místo detekce se bude nacházet před mostem, resp. 130 m před zatáčkou č. 8. Vozy na rovinkách díky DRS dosáhnou maximální rychlosti kolem 320 km/hod.
Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je tedy vysoké, o málo nižší než v Montrealu. Na brzdě tráví piloti 16 % času jednoho kola.
Fernando Alonso se blíží k mostu v přístavu ve Valencii(foto: Scuderia Ferrari)
Devět z 25 zatáček relativně pomalých zatáček má obdobnou rychlost jejich průjezdu. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i krouticí moment motoru a jeho ovladatelnost při nižších rychlostech. Na první rychlostní stupeň se v každém kole podřazuje (dle Lotusu) ve čtyřech až pěti místech - v zatáčkách č. 8, 10, 17 a 25. Mezi 18. - 20. zatáčkou na piloty působí přetížení 2,5 G po dobu 3 sekund.Důležitý bude i maximální výkon, jelikož na plný plyn zde piloti jedou 59,7 % okruhu (dle Renaultu). Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 970 m a monoposty jej urazí během 13 sekund. Převodovka během jednoho kola přeřadí 71krát (více o převodovkách ve Valencii zde).
Nejlepší možnosti k předjetí nabízejí zatáčky č. 12 a 17. Mike Gascoyne sice loni s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí, tentokrát se však díky pneumatikám Pirelli a dvěma DRS zónám nudy bát nemusíme.
Hamilton zde loni skončil přes penalizaci za předjetí safety caru druhý(foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Pirelli mělo stejně jako loni Bridgestone původně přivézt super-měkkou a střední směs pneumatik, na poslední chvíli se však rozhodlo alokaci změnit (více zde): super-měkké pneumatiky nahradí o stupeň tvrdšími měkkými.
I střední směs nebude taková, na kterou byly týmy zvyklé z předsezónních testů, protože došlo k její modifikaci - nyní je o něco tvrdší. Takto upravenou střední pneumatiku si mohly stáje poprvé otestovat před dvěma týdny v Montrealu.
Ztráta plynoucí z průjezdu 243 metrů dlouhou boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřin (21 sec včetně zastávky). Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva (Williams udává 2,9 kg). S úbytkem 10 kg paliva vozy zrychlí o 0,3 sec.
Loňský průjezd částí okruhu s Robertem Kubicou
Závodní rekord zde drží nejrychlejší Timo Glock s Toyotou z roku 2009 - 1:38,683 min, Jenson Button byl loni jen o 83 tisícin pomalejší. Kvalifikaci tehdy vyhrál Sebastian Vettel časem 1:37,587 min, v nedělním závodě si také dojel pro vítězství.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.