Mladý pilot před týdnem přežil hororovou nehodu v Monaku bez vážnějších zranění, byl pouze otřesen. Co přispělo k tomu, že se prudký boční náraz, po kterém by ještě před několika lety zřejmě následovala smrt, obešel bez následků?
Především díky neustálému vylepšování bezpečnostních měřítek bude Sergio Pérez moci příští týden nastoupit do Velké ceny Kanady poté, co náraz o přetížení 80 G přečkal pouze s otřesem mozku.
Mexický pilot byl po dvou dnech strávených v nemocnici Princess Grace v pondělí po dvou nocích propuštěn. Ve čtvrtek absolvoval ve švýcarském Curychu lékařskou prohlídku pod dohledem FIA a nic mu tedy nebrání v tom, aby se za pár dní znovu posadil za volant závodního monopostu.
Pérez ztratil kontrolu nad svým Sauberem C30 za tunelem při brzdění do šikany Nouvelle při rychlosti kolem 280 km/hod. Z tunelu vyjel zeširoka, při návratu do závodní stopy musel překonávat hrbol, na kterém mu ujela záď vozu, narazil do svodidel a řítil se bočně do zdi oddělující únikovou zónu a závodní dráhu, která je chráněna bariérou TecPro (o co se jedná, vysvětlím dále).
Monopost utrpěl boční náraz při rychlosti 100 km/hod, maximální přetížení přesáhlo 80 G. Energie však byla pohlcena velmi ohleduplným způsobem, a tak se přetížení pro tělo, hlavu a krk pilota, udrželo pod hranicí, po níž by následovala vážná zranění.
Významnou roli v pohlcení energie sehrály opěrky hlavy, které byly v F1 představeny v roce 1996. Zvýšeny byly po nehodě Jensona Buttona ve stejném místě v roce 2003. Také bariéra, do které Pérez narazil, byla po Buttonově nehodě posunuta dále o 25 m, pneumatiky byly nahrazeny energii pohlcující bariérou TecPro.
Po nehodě Rosberga, jenž havaroval několik hodin před Pérezem ve stejném místě, žádal Button ještě z auta o to, aby byly z vnitřní strany šikany (mimo závodní stopu) odstraněny retardéry, které měly zpomalit vůz, jež by si v tomto místě zkrátil cestu. Právě na nich nadskočil Rosberg, se štěstím ale zeď uprostřed těsně minul. Sergia nekatapultovaly do vzduchu, když se bezmocně řítil k místu nárazu, Jensonovi tedy může poděkovat hned dvakrát.
Jeho nehoda dala mnoha lidem vzpomenout na Karla Wendlingera, který zde havaroval v roce 1994 a posléze upadl do hlubokého bezvědomí. Bezpečnostní opatření přijatá od té doby uchránila Péreze před podobnými následky.
"Bezpečnost trati je mnohem lepší. Také auta nejsou dnes taková, jako bývala. Pérezovo šasi bylo netknuté - proto neutrpěl žádná vážnější zranění," řekl majitel týmu Peter Sauber v Monaku pro Autosport.
Analýza Wendlingerovy nehody vedla k zavedení opěrek hlavy a také k nasazení karbonových přileb, které nosí piloti F1 i v dnešní době. Pomohlo také zavedení bočních výztuží v šasi a přísnější crash testy FIA.
"Pérezova nehoda sdílela mnoho podobného s tou Wendlingerovou. Dokázala, jak obrovský pokrok byl v bezpečnosti dosažen od roku 1994," uvedl technický mluvčí FIA.
Co je TecPro?TecPro je bariéra, která se používá v rychlých místech na dráze pro pohlcování energie při nárazech. Používá se na devíti okruzích v kalendáři Formule 1 včetně Monaka, Valencie, Singapuru a Melbourne.
TecPro dodává dva typy bloků. První z nich váží 120 kg. Jedná se o vyztužené bloky vyrobené z pevného, flexibilního polyetylenu, v nichž se nachází polyuretanová pěna. Uprostřed je 4mm široký ocelový plát společně se 150mm nylonovými pásy, které bloky spojují a drží je pohromadě v případě nehody. Druhý typ váží 80 kg, vyrábí se z vysoce odolného polyetylenu bez jakékoliv výztuže uprostřed, funguje jako absorbční blok.
TecPro se používá v místech, kde bariéry z pneumatik neposkytují dostatečnou ochranu, která je vyžadována předpisy FIA. TecPro je v absorbování energie při nárazu o 40 % efektivnější. Je navrženo tak, aby na délce 4 m pohltilo náraz o rychlosti 187 km/hod neboli zpomalení o hodnotě 55 G, což je v rámci tolerance (výsledky crash testu zde). Vydrží nárazy do rychlosti 220 km/hod. Mezi výhody patří také snadná instalace a údržba.
TecPro bariéry byly poprvé v F1 nasazeny v roce 2006 během Velké ceny Itálie v Monze v důsledku iniciativy FIA, která vznikla po nehodě Michaela Schumachera během Velké ceny Británie 1999. V roce 2007 získalo TecPro cenu za nejlepší inovaci roku v oblasti bezpečnosti.
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.