Fernando Alonso potvrzuje svůj talent i to, že městský okruh v Monaku mnohem více vyhovuje jeho vozu Ferrari. Odpoledne ve druhém tréninku zajel o desetinu sekundy rychlejší čas než druhý Lewis Hamilton na McLarenu.
Odpolední trénink začal za slunečného počasí, kdy teplota vzduchu a tratě dosahovala 26 °C, respektive 45 °C. Zpočátku v garáži dlouho zůstávali Liuzzi se Schumacherem, na jehož voze po ranní nehodě mechanici Mercedesu usilovně pracovali - do dění se zapojil se 25min zpožděním.
Jako první se na dráze objevily oba vozy Virginů následované Alguersuarim, s jehož vozem dopoledne jezdil Ricciardo, a Petrovem s Trullim. Zpočátku jezdili všichni na tvrdší směsi a na konci druhého tréninku si konečně vyzkoušeli superměkkou směs pneumatik Pirelli.
Asfalt je v Monaku mnohem jemnější než v Turecku či Barceloně, proto ráno mohli bez problémů ujet 20 - 30 kol na jedné sadě měkkých pneumatik bez poklesu výkonu - jako za éry Bridgestonu. Je ale otázka, kolik toho vydrží superměkká směs.
Button v šikaně za tunelem(© Vodafone McLaren Mercedes)
Piloti McLarenu byli se svými výkony po ranním tréninku spokojeni, dle jejich vyjádření šlo hlavně o to dostat se do rytmu na úzké trati plné zatáček. Tým nedělal žádné větší zásahy do svých vozů po závodu v Barceloně, kde se oba Hamilton s Buttonem radovali společně na pódiu, pouze specifické úpravy kvůli požadavkům tohoto okruhu.
Pouze Jenson si stěžoval na problém s KERSem a připomněl, že by mohl být velmi důležitou zbraní na okruhu, kde se nedá moc předjíždět. McLaren si také pochvaloval "zajímavé výkony" svého systému nastavitelného zadního křídla (DRS).
U Mercedesu ovládají DRS pomocí pedály na nohou. Zajímavé je, že s tímto ovládáním do sezóny vstoupil Red Bull, ale postupně od něho upustil a nyní jej Vettel s Webberem ovládají prostřednictvím tlačítek na volantu.
První měřené kolo vytáhl Glock - 1:23,036, vzápětí jej překonali svými úvodními pokusy Petrov (1:23,020), Maldonado (1:20,544) i Webber (1:22,039), solidní start předvedl Massa (1:17,483) po problémem Alguersuariho v první zatáčce.
S novou přilbou se v Monaku nepředstavil jen Alonso, ale i Vettel,zatímco piloti McLarenu ji mají tradičně vykládanou diamanty(© Red Bull Racing)
Christian Horner vysvětloval ranní problémy Marka Webbera: "Měli jsme elektrický problém, který ovlivnil řazení, ale všechno vyměnili a teď by to mělo být v pořádku. Je to nepříjemné, protože je dobré tady toho co nejvíce najezdit, dráha však ráno byla špinavá a Mark by měl být v pohodě, pokud ujede odpoledne hodně kol."
Maldonado nasadil superměkkou směs již po 20 minutách od začátku odpolední části, což mu hned pomohlo ke zlepšení času (z 1:18,988 na 1:17,633 min) i svého průběžného postavení v tabulce (z 12. na 7. místo). V tu chvíli vedl Alonso (1:16,408), ale stěžoval si na vyvážení svého rudého monopostu, Kovalainen vyjel mimo v Sainte Devote.
V polovině tréninku, kdy piloti začali obouvat superměkké pneumatiky, bylo pořadí následující:1. Vettel 1:15,739 min2. Alonso +0,6693. Massa +0,7164. Rosberg +1,1785. Button +1,1836. Hamilton +1,2977. Petrov +1,6008. Pérez +1,802
Superměkká směs vydržela více než 1 ostré kolo - setkávali jsme se přitom se zajímavou taktikou, kdy piloti po rychlém kole ve druhém zpomalili, aby pneumatiky trochu vychladly, a ve třetím znovu zabrali a dosáhli opět dobrý čas. Podle Pirelli byla tvrdší sada o 1,2 - 1,4 sec pomalejší. Zdá se však, že superměkká vydrží více, než se původně očekávalo.
Ferrari do Monaka přivezlo křídlo pro maximální přítlak - všimněte si větší plochynastavitelné DRS klapky a otvoru v bočnici pro snížení indukovaného odporu(© Scuderia Ferrari)
Posledním z top pilotů, který obul nejměkčí pneumatiky, byl Hamilton 25 min před koncem odpolední části. V prvním pokusu (1:15,456) probrzdil za tunelem, ve druhém to bylo o něco lepší a protáhl se za Alonsa (1:15,123) na druhou pozici (1:15,228).
Na konci všichni natankovali větší množství paliva a zkoušeli svou závodní rychlost: Hamilton s Webberem na superměkkých pneumatikách, Alonso střídavě na tvrdší a měkčí směsi. Španěla však už nikdo nepřekonal, Ferrari bylo spokojeno s delšími jízdami na obou druzích pneumatik.
V závěru ještě stihl rozbít svůj Renault Petrov při brzdění za tunelem - přišel o přední křídlo a poškodil zadní zavěšení.
Liuzzi s HRT odpoledne vůbec nevyjel, poškození vozu z rána se ukázalo být vážnější, jeho kolega by se do kvalifikačního limitu 107 % nevlezl - musel by totiž zajet čas maximálně o 5,259 sec horší než Alonso (tj. do 1:20,382 min).
Počet ujetých kol ve druhém tréninku (vlevo, seřazeno dle nejrychlejšího času) a za čtvrtek celkem (vpravo, seřazeno dle počtu kol)
Maximální rychlosti naměřené za tunelem: 1. Sutil - 283 km/hod, 2. Di Resta - 283; 3. Petrov - 281; 4. Heidfeld - 280, 5. Schumacher - 280; 6. Button - 279.
Soupis všech časů ze 2. tréninku najdete zde, fotogalerii ze čtvrtečních jízd zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.