Úvodní trénink před Velkou cenou Monaka se stal kořistí letos dominujícího Sebastiana Vettela. Fernando Alonso na Ferrari na něj ztratil jen desetinu sekundy, což je tento rok neobvykle malá ztráta na Red Bull.
Úvodní měřený trénink začal za slunečného počasí s teplotou vzduchu 25 °C a teplotou trati 36 °C, 47% vlhkostí vzduchu. Z testovacích pilotů se ráno na trati objevili Daniel Ricciardo místo Jaimeho Alguersuariho u Toro Rosso. Force India tentokrát nechala Hülkenberga zahřívat lavičku.
Jako první vyrazil do ulic Monte Carla Kovalainen s Lotusem, za ním D'Ambrosio, Trulli, Petrov a Ricciardo, který zde ráno vyhrál trénink v sérii Renault 3.5. V průběhu prvních deseti minut své vozy nainstalovalo všech 24 pilotů a provoz na chvíli utichl.
Jen pro připomenutí: loňské nejrychlejší kolo v prvním tréninku zaznamenal Alonso - 1:15,927 min. Ferrari si v úvodu stěžovalo, že "navzdory tomu, co se stalo v posledních závodech, dnes nejsou k dispozici žádné dodatečné sady pneumatik, takže máme jen dvě sady tvrdší a jednu měkčí směs." Do Monaka přivezlo novou spodní část (beam) zadního křídla.
Renault také dovezl upravené zadní křídlo, Nick Heidfeld tento víkend bude závodit v šasi R31-04, zatímco Vitalij Petrov s R31-03.
Nico Rosberg poprvé vyjíždí z garáže v Monaku(© Mercedes GP)
První měřený čas zajel Narain Karthikeyan s HRT - 1:38,718 v prvním, v následně se neustále mohutně zlepšoval až na 1:28,772 ve svém 8. kole. Druhým pilotem ve výsledkové listině byl Pérez, který hned v první kole zajel 1:25,280 min. Mexičan však hodně probrzdil při nájezdu do šikany, totéž krátce po něm předvedl Heidfeld, za tunelem si trať zkrátil mimo obrubníky i D'Ambrosio. Většina z top pilotů vyčkávala, až ostatní trochu očistí trať.
V polovině bylo pořadí následující:1. Massa 1:18,582 min2. Sutil +1,812 sec3. Vettel +2,2304. Kobajaši +2,4195. Barrichello +2,4216. Maldonado +2,4827. Buemi +2,6108. Trulli +3,238
Po 49 min byl trénink přerušen červenými vlajkami, protože se na dráze objevila voda unikající z potrubí pod tratí. Po pěti minutách se znovu pokračovalo, Webberovi se však při přerušené jízdě porouchala převodovka do konce se na trati již neobjevil - do této chvíle ujel pouze 3 kola.
Kovalainen se dostal mimo trať, proto musel předvést otočku o 180°
Pro Australana to bylo nepříjemné, protože piloti zde potřebují hodně jezdit, aby si vybudovali důvěru ve své auto. Dokládá to i radiokomunikace Buemiho se svým inženýrem: "Potřebuji více kol, aby získal jistotu. Potýkám se s drobnou přetáčivostí v rychlé šikaně, ale řekl bych, že to bude spíše mnou."
Po hodině se Hamilton dostal na druhé místo za Massu (1:20,168 min) přestože při tom musel předjíždět Karthikeyanovo HRT. V dalším pokusu už Ferrari ale o půl sekundy překonal (1:18,136), i když tentokrát musel minout Trulliho Lotus.
Prvním bourajícím byl Liuzzi, který po 64 min dostal za tunelem při brzdění smyk a urazil si přední křídlo. Pak začala přetahovaná o nejrychlejší kolo.
Růžky po Hamiltonovi vystrčil Rosberg (1:17,991), po dalších dvou minutách Alonso (1:17,619), pak znovu Hamilton (1:17,350) a Massa (1:17,316), kterého 11 min před koncem o 7 tisícin předstihl Vettel, jehož Red Bull jezdil v úvodu potřísněn vizualizačním olejem (flow-vis).
Osm minut před koncem, kdy již někteří piloti zřejmě přemýšleli o vyzkoušet superměkké směsi pneumatik Pirelli, havaroval v první zatáčce Sainte Devote Michael Schumacher. To je místo, kde musel být předevčírem narychlo vyměněn asfaltový koberec (více zde). Německý pilot nehodu naštěstí přestál bez úhony.
Ke konci piloti ještě drobně vylepšili své časy, z toho nejrychlejšího se nakonec radoval Vettel před Alonsem a Rosbergem.
Počty ujetých kol během 1. tréninku
Maximální rychlosti dosažené za tunelem: 1. Sutil - 280 km/hod, 2. Di Resta - 280, 3. Schumacher - 280; 4. Hamilton - 279; 5. Maldonado - 279, 6. Button - 279.
Soupis všech časů: zde.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.