Úvodní trénink před Velkou cenou Monaka se stal kořistí letos dominujícího Sebastiana Vettela. Fernando Alonso na Ferrari na něj ztratil jen desetinu sekundy, což je tento rok neobvykle malá ztráta na Red Bull.
Úvodní měřený trénink začal za slunečného počasí s teplotou vzduchu 25 °C a teplotou trati 36 °C, 47% vlhkostí vzduchu. Z testovacích pilotů se ráno na trati objevili Daniel Ricciardo místo Jaimeho Alguersuariho u Toro Rosso. Force India tentokrát nechala Hülkenberga zahřívat lavičku.
Jako první vyrazil do ulic Monte Carla Kovalainen s Lotusem, za ním D'Ambrosio, Trulli, Petrov a Ricciardo, který zde ráno vyhrál trénink v sérii Renault 3.5. V průběhu prvních deseti minut své vozy nainstalovalo všech 24 pilotů a provoz na chvíli utichl.
Jen pro připomenutí: loňské nejrychlejší kolo v prvním tréninku zaznamenal Alonso - 1:15,927 min. Ferrari si v úvodu stěžovalo, že "navzdory tomu, co se stalo v posledních závodech, dnes nejsou k dispozici žádné dodatečné sady pneumatik, takže máme jen dvě sady tvrdší a jednu měkčí směs." Do Monaka přivezlo novou spodní část (beam) zadního křídla.
Renault také dovezl upravené zadní křídlo, Nick Heidfeld tento víkend bude závodit v šasi R31-04, zatímco Vitalij Petrov s R31-03.
Nico Rosberg poprvé vyjíždí z garáže v Monaku(© Mercedes GP)
První měřený čas zajel Narain Karthikeyan s HRT - 1:38,718 v prvním, v následně se neustále mohutně zlepšoval až na 1:28,772 ve svém 8. kole. Druhým pilotem ve výsledkové listině byl Pérez, který hned v první kole zajel 1:25,280 min. Mexičan však hodně probrzdil při nájezdu do šikany, totéž krátce po něm předvedl Heidfeld, za tunelem si trať zkrátil mimo obrubníky i D'Ambrosio. Většina z top pilotů vyčkávala, až ostatní trochu očistí trať.
V polovině bylo pořadí následující:1. Massa 1:18,582 min2. Sutil +1,812 sec3. Vettel +2,2304. Kobajaši +2,4195. Barrichello +2,4216. Maldonado +2,4827. Buemi +2,6108. Trulli +3,238
Po 49 min byl trénink přerušen červenými vlajkami, protože se na dráze objevila voda unikající z potrubí pod tratí. Po pěti minutách se znovu pokračovalo, Webberovi se však při přerušené jízdě porouchala převodovka do konce se na trati již neobjevil - do této chvíle ujel pouze 3 kola.
Kovalainen se dostal mimo trať, proto musel předvést otočku o 180°
Pro Australana to bylo nepříjemné, protože piloti zde potřebují hodně jezdit, aby si vybudovali důvěru ve své auto. Dokládá to i radiokomunikace Buemiho se svým inženýrem: "Potřebuji více kol, aby získal jistotu. Potýkám se s drobnou přetáčivostí v rychlé šikaně, ale řekl bych, že to bude spíše mnou."
Po hodině se Hamilton dostal na druhé místo za Massu (1:20,168 min) přestože při tom musel předjíždět Karthikeyanovo HRT. V dalším pokusu už Ferrari ale o půl sekundy překonal (1:18,136), i když tentokrát musel minout Trulliho Lotus.
Prvním bourajícím byl Liuzzi, který po 64 min dostal za tunelem při brzdění smyk a urazil si přední křídlo. Pak začala přetahovaná o nejrychlejší kolo.
Růžky po Hamiltonovi vystrčil Rosberg (1:17,991), po dalších dvou minutách Alonso (1:17,619), pak znovu Hamilton (1:17,350) a Massa (1:17,316), kterého 11 min před koncem o 7 tisícin předstihl Vettel, jehož Red Bull jezdil v úvodu potřísněn vizualizačním olejem (flow-vis).
Osm minut před koncem, kdy již někteří piloti zřejmě přemýšleli o vyzkoušet superměkké směsi pneumatik Pirelli, havaroval v první zatáčce Sainte Devote Michael Schumacher. To je místo, kde musel být předevčírem narychlo vyměněn asfaltový koberec (více zde). Německý pilot nehodu naštěstí přestál bez úhony.
Ke konci piloti ještě drobně vylepšili své časy, z toho nejrychlejšího se nakonec radoval Vettel před Alonsem a Rosbergem.
Počty ujetých kol během 1. tréninku
Maximální rychlosti dosažené za tunelem: 1. Sutil - 280 km/hod, 2. Di Resta - 280, 3. Schumacher - 280; 4. Hamilton - 279; 5. Maldonado - 279, 6. Button - 279.
Soupis všech časů: zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.