Jedním z klíčových prvků vozu je bezesporu volant. Monako, kde se jede již tento víkend Velká cena, je na ovládání volantu velmi náročným okruhem. Například jen ke změně rychlostního stupně zde během jednoho kola dojde zhruba 55 krát.
V Monaku vidíme ruce jezdců téměř neustále v pohybu, protože pořád manipulují s volantem. Kolikrát v průběhu jednoho kola jezdec upravuje volantem dráhu vozu?Volant je v Monaku téměř stále v pohybu, ať už jde o přímé najíždění do zatáček nebo drobné úpravy jizdní dráhy, které jsou zde k vidění neustále. Například ve vlásence se volant musí otočit o více než 180° a k tomu, aby vozy takovou zatáčkou bez problémů projely, je třeba speciální přední zavěšení. Na okruhu je 19 zatáček, ale jezdec během jednoho kola pohne volantem až 130krát.
Jak dlouho je volant během jednoho kola bez pohybu?Volant je během kola v klidovém stavu asi 10 vteřin, což je asi 13,5 % času loňského pole position.
Jak se v posledních desetiletích vyvíjí rychlost kola?V roce 1980 zajel Didier Pironi pole position s průměrnou rychlostí 140,582 km/h, rychlost Marka Webbera během loňské kvalifikace byla 162,869 km/h. Pironiho kolo tedy bylo o 14 % pomalejší než Webberovo. Čas Miky Häkkinena z roku 2000 s průměrnou rychlostí 152,651 km/h byl o 6 % pomalejší.
Kolik ovládacích prvků je na volantu?Když počítáme všechny prvky, včetně otočných ovladačů, tak je jich asi 32. To je ovšem individuální podle toho, jak jsou na volantu rozmístěné. Piloti Mercedesu například ovládají DRS pomocí pedálu. Pokud jde o displej, tým má přibližně deset možností, co na něm zobrazit, rychlost auta, stav KERSu, nebo třeba mezičasy. Jezdci si obvykle zobrazují stav KERSu a mezičasy ve srovnání s jejich nejrychlejším kolem.
Pomocí volantu se již dávno neovládá jen směr jízdy vozu,dnešní volanty obsahují až 32 ovládacích prvků
Které ovládací prvky jsou nejvíce využívány?Určitě to jsou páčky za volantem, pomocí kterých se řadí. V Monaku se během jednoho kola rychlostní stupeň přeřazuje v průměru 55krát, takže během celého závodu je to něco okolo 4 300 přeřazení. Další jsou tlačítka pro systémy KERS a DRS. Dost se používají i otočné ovladače diferenciálu, ale ne v každém kole.
Jak se práce v kokpitu od letoška změnila v porovnání s loňskem?V roce 2010 bylo během jednoho kvalifikačního kola zapotřebí asi 50 ovládacích vstupů, letos to s aktivací DRS a precizním dávkováním KERSu bude cca o 20 vstupů více. To je o 40 % více než loni. V dalších kolech ale také nastavuje točivý moment, nabíjení baterie KERSu a mluví s inženýry v rádiu.
Jaké tedy bude kvalifikační kolo v roce 2011 z pohledu pilotů?V celkovém součtu to bude vypadat nějak takto: 130 změn jízdní dráhy, 55 přeřazení a cca 20 dalších akcí jako používání KERSu, DRS, rádia atd. Takže pilot se během kola musí kromě precizního projíždění těsnými ulicemi Monte Carla soustředit i na precizní ovládání všech těchto prvků, aby zajel dobré kvalifikační kolo.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.