Formule 1 dnes v asijské části Istanbulu zahájila svou evropskou pouť. Nejrychlejší čas v prvním tréninku dosáhl
Úvodní trénink v Turecku začal za deště a chladného počasí - teplota vzduchu se pohybovala kolem 11 °C, asfalt 10 °C, vlhkost 83% a tlak 1006 hPa. Nasazení mokrých pneumatik znamenalo, že piloti nesměli využívat nastavitelné zadní křídlo (DRS). Trať byla velmi mokrá, z počátku ale bez kaluží.
Do tréninku nastoupil u Lotusu Karun Chandhok v šasi č. 4 místo Heikkiho Kovalainena, u Force Indie Nico Hülkenberg místo Adriana Sutila a u Toro Rosso Daniel Ricciardo místo Jaimeho Alguersuariho.
Do deště jako první k instalačním kolům vyrazili Di Resta s D'Ambrosiem ve vylepšeném Virginu, za nimi Ricciardo, Trulli, Glock a Karthikeyan - ten ovšem krátce po výjezdu z boxů dostal kvůli nějaké anomálii, které si všimli inženýři v telemetrii, dostal příkaz vypnout motor a zůstal stát vedle trati, maršálové měli co dělat s jeho vytlačováním do kopce na mokré trati.
Během svého instalačního kola si na potíže s KERSem stěžoval přes rádio Ricciardo, mechanici na vyřešení závady začali ihned po zajetí do garáže pracovat.
Nový "placatější" a výše položený nos Virginu MVR-02Celý vůz prošel rozsáhlými úpravami, změny jsou i vizuálně jasně patrné; nová je také podlaha a zadní část vozu, Virgin si od úprav slibuje sekundové zlepšení
Déšť týmům moc do karet nehrát - téměř všichni zde přivezli novinky, které chtěli řádně otestovat, že pršelo po celých 90 minut, proto toho moc nenajezdily, podmínky se hodily akorát na testování přechodných a mokrých pneumatik Pirelli. Na testování nových aerodynamických úprav bylo příliš mokro.
První čas se objevil až po 24 min u D'Ambrosia - 1:49,518 min. Krátce po něm zajeli letmá kola také Buemi (1:41,632) s Ricciardem (1:49,573 min). Po půlhodině se přidali další: Rosberg (1:42,166); Hülkenberg (1:41,437); Liuzzi (1:47,329) a průběžně nejrychlejší Alonso (1:40,897), kterého tým vybízel k volnější jízdě.
Hamilton po instalačním kole na přechodných pneumatikách
V polovině tréninku většina pilotů včetně Alonsa či Schumachera jezdila na mokrých pneumatikách, které mají 5 mm hluboký vzorek a schopnost odvádět každou sekundu až 60 l vody. Alonsa na čele vystřídal Rosberg - 1:40,072 min.
Kvůli počasí nikdo nezkoušel nově vyvinutou tvrdou směs Pirelli, kterou chtěl italský dodavatel již brzy nasadit do závodů.
Po 52 minutách Alonso nasadil přechodné pneumatiky a opět si stěžoval na ztrátu přilnavosti. Přesto šel znovu do čela výsledkové listiny s časem 1:38,670. Massa krátce poté vyjel na mokré sadě, Webberův Red Bull odkroužil zdánlivě bez potíží 3 kola za sebou na přechodných pneumatikách.
Di Resta s novým předním křídlem "instaloval" na mokrých pneumatikách
V zatáčce č. 11, před kterou by se v neděli díky DRS mohlo hojně předjíždět, se hromadila voda a hned několik pilotů mělo problémy s aquaplaningem. Měřený čas po hodině mělo na kontě 15 z 24 pilotů. Chyběl mezi nimi i úřadující šampion Sebastian Vettel. Déšť však sílil a vyhlídky na zlepšování měřených kol se horšily.
Hodině Vettel konečně vyrazil a tvrdě havaroval na výjezdu ze známé zatáčky č. 8. Rozbil záď svého Red Bullu a na 10 min zavlály rudé vlajky. Problémy měl již v předchozím kole v zatáčce č. 11, svůj smyk tam ale ještě zvládl, v osmičce na mokrém obrubníku už ne.
"Bylo tam trochu vody, nemohl jsem s tím nic dělat," hlesl Sebastian do rádia. Naštěstí byl v pořádku, rozbitou Kinkie Kylie převezli na nákladním voze zpět do boxů a maršálové odklidili bláto z dráhy. Při záběru do zákulisí Red Bullu mezi zklamanými obličeji zůstal jeden neutrální - obličej Marka Webbera.
Týmům se ani na posledních 20 min do ježdění příliš nechtělo. První byli po přerušení na dráze obě Hispanie následované Alonsem na mokrých pneumatikách a Buemim s Schumacherem. Obě Ferrari na rovinkách nezrychlovala - tým při konstantní rychlosti ověřoval aerodynamické změny.
Počty ujetých kol
Ke konci na mokré trati převedl divoký taneček se šťastným koncem Maldonado v zatáčce č. 11 a Di Resta v zatáčce č. 9. Ani jeden z pilotů McLarenu nezajel měřené kolo, tým šetřil techniku a pneumatiky, odpoledne by měly být podmínky lepší. Hamilton v závěru nestihl kvůli problému se spojkou vyjet ani k nacvičovaní startů na rošt, což zvládla většina jeho soupeřů. Z nejrychlejšího času dopoledne se tak radovalo Ferrari díky Alonsovi, za nímž zbytek pole zaostal s velkou ztrátou.
Soupis všech časů z prvního tréninku seřazený dle pilotů: zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.