Formule 1 dnes v asijské části Istanbulu zahájila svou evropskou pouť. Nejrychlejší čas v prvním tréninku dosáhl
Úvodní trénink v Turecku začal za deště a chladného počasí - teplota vzduchu se pohybovala kolem 11 °C, asfalt 10 °C, vlhkost 83% a tlak 1006 hPa. Nasazení mokrých pneumatik znamenalo, že piloti nesměli využívat nastavitelné zadní křídlo (DRS). Trať byla velmi mokrá, z počátku ale bez kaluží.
Do tréninku nastoupil u Lotusu Karun Chandhok v šasi č. 4 místo Heikkiho Kovalainena, u Force Indie Nico Hülkenberg místo Adriana Sutila a u Toro Rosso Daniel Ricciardo místo Jaimeho Alguersuariho.
Do deště jako první k instalačním kolům vyrazili Di Resta s D'Ambrosiem ve vylepšeném Virginu, za nimi Ricciardo, Trulli, Glock a Karthikeyan - ten ovšem krátce po výjezdu z boxů dostal kvůli nějaké anomálii, které si všimli inženýři v telemetrii, dostal příkaz vypnout motor a zůstal stát vedle trati, maršálové měli co dělat s jeho vytlačováním do kopce na mokré trati.
Během svého instalačního kola si na potíže s KERSem stěžoval přes rádio Ricciardo, mechanici na vyřešení závady začali ihned po zajetí do garáže pracovat.
Nový "placatější" a výše položený nos Virginu MVR-02Celý vůz prošel rozsáhlými úpravami, změny jsou i vizuálně jasně patrné; nová je také podlaha a zadní část vozu, Virgin si od úprav slibuje sekundové zlepšení
Déšť týmům moc do karet nehrát - téměř všichni zde přivezli novinky, které chtěli řádně otestovat, že pršelo po celých 90 minut, proto toho moc nenajezdily, podmínky se hodily akorát na testování přechodných a mokrých pneumatik Pirelli. Na testování nových aerodynamických úprav bylo příliš mokro.
První čas se objevil až po 24 min u D'Ambrosia - 1:49,518 min. Krátce po něm zajeli letmá kola také Buemi (1:41,632) s Ricciardem (1:49,573 min). Po půlhodině se přidali další: Rosberg (1:42,166); Hülkenberg (1:41,437); Liuzzi (1:47,329) a průběžně nejrychlejší Alonso (1:40,897), kterého tým vybízel k volnější jízdě.
Hamilton po instalačním kole na přechodných pneumatikách
V polovině tréninku většina pilotů včetně Alonsa či Schumachera jezdila na mokrých pneumatikách, které mají 5 mm hluboký vzorek a schopnost odvádět každou sekundu až 60 l vody. Alonsa na čele vystřídal Rosberg - 1:40,072 min.
Kvůli počasí nikdo nezkoušel nově vyvinutou tvrdou směs Pirelli, kterou chtěl italský dodavatel již brzy nasadit do závodů.
Po 52 minutách Alonso nasadil přechodné pneumatiky a opět si stěžoval na ztrátu přilnavosti. Přesto šel znovu do čela výsledkové listiny s časem 1:38,670. Massa krátce poté vyjel na mokré sadě, Webberův Red Bull odkroužil zdánlivě bez potíží 3 kola za sebou na přechodných pneumatikách.
Di Resta s novým předním křídlem "instaloval" na mokrých pneumatikách
V zatáčce č. 11, před kterou by se v neděli díky DRS mohlo hojně předjíždět, se hromadila voda a hned několik pilotů mělo problémy s aquaplaningem. Měřený čas po hodině mělo na kontě 15 z 24 pilotů. Chyběl mezi nimi i úřadující šampion Sebastian Vettel. Déšť však sílil a vyhlídky na zlepšování měřených kol se horšily.
Hodině Vettel konečně vyrazil a tvrdě havaroval na výjezdu ze známé zatáčky č. 8. Rozbil záď svého Red Bullu a na 10 min zavlály rudé vlajky. Problémy měl již v předchozím kole v zatáčce č. 11, svůj smyk tam ale ještě zvládl, v osmičce na mokrém obrubníku už ne.
"Bylo tam trochu vody, nemohl jsem s tím nic dělat," hlesl Sebastian do rádia. Naštěstí byl v pořádku, rozbitou Kinkie Kylie převezli na nákladním voze zpět do boxů a maršálové odklidili bláto z dráhy. Při záběru do zákulisí Red Bullu mezi zklamanými obličeji zůstal jeden neutrální - obličej Marka Webbera.
Týmům se ani na posledních 20 min do ježdění příliš nechtělo. První byli po přerušení na dráze obě Hispanie následované Alonsem na mokrých pneumatikách a Buemim s Schumacherem. Obě Ferrari na rovinkách nezrychlovala - tým při konstantní rychlosti ověřoval aerodynamické změny.
Počty ujetých kol
Ke konci na mokré trati převedl divoký taneček se šťastným koncem Maldonado v zatáčce č. 11 a Di Resta v zatáčce č. 9. Ani jeden z pilotů McLarenu nezajel měřené kolo, tým šetřil techniku a pneumatiky, odpoledne by měly být podmínky lepší. Hamilton v závěru nestihl kvůli problému se spojkou vyjet ani k nacvičovaní startů na rošt, což zvládla většina jeho soupeřů. Z nejrychlejšího času dopoledne se tak radovalo Ferrari díky Alonsovi, za nímž zbytek pole zaostal s velkou ztrátou.
Soupis všech časů z prvního tréninku seřazený dle pilotů: zde.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.