Mark Webber dnes pro Autosport kritizoval novinku letošní sezóny - nastavitelné zadní křídlo. Krom zbytečné práce v kokpitu se obává i o bezpečnost.
Sebastian Vettel dokonce pohrozil stávkou pilotů, pokud budou existovat vážné obavy o bezpečnost v F1 kvůli nastavitelnému zadnímu křídlu (DRS) a KERSu. Piloti o tom již během testů v Barceloně hovořili se zástupcem FIA.
"Měli jsme setkání GPDA [Asociace pilotů velkých cen] v Barceloně s Charliem [Whitingem], já jsem z něj před koncem odešel, protože se věci probíraly neustále dookola, jak se to může stát v místnosti zaplněné 30 lidmi.
Moc nerozumím tomu, proč musíme to křídlo používat po celou dobu v kvalifikaci. Bylo zavedeno pro usnadnění předjíždění, takže společně s KERSem, který se podobá F-kanálu, protože jej musíte aktivovat co nejdříve, děláme spoustu věcí, je to skoro jako neustále potřásání hlavou a masírování břicha. Jezdil jsem po Monaku ve voze F3000, kde jste měli řadicí páku, také věci jsou fajn. Všichni dokážeme jezdit s jednou rukou, byly však přidány věci, jež jsou trochu divné," říká Webber.
"Snažíte se zajet fenomenální kvalifikační kolo, ale přitom mačkáte ta tlačítka - a všichni dělají to stejné, tak jaká z toho plyne výhoda? Všichni jsme dostatečně chytří na to, abychom věděli, že musíme co nejdříve zmáčknout tlačítko. Všichni máme tyto systémy a týmy nejsou hloupé.
V kvalifikaci je to rozptylování navíc a zátěž, kterou opravdu nepotřebujeme. Nijak to nepomáhá ani vylepšit show - je to další část, v níž se snažíte zajet co nejrychlejší kolo, ale všichni mají ty stejné nástroje k dosažení toho kola, proč tedy zatěžovat pilota? Opravdu tím nic nezískáváme."
A co využívání zadního křídla v závodech? "To je jiný příběh. KERS je opět trochu frustrující, protože ho mají všichni. Nikdo nebude mít v žádném místě velkou výhodu. Po startu vyrazíte a jedete, pak si ale musíte hledět, jak KERS využíváte. Díváte se dolů na displej, kolik jste ho vypotřebovali, a pak musíte také sledovat křídlo, když překročíte čáru. To jsou věci, které se musíme před závodem naučit."
Je to horší než loňské F-kanály? "Ano, myslím, že jo. Měli jsme pouze jednu věc. Na této úrovni máme rádi výzvy, všichni piloti je mají rádi. Když je ale mají všichni, jaká plyne výhoda z toho, že to zkomplikujeme? A navíc, jezdit například po Singapuru a zkoušet využívat všechna ta tlačítka...
Podle Australského pilota problém nastane i při předjíždění pilotů jedoucích o kolo zpět: "Určitě bych nechtěl po předjetí někoho pomalého, aby na mě na rovince zaútočil zpět rychlostí o 10 km/h vyšší. Nechápu, proč by to měli využívat - to už pak také můžeme zrušit modré vlajky. Pokud vás znovu předjede, pak závodíme o pozice.
Musíme poznat, jak moc bude zadní křídlo dobré pro závodění. Myslím, že to jako nástroj může fungovat. Nezapomínejte ale, že musím měnit rozložení brzdného účinku, přenos oleje atd."
Zatáčka "Eau Rouge" na belgickém okruhu ve Spa
Webber dále poukazuje na to, že aktivace zadního křídla v rychlých zatáčkách může být riskantní: "Když se podíváte na Eau Rouge ve Spa - proto jsem hovořil o kvalifikaci - proč nevyužívat stejná místa, jako v závodě - na rovinkách? Dělají to všichni, je to jednoduché. Pokud tak vezmete Eau Rouge, Copse či Becketts - nezlepšuje to situaci. Musíme pak více odhadovat.
Víme, že týmy se vším tlačí až na limit a není to dobré otevírat jim v tomto dveře. Bylo to zamýšleno pro závodění, nevidím tedy důvod, proč bychom měli zkoušet průjezd Eau Rouge s otevřeným zadním křídlem. Zkoušeli jsme to s F-kanálem, bylo to na hraně a Charlie tím vůbec nebyl nadšený."
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.