Mark Webber dnes pro Autosport kritizoval novinku letošní sezóny - nastavitelné zadní křídlo. Krom zbytečné práce v kokpitu se obává i o bezpečnost.
Sebastian Vettel dokonce pohrozil stávkou pilotů, pokud budou existovat vážné obavy o bezpečnost v F1 kvůli nastavitelnému zadnímu křídlu (DRS) a KERSu. Piloti o tom již během testů v Barceloně hovořili se zástupcem FIA.
"Měli jsme setkání GPDA [Asociace pilotů velkých cen] v Barceloně s Charliem [Whitingem], já jsem z něj před koncem odešel, protože se věci probíraly neustále dookola, jak se to může stát v místnosti zaplněné 30 lidmi.
Moc nerozumím tomu, proč musíme to křídlo používat po celou dobu v kvalifikaci. Bylo zavedeno pro usnadnění předjíždění, takže společně s KERSem, který se podobá F-kanálu, protože jej musíte aktivovat co nejdříve, děláme spoustu věcí, je to skoro jako neustále potřásání hlavou a masírování břicha. Jezdil jsem po Monaku ve voze F3000, kde jste měli řadicí páku, také věci jsou fajn. Všichni dokážeme jezdit s jednou rukou, byly však přidány věci, jež jsou trochu divné," říká Webber.
"Snažíte se zajet fenomenální kvalifikační kolo, ale přitom mačkáte ta tlačítka - a všichni dělají to stejné, tak jaká z toho plyne výhoda? Všichni jsme dostatečně chytří na to, abychom věděli, že musíme co nejdříve zmáčknout tlačítko. Všichni máme tyto systémy a týmy nejsou hloupé.
V kvalifikaci je to rozptylování navíc a zátěž, kterou opravdu nepotřebujeme. Nijak to nepomáhá ani vylepšit show - je to další část, v níž se snažíte zajet co nejrychlejší kolo, ale všichni mají ty stejné nástroje k dosažení toho kola, proč tedy zatěžovat pilota? Opravdu tím nic nezískáváme."
A co využívání zadního křídla v závodech? "To je jiný příběh. KERS je opět trochu frustrující, protože ho mají všichni. Nikdo nebude mít v žádném místě velkou výhodu. Po startu vyrazíte a jedete, pak si ale musíte hledět, jak KERS využíváte. Díváte se dolů na displej, kolik jste ho vypotřebovali, a pak musíte také sledovat křídlo, když překročíte čáru. To jsou věci, které se musíme před závodem naučit."
Je to horší než loňské F-kanály? "Ano, myslím, že jo. Měli jsme pouze jednu věc. Na této úrovni máme rádi výzvy, všichni piloti je mají rádi. Když je ale mají všichni, jaká plyne výhoda z toho, že to zkomplikujeme? A navíc, jezdit například po Singapuru a zkoušet využívat všechna ta tlačítka...
Podle Australského pilota problém nastane i při předjíždění pilotů jedoucích o kolo zpět: "Určitě bych nechtěl po předjetí někoho pomalého, aby na mě na rovince zaútočil zpět rychlostí o 10 km/h vyšší. Nechápu, proč by to měli využívat - to už pak také můžeme zrušit modré vlajky. Pokud vás znovu předjede, pak závodíme o pozice.
Musíme poznat, jak moc bude zadní křídlo dobré pro závodění. Myslím, že to jako nástroj může fungovat. Nezapomínejte ale, že musím měnit rozložení brzdného účinku, přenos oleje atd."
Zatáčka "Eau Rouge" na belgickém okruhu ve Spa
Webber dále poukazuje na to, že aktivace zadního křídla v rychlých zatáčkách může být riskantní: "Když se podíváte na Eau Rouge ve Spa - proto jsem hovořil o kvalifikaci - proč nevyužívat stejná místa, jako v závodě - na rovinkách? Dělají to všichni, je to jednoduché. Pokud tak vezmete Eau Rouge, Copse či Becketts - nezlepšuje to situaci. Musíme pak více odhadovat.
Víme, že týmy se vším tlačí až na limit a není to dobré otevírat jim v tomto dveře. Bylo to zamýšleno pro závodění, nevidím tedy důvod, proč bychom měli zkoušet průjezd Eau Rouge s otevřeným zadním křídlem. Zkoušeli jsme to s F-kanálem, bylo to na hraně a Charlie tím vůbec nebyl nadšený."
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.
Lewis Hamilton nezažívá ve Ferrari zrovna pohádkový příběh. Teď se k názoru Ralfa Schumachera přidal i bývalý jezdec Red Bullu, který se domnívá, že britský šampion by po sezoně 2025 mohl Formuli 1 definitivně opustit.