Jednou z velkých novinek letošní sezóny Formule 1 jsou nastavitelná zadní křídla. Pravidla pro jejich využívání během závodních víkendů vysvětluje v rozhovoru poskytnutém tiskovým oddělením FIA Charlie Whiting.
Charlie Whiting: V každém křídle je ovládací mechanismus, který je po celou dobu pod kontrolou pilota. Může však být využíván pouze tehdy, kdy ho na to upozorní elektronika v kokpitu.
Vzdálenost od předchozího vozu bude měřena před rovinkou, na níž může být křídlo aktivováno. Pokud rozdíl mezi vozy nebude větší než jednu sekund, pilotovi bude oznámeno, že má "nabito" - využít to může ale až dosáhne stanoveného bodu na následující rovince. Tento se bude nacházet přibližně 600 m před brzdný bodem do následující zatáčky - což může být ale upraveno dle dat, která získáme během testování a tréninku.
Nemáte obavy, že by to mohlo diváky mást?CW: Není důvod se domnívat, že diváci budou zmateni. Ovládání křídla, jak je popsáno výše, je jednoduché. Na dráze budou čáry, které budou označovat místo měření vzdálenosti mezi vozy a místo, kde budou moci piloti [zadní křídlo] aktivovat. Televizním společnostem navíc pokaždé vyšleme signál, kdy je systém připraven k použití, což bude divákům zobrazeno.
Změna proudění a odporu vzduchu při aktivování klapky:běžná poloha - nahoře, otevřená klapka (aktivovaný DRS) dole
Jak zabráníte jezdcům v závěsu, aby "nepřeskočili" lídra na poslední rovince?CW: Pokud se dostanou na rozdíl jedné vteřiny za lídrem v poslední zatáčce posledního kola, je nepravděpodobné, že by jej byli schopni předjet před cílovou čárou. Pokud se auto dostane na dostřel jedné vteřiny za kterékoliv jiné auto, pilotovi se otevře možnost bez ohledu na jejich relativní závodní pozice.
Neměli bychom zapomínat na to, že vzdálenost, po kterou DRS (drag reduction system - systém pro snížení odporu zadního křídla) může být využíván, se bude dolaďovat tak, aby pomohla jezdci v závěsu, ne aby mu garantovala předjetí.
Jak tato aktivace/akce ovlivní rychlost vozu? Je pravda, že získají 6 - 7 km/h navíc?CW: Dle simulací se rozdíl mezi vozem s aktivovaným DRS a bez něj bude pohybovat kolem 10 - 12 km/h na konci rovinky.
Mysleli jste na spolehlivost? Přeci jen - elektronika občas selhává.CW: Napsali jsme software, který umožní pilotovi vynutit aktivaci systému, pokud například z nějakého důvodu selže detekce vzdálenosti. To bude týmu umožněno využít pouze po předání specifické instrukce od ředitele závodu. Nepovolené využití bude tvrdě trestáno.
Zadní křídlo Mercedesu s aktivovaným DRS systémem
Kdy očekáváte finální rozhodnutí ohledně nastavení tohoto nového systému?CW: Po získání informací, které potřebujeme, během finálního testu, o tom budeme týmy v následujících dnech informovat.
Uskuteční FIA testování pro vyhodnocení tohoto nového systému?CW: Hovořili jsme o tom, ale rozhodnutí zatím nepadlo. Budeme diskutovat s týmy o volném tréninku v Melbourne v den před prvním tréninkem.
Jak ovlivní nastavitelné zadní křídlo KERS?CW: DRS nijak KERS neovlivní - druhý jmenovaný systém může být využíván piloty kdykoliv, pilot jedoucí za jiným vozem může využívat oba, jedná se o nezávislé systémy.
Jak si myslíte, že nová pravidla ovlivní ovladatelnost auta a obzvlášť pneumatiky, vzhledem k tomu, že to bude první sezóna pro Pirelli?CW: Myslíme si, že budou mít malý nebo vůbec žádný efekt na pneumatiky, protože úroveň přítlaku by měla být na normální úrovni během bočního zatížení pneumatik. Samozřejmě přesně to budeme moci vyhodnotit až po rozsáhlejším využití systému.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.