Jenson Button si minulý víkend mohl poprvé vyzkoušet fungování KERSu i nastavitelného zadního křídla. Technickými novinkami je nadšen.
Jenson Button si KERS vyzkoušel vůbec poprvé, protože v roce 2009, kdy získal titul s Brawnem, ho na vůz nenasadili, byť také používali motor Mercedesu. Poprvé si vyzkoušel také nastavitelné zadní křídlo (anglicky DRS - drag reduction system), ale jen kvůli základní ověření funkčnosti.
"Vyzkoušel jsem si několikrát zadní křídlo - nikoliv naplno, pouze abych se ujistil, že funguje. Je to podobné jako s tlačítkem KERSu, poskytuje úžasné zrychlení," řekl pilot McLarenu.
"Jel jsem těsně za Renaultem na hlavní rovince a nastavoval jsem ho - neuvědomil jsem si, jak rychle se dokáže dostat zpět ze stavu, kdy dochází k odtržení proudů vzduchu. Je to skvělá vychytávka.
Legrační je, když pozorujete někoho, kdo ho zrovna používá, protože to vypadá, že je se zadním křídle něco špatně, když se pohybuje - jako by něco upadlo. Chvíli to trvá, než si na to zvyknete a přestanete se smát," pokračoval Button.
Bývalý mistr světa si na něj v kokpitu ale musí ještě zvyknout: "S KERSem to už je v pohodě. Jsem si jistý, že zadní křídlo zabere o něco více, než se naučím jej správně používat. Je to jako zmáčknutí tlačítka KERSu. Je velmi efektivní. Rychlost, kterou získáte, je úžasná.
"Nikdy jsem ho nepoužil v měřeném kole, používali jsme ho jen tehdy, když jsme zajížděli do boxů, abychom se ujistili, že všechno funguje správně. Je to jedna z věcí, které chcete věnovat více času, než ji začnete používat v zápalu boje.
Tlačítko jsem mačkal, jen abych viděl, že dochází k přenastavení. Měl jsem zrcátka nastavená na zadní křídlo, abych viděl, co se děje, abych si byl jistý, že se vrátilo do původní polohy. Byl jsem docela překvapený, jak rychle to reaguje na stisk tlačítka, což je dobré," uvedl po prvním dnu za volantem MP4-26 kolega Lewise Hamiltona.
Ke zpětnému zvýšení přítlaku dle reakce Buttona dochází dříve, než po deaktivaci F-kanálu, který používal v loňském roce. Před sezónou Martin Whitmarsh uvedl, že jejich nový vůz bude opět předmětem sporů, což se zřejmě bude týkat opět fungování jejich zadního křídla.
McLaren v testech zatím nikterak nepřekvapil, po neděli dokonce přiznal určité frustrace kvůli problémům s jistými komponenty a malé vzdálenosti, kterou následně ujel. Na druhou stranu k nim letos tým z Wokingu přistupuje jinak. Zaměřuje se hlavně na spolehlivost a mnoho úsilí věnuje také poznávání pneumatik a jejich chování při delších jízdách.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.