Jenson Button si minulý víkend mohl poprvé vyzkoušet fungování KERSu i nastavitelného zadního křídla. Technickými novinkami je nadšen.
Jenson Button si KERS vyzkoušel vůbec poprvé, protože v roce 2009, kdy získal titul s Brawnem, ho na vůz nenasadili, byť také používali motor Mercedesu. Poprvé si vyzkoušel také nastavitelné zadní křídlo (anglicky DRS - drag reduction system), ale jen kvůli základní ověření funkčnosti.
"Vyzkoušel jsem si několikrát zadní křídlo - nikoliv naplno, pouze abych se ujistil, že funguje. Je to podobné jako s tlačítkem KERSu, poskytuje úžasné zrychlení," řekl pilot McLarenu.
"Jel jsem těsně za Renaultem na hlavní rovince a nastavoval jsem ho - neuvědomil jsem si, jak rychle se dokáže dostat zpět ze stavu, kdy dochází k odtržení proudů vzduchu. Je to skvělá vychytávka.
Legrační je, když pozorujete někoho, kdo ho zrovna používá, protože to vypadá, že je se zadním křídle něco špatně, když se pohybuje - jako by něco upadlo. Chvíli to trvá, než si na to zvyknete a přestanete se smát," pokračoval Button.
Bývalý mistr světa si na něj v kokpitu ale musí ještě zvyknout: "S KERSem to už je v pohodě. Jsem si jistý, že zadní křídlo zabere o něco více, než se naučím jej správně používat. Je to jako zmáčknutí tlačítka KERSu. Je velmi efektivní. Rychlost, kterou získáte, je úžasná.
"Nikdy jsem ho nepoužil v měřeném kole, používali jsme ho jen tehdy, když jsme zajížděli do boxů, abychom se ujistili, že všechno funguje správně. Je to jedna z věcí, které chcete věnovat více času, než ji začnete používat v zápalu boje.
Tlačítko jsem mačkal, jen abych viděl, že dochází k přenastavení. Měl jsem zrcátka nastavená na zadní křídlo, abych viděl, co se děje, abych si byl jistý, že se vrátilo do původní polohy. Byl jsem docela překvapený, jak rychle to reaguje na stisk tlačítka, což je dobré," uvedl po prvním dnu za volantem MP4-26 kolega Lewise Hamiltona.
Ke zpětnému zvýšení přítlaku dle reakce Buttona dochází dříve, než po deaktivaci F-kanálu, který používal v loňském roce. Před sezónou Martin Whitmarsh uvedl, že jejich nový vůz bude opět předmětem sporů, což se zřejmě bude týkat opět fungování jejich zadního křídla.
McLaren v testech zatím nikterak nepřekvapil, po neděli dokonce přiznal určité frustrace kvůli problémům s jistými komponenty a malé vzdálenosti, kterou následně ujel. Na druhou stranu k nim letos tým z Wokingu přistupuje jinak. Zaměřuje se hlavně na spolehlivost a mnoho úsilí věnuje také poznávání pneumatik a jejich chování při delších jízdách.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.