V souladu s předpisy FIA bude Pirelli v roce 2011 používat dva sety pneumatik. První set byl vyvinut pro závody na suché trati, zatímco ten druhý je určen pro závody na mokru, jedná se o pneumatiky do deště a do přechodných podmínek. Jaké jsou jejich parametry a co od které směsi čekat?
Oba sety, jak do mokra, tak do sucha, vycházejí ze stejné velikosti: dle příslušných technických předpisů, které stanovují 13 palců. Pneumatiky do sucha mají celkový vnější průměr 660 mm a šířku běhounu 245 mm vepředu, a 325 mm vzadu. Pneumatiky do deště mají větší vnější průměr, který odpovídá 670 mm, jeho účelem je zvětšit světlou výšku vozu při jízdě v nepříznivých podmínkách. Také šířka běhounu na předních pneumatikách se mění, jsou užší o 20 mm (225 mm) zatímco ty zadní mají šířku stejnou v porovnání s těma do sucha (325 mm). Stejnou šíři běhounu mají i pneumatiky do přechodných podmínek, jen jejich celkový průměr je o něco menší (665 mm).
Pneumatiky do suchaPneumatiky do sucha (slicky) se vyznačují běhounem bez drážek a zahrnují čtyři druhy směsí: super měkké, měkké, střední a tvrdé. Rozdílnost jednotlivých směsí dovoluje týmům stanovovat rozličné strategie dle charakteristiky jednotlivých okruhů, typů asfaltů, podle počtu a obtížnosti zatáček a v neposlední řadě i dle maximální rychlosti dosahované na rovinkách.
- super-měkká směsZe všech čtyřech směsí byla tato vyvíjena tak, aby poskytovala maximální výkon na pomalých a členitých okruzích, jako je Monte Carlo nebo Hungaroring.
„Tyto pneumatiky," vysvětluje Paul Hembery, „poskytují o trochu více, co se týče výkonu, protože jsou tvořeny z velmi zvláštní směsi, která je naprosto odlišná od těch ostatních, překvapí výjimečnou přilnavostí, i když to bude na úkor jejich životnosti“.
- měkká směsJe to měkčí směs, vhodná na okruhy, které se vyznačují nízkým opotřebením pneumatik. Pneumatiky s měkkou směsí mají menší životnost s ohledem na pneumatiky s tvrdou směsí a jsou proto vhodné pro kvalifikaci nebo na kratší úsek závodu.
„Tato směs patří mezi mé nejoblíbenější," zdůrazňuje Hembery. „Není s ní mnoho práce a velice snadno se zahřeje na správnou teplotu. V praxi to znamená, že vám dá vše, co od měkké směsi můžete očekávat a navíc má poměrně dlouhou životnost aniž by ztratila vyváženost a přilnavost“.
- střední směsSpolečně s tvrdou směsí, bude patřit mezi nejpoužívanější směsi v závodě, je velmi univerzální, snadno se přizpůsobí různým podmínkám na trati, zvláště tam, kde se budou podmínky na trati rychle měnit.
„Spolehlivost, to je první slovo, které mi přijde na mysl, když hovořím o této směsi," říká Hembery. „Je pravda, že to trvá trochu déle než se dostanou na optimální teplotu, ale jakmile jí dosáhnou pak nabízí spolehlivost v oblasti soudržnosti a vytrvalosti.“
- tvrdá směsJe to směs navržená pro maximální pevnost v nejextrémnějších podmínkách, a proto bude nejpoužívanější. Pneumatiky z tvrdé směsi jsou ideální pro dlouhé úseky závodu, vyžadují delší čas na zahřátí než měkké směsi.
„Pokud jsem označil super měkkou směs za excelentní, je tvrdá směs tou nejtvrdší vůbec," podtrhuje skutečnost Hembery. „Rozdíly mezi jednotlivými typy pneumatik budou mnohem výraznější, než jak tomu bylo v předchozí sezoně, reagujeme tak na přání jednotlivých týmů i pořadatelů."
Pneumatiky do mokraPneumatiky do mokra, charakterizované výraznými drážkami na běhounu, se rozdělují na dva druhy: na pneumatiky do deště označené jako wet a na pneumatiky do přechodných podmínek (intermedie). Pneumatiky wet jsou rozpoznatelné podle hlubokých drážek a jsou navrženy tak, aby odváděly velké množství vody. Pneumatiky do přechodných podmínek mají méně hluboké drážkování a jsou určeny pro závody na mokrém nebo lehce vlhkém podkladu především za nestálého počasí. Oba dva druhy pneumatik mají stejnou směs, v tomto ohledu mezi nimi není žádný rozdíl.
- mokré (wet)Představují hluboké drážky, podobné těm na běžných silničních pneumatikách. Pneumatiky wet jsou konstruovány tak, aby při rychlosti 300 km/h odváděly okolo 60 litru vody za sekundu, což představuje šestinásobek toho, co dokáže běžná silniční pneumatika.
- přechodné (intermediate)Prezentuje mělké drážky, které slouží k odvodu vody a zároveň mají omezenou kontaktní plochu s asfaltem, čímž se snižuje přilnavost v jízdě na osychající trati.
„Silnou stránkou našich pneumatik do deště je především množství vody, které dokážou odvést. Další charakteristika je daná rychlostí s jakou se dokážou dostat na provozní teplotu,“ uzavírá hodnocení Hembery.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.