Bývalý technický ředitel Renaultu Pat Symonds tvrdí, že bychom Formuli 1 měli zatleskat přinejmenším za to, že zkouší radikální nápady, jako je například letošní nastavitelné zadní křídlo - byť by tento koncept mohl vést k jisté kontroverzi kvůli příliš zjednodušenému předjíždění.
"Je [nastavitelné zadní křídlo] věcí dobrou nebo špatnou? Nevím. Těší mě však, že lidé jsou otevření vůči zkoušení nových věcí jako je tato - je to dobrý příklad myšlení v širších souvislostech," uvádí Symonds pro Autosport.
"Sport byl v minulosti příliš konzervativní, a to proto, že jeden tým měl v minulosti právo vetovat pravidla. S existencí FOTA se to změnilo a nyní je potřeba většinového souhlasu - když si tedy 70 % týmů myslí, že by se něco mělo uskutečnit, uskuteční se to. Takže uvidíme, jak to bude fungovat.
Podle bývalého technického ředitele je příliš brzy na posuzování toho, jaký bude mít nové zadní křídlo dopad, myslí si však, že to téměř jistě zamává se strategií v F1.
"Jedinou věcí, které se obávám je to, že když budete příliš blízko někoho v posledním kole, pak se budete chtít ocitnout raději za ním než před ním, protože jinak byste téměř jistě přišli o pozici. To bude mít na strategii závodu velký dopad.
Předjíždění by nemělo být příliš jednoduché. Mělo by to být jako s gólem ve fotbalu, a ne jako s košem v basketballu."
Symonds musel F1 opustit po singapurském skandálu
Návrat KERSu je podle něj správnou věcí: "Nebylo to moc logické [zbavit se ho v loňské sezóně]. Jeho využití je nyní o něco jednodušší, protože minimální hmotnostní limit bude 640 kg místo 605 kg v minulosti.
S příchodem Pirelli jsme omezili rozložení hmotnosti, takže ani zde se nebudeme potýkat se starým problémem. Je to logičtější. Upuštění od něj v loňském roce ale nebylo ani dobrým signálem, ani logické."
Nové pravidla pro menší motory od roku 2013 Symonds také nadšeně vítá, protože z motosportu učiní zodpovědnější prostředí, které pomůže k prosazení zelených technologií do cestovních vozů: "Jsem o tom docela přesvědčený.
Je naprosto špatné být tak arogantní a říct, že nepoužíváme mnoho paliva - protože množství paliva spotřebovávaného v F1 není ničím. Máme však absolutní zodpovědnost. Předpisy pro pohonné jednotky od roku 2013 do toho přesně zapadají a týmy v tom odvádějí skvělou práci. Jsou modelem budoucnosti - a touto cestou se budou ubírat silniční vozy. F1 tuto změnu urychlí."
O vlastním motoru od roku 2013 přemýšlí i Group Lotus/Lotus Cars
Jednu výtku Symonds přeci jen má: dal by týmům větší volnost, pouze by změnil pravidla týkající se rozpočtů, protože by to podle něj otevřelo cestu k většímu množství technický inovací: "F1 potřebuje ten technický image - je velmi důležitou součástí DNA.
Současné vozy F1 vypadají všechny stejně. F1 je tak sofistikovanou, že pokud byste povolili pravidla a omezili je rozpočty, pak by týmy nekrachovaly. Šlo by to ohlídat? Samozřejmě, že ano. Každá společnost každý rok vede účetnictví kvůli daňovým úřadům a mateřské společnosti. Pokud bychom se drželi řádných účetních principů, pak by to samozřejmě šlo.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.