Karun Chandhok popisuje, co vše pilot musí zvládat a jak funguje spolupráce s inženýry během prvního ostrého výjezdu na trať po naistalování vozu v prvním tréninku.
"Jakmile se rozhodneme vyjet po instalačním kole poprvé na trať, v první jízdě se snažím dostat do tempa a udělat si představu o vyvážení. Inženýr pro elektroniku sleduje chování spojky a na konci boxové uličky dostávám rádiem pokyn: "Nastavení spojky x, nastavením motoru x" pro začátek tréninku.
Inženýr pro elektroniku volí pozici spojky podle jejího prokluzu, úrovně přilnavosti [na trati], teploty a opotřebení spojky. Spojku na volantu samozřejmě používáme jen tehdy, když se rozjíždíme, takže jí nastavujeme jedině před zastávkou v boxech. Po zahájení tréninku ji nesmíme zapomenout nastavit zpět do základní pozice.
Jakmile jsem na trati, Richard sleduje provoz v kole, kdy vyjíždím z boxů, zatímco já se soustředím na pneumatiky a brzdy, abych je zahřál. Protože používáme ohřev pneumatik, je důležité na to hned šlapat, jinak riskujete, že velmi rychle ztratíte teplotu."
"Obecně máme představu o tom, které rychlostní stupně používat v zatáčkách, během první jízdy však máme možnost trochu experimentovat s různými stupni, jízdní stopou - přitom všem si všímám vyvážení vozu.
Jakožto pilot musíte být 110% soustředěni po celou dobu a snažit se co nejlépe zajíždět každé kolo. Je důležité porozumět tomu, jak dlouho trvá pneumatikám, než se dostanou na plnou provozní teplotu a vnímat drolení (kdy začíná oloupávat povrch pneumatiky, když se po něm vůz smýká).
Drolení je v prvním tréninku naprosto běžné a pro pilota je velmi důležité, aby si toho velmi brzy všimnul a pak to dokázal pečlivě řídit, protože s jedinou sadou pneumatik musíte vydržet až do jeho konce. Jakmile se pneumatika začne hodně drolit, je k ničemu a můžete to raději odstavit v boxech, spíše než získat mylnou představu o vyvážení vozu."
"Ve voze neustále myslíte na jeho chování ve všech fázích průjezdu zatáčkou a pak se rozhodujete, jestli: a) jste jí neprojeli správně b) já nemůžu na voze něco změnit, aby se zlepšilo vyvážení c) je třeba něco vyřešit, než se vrátíme do garáže.
Na konci jízdy procházím s Richardem vyvážení vozu, ale pouze stručně - hovoříme čistě o chování bez rozebírání každičkého detailu, protože mezi tréninky nemáme moc času. Například: "Okruh je stále hodně 'zelený [špinavý, nepogumovaný - pozn. aut.].' Vůz se nedotýká vozovky, takže jej můžeme ještě trochu snížit. Pneumatikám to trvá 3 kola, než se dostanou do provozního rámce a pak jsou velmi konzistentní vyjma drobného drolení v přední části vozu ke konci tréninku. Stabilita při brzdění nebyla skvělá, ale když jsem změnil nastavení chování motoru při brzdění (over-run), tak se zdálo, že je to lepší, potřebuji však více možností v tomto směru. Při zatáčení a nájezdu do rychlých zatáček do rychlých zatáček je nedotáčivost na stupni 2 z 5 a v pomalých zatáčkách je od nájezdu k vrcholu zatáčky nedotáčivost rovna 1 z 5, od vrcholu po výjezd je přetáčivost 2,5 z 5 - ale to vše je možná dáno pouze 'zelenou' tratí. Nastavení většího sevření diferenciálu na výjezdu moc nepomohlo. Ačkoliv vznikly dva opačné problémy - myslím, že když spravíme nedotáčivost, získáme více času a s přetáčivostí se nějak vyrovnám."
Ale jak jsem řekl, tohle byla jen krátká ukázka! Na konci tréninku podávám kompletní hlášení podobné výše uvedenému, ale pro každou zatáčku. Obecně pro hodnocení používám systém 1 - 5, abych jím kvantifikoval velikost přetáčivosti či nedotáčivosti, většinou se ale pohybuji kolem hodnot 1,5 - 2,5, abych byl přesný."
První díl o životě pilota F1 z pohledu Karuna Chandhoka najdete zde.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.