Šéf McLarenu Martin Whitmarsh pohovořil o vývoji a honbě za aerodynamickým přítlakem během sezóny. Monopost MP5-25 díky různým vylepšením od prvního závodu v Bahrajnu zrychlil o dvě sekundy.
Letošnímu šampionátu dominovaly vozy Red Bullu RB6. I když na rovinkách nabyly nejrychlejší - stačilo jim ukázat zatáčku, a všichni soupeři rázem ztráceli. Přítlak je to, co umožňuje vozům rychlejší průjezd zákrutami.
Proč ostatní nejezdily s většími křídly či většími úhly náklonu? Byli by pomalí na rovinkách a snadno by se stali kořistí soupeřů. Závodní monopost totiž potřebuje nejen přítlak, ale i dostatečně efektivní aerodynamiku kvůli možnosti dosahování vysokých rychlostí na rovinkách.
McLarenu se sice snažil stáhnout náskok Red Bull systémem pro oddělování vzduchu na zadním křídle (F-kanál), jenže na monoposty RB6, které generovaly vysoký přítlak díky prohánění horkých výfukových plynů difuzorem, to nestačilo. Týmy v průběhu sezóny tato řešení okopírovaly a došlo k vysokému růstu v přítlaku, který auta vytvářela během jízdy.
Jenson Button v McLarenu MP4-25 během západu slunce v Abú Zabí
Týmy přínosy měří body aerodynamického přítlaku, jejichž výpočtem jsem se na našich stránkách kdysi zabýval. Martin Whitmarsh zjednodušeně vysvětluje, o co jde: "Obecně hovoříme o efektivitě - poměru odporu vzduchu a přítlaku. Zjednodušeně: 25 bodů přítlaku tvoří typicky kolem 1 sekundy na kolo, toto možná důležitější pohled na věc."
"Bod tedy odpovídá 1/25 sekundy na kolo, což se sice pro každý okruh liší, ale průměr vychází zhruba takto, pokračuje šéf McLarenu. A kolik že bodů se během sezóny 2010 vývojářům ve Wokingu podařilo nalézt? "Určitě jsme od počátku roku získali kolem dvou vteřin na kolo, což bylo výsledkem aerodynamického vývoje." Těmto dvěma vteřinám odpovídá 50 bodů přítlaku.
Z toho je vidět, že aerodynamický vývoj je během roku klíčový. Na výsledném výkonu má vyšší podíl než lepší práce s pneumatikami. Přibližně pět jednotek přítlaku také dokáže smazat rozdíl mezi nejvýkonnějším a nejslabším motorem ve startovním poli Formule 1.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.