Politický boj skupiny Group Lotus o jméno Lotus částečně zastiňuje úspěchy, které Lotus Racing v letošní sezóny dosáhl. Jak se situace vyvíjí?
Zatím jsme se stále nedočkali oficiálního oznámení ohledně odkoupení či sponzorování Renaultu F1 skupinou Lotus Group, ani stále nevíme, jak se bude příští rok jmenovat současný tým F1 Lotus Racing vedený Tonym Fernandesem.
Času na to je tento rok dost - oficiální seznam účastníků totiž nebude zveřejněn v prosinci, jak tomu bylo zvykem, ale až na začátku nové sezóny v březnu, den před prvním závodem. Hodně se nyní spekuluje o tom, jak se příští rok budou jmenovat týmy Renault, Lotus či HRT.
Renault by zřejmě chtěl změnit název svého monopostu na Lotus. Pokud by to ale udělal, přišel by o všechny výhody, které souvisejí s jeho jménem - včetně velkého balíku peněz od Ecclestona za umístění v pohárů konstruktérů.
Původní myšlenka byla použít jméno hlavního sponzora Lotusu a vytvořit tým s názvem Lotus Renault. Nyní se však zdá, že francouzská automobilka chce zcela vycouvat z F1 s tím, že by se zabývala pouze dodávkami motorů.
Lotus Racing se nechce vzdát svého jména, pokud mu za to nebude draze zaplaceno - tak draze, že by skupina Group Lotus do toho nebyla ochotna vrazit tolik peněz. Vypadá to momentálně tak, že si Lotus Racing nechá své jméno Lotus a Renault bude muset ještě popřemýšlet, co udělá.
Tuto otázku by si měli vyřešit Malajsijci. Fernandes se nechal slyšet, že má záložní plán, pokud mu Group Lotus řádně za jméno zaplatí. To by zahrnovalo zřejmě zcela nové jméno, nad kterým by měl Tony konečně plnou kontrolu, aniž by se musel obávat, že si někdo začne na nový název dělat nároky.
Mít dvakrát Lotus v F1 zcela postrádá logiku. Bylo by příjemnější vidět, jak v F1 s názvem Lotus pokračuje současný Lotus Racing, v nějž vložil důvěru James Hunt. Fernandes prohlásil, že o název bude bojovat.
Tento spor může mít špinavé politické pozadí. Fernandes je malajský podnikatel, vlastní leteckou společnost AirAsia, vláda by mohla mít páky na to, že by musel kývnout na finanční nabídku Lotus Group a zklamat tak všechny, kteří věří, že bude i příští rok disponovat jménem Lotus tak, jak si to přeje drtivá většina fanoušků.
Pokud by Group Lotus přeci jen sehnala velký balík peněz, musila by si je ovšem půjčit. Protože se jedná částečně o státní podnik (přes Proton), ručit by za ně musela malajská vláda. Je otázkou, jestli by tamní politikové šli do rizika rozhazování peněz daňových poplatníků.
Problémem v celém sporu se zdá být lidské ego. Kdyby totiž Lotus Group (Proton) šlo pouze o propagaci značky, může to mít díky týmu Lotus Racing zadarmo (jak tomu ostatně bylo i letos).
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.