Politický boj skupiny Group Lotus o jméno Lotus částečně zastiňuje úspěchy, které Lotus Racing v letošní sezóny dosáhl. Jak se situace vyvíjí?
Zatím jsme se stále nedočkali oficiálního oznámení ohledně odkoupení či sponzorování Renaultu F1 skupinou Lotus Group, ani stále nevíme, jak se bude příští rok jmenovat současný tým F1 Lotus Racing vedený Tonym Fernandesem.
Času na to je tento rok dost - oficiální seznam účastníků totiž nebude zveřejněn v prosinci, jak tomu bylo zvykem, ale až na začátku nové sezóny v březnu, den před prvním závodem. Hodně se nyní spekuluje o tom, jak se příští rok budou jmenovat týmy Renault, Lotus či HRT.
Renault by zřejmě chtěl změnit název svého monopostu na Lotus. Pokud by to ale udělal, přišel by o všechny výhody, které souvisejí s jeho jménem - včetně velkého balíku peněz od Ecclestona za umístění v pohárů konstruktérů.
Původní myšlenka byla použít jméno hlavního sponzora Lotusu a vytvořit tým s názvem Lotus Renault. Nyní se však zdá, že francouzská automobilka chce zcela vycouvat z F1 s tím, že by se zabývala pouze dodávkami motorů.
Lotus Racing se nechce vzdát svého jména, pokud mu za to nebude draze zaplaceno - tak draze, že by skupina Group Lotus do toho nebyla ochotna vrazit tolik peněz. Vypadá to momentálně tak, že si Lotus Racing nechá své jméno Lotus a Renault bude muset ještě popřemýšlet, co udělá.
Tuto otázku by si měli vyřešit Malajsijci. Fernandes se nechal slyšet, že má záložní plán, pokud mu Group Lotus řádně za jméno zaplatí. To by zahrnovalo zřejmě zcela nové jméno, nad kterým by měl Tony konečně plnou kontrolu, aniž by se musel obávat, že si někdo začne na nový název dělat nároky.
Mít dvakrát Lotus v F1 zcela postrádá logiku. Bylo by příjemnější vidět, jak v F1 s názvem Lotus pokračuje současný Lotus Racing, v nějž vložil důvěru James Hunt. Fernandes prohlásil, že o název bude bojovat.
Tento spor může mít špinavé politické pozadí. Fernandes je malajský podnikatel, vlastní leteckou společnost AirAsia, vláda by mohla mít páky na to, že by musel kývnout na finanční nabídku Lotus Group a zklamat tak všechny, kteří věří, že bude i příští rok disponovat jménem Lotus tak, jak si to přeje drtivá většina fanoušků.
Pokud by Group Lotus přeci jen sehnala velký balík peněz, musila by si je ovšem půjčit. Protože se jedná částečně o státní podnik (přes Proton), ručit by za ně musela malajská vláda. Je otázkou, jestli by tamní politikové šli do rizika rozhazování peněz daňových poplatníků.
Problémem v celém sporu se zdá být lidské ego. Kdyby totiž Lotus Group (Proton) šlo pouze o propagaci značky, může to mít díky týmu Lotus Racing zadarmo (jak tomu ostatně bylo i letos).
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.