ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton byl nejrychlejším mužem druhého měřeného tréninku, který se jel během západu slunce. O čtvrt vteřiny porazil Sebastiana Vetela.
Druhý trénink začal ve stejnou dobu, ve kterou začne i nedělní velká cena, totiž v 17 hod místního času. Proběhl za teplého počasí a na suché trati, slunce během něho pomalu zapadalo.
Heikki Kovalainen konečně usedl do svého Lotusu se startovním číslem 19, který musel ráno přenechat testovacím pilotovi Fairuzovi Fauzymu, jenž na Trulliho se stejnou technikou ztrácel přes 3,2 vteřiny.
Mezi tréninky se odjela kvalifikace GP2, do níž po delší době zasáhl i Josef Král, který skončil 17. s přesně dvousekundovou ztrátou na vítěze Turvehyho. Jeho čas (1:48,559 min) by stačil v prvním tréninku Formule 1 na 21. místo.
První se před zraky diváků objevili Lucas Di Grassi následovaný Christianem Klienem, po nich dvojice Heidfeld Webber.
Alonso začal večerní trénink s jinou specifikací zadního křídla generující nižší přítlak, Massa vyjel stejně jako všichni ostatní na nové sadě tvrdších hladkých pneumatik.
Jezdci hned od počátku začali zajíždět měřená kola: Heidfeld - 1:45,314; Di Grassi - 1:47,739; Klien - 1:49,436; Hamilton 1:43,292 a Barrichello velmi vlažných 1:53,730 min. Na trati byl od počátku velmi čilý ruch, na rozdíl od nudného dopoledne, kdy se dlouho čekalo na lepší podmínky na trati po ranní přeháňce.
Před Hamiltona se brzy posunuli Button (1:43,049) s Alonsem (1:42,474 min). Lewis dokázal kontrovat časem 1:41,664, při brzdění do zatáčky č. 11 však zablokoval kola a dost si zbrousil levou přední gumu. Jenson si také stěžoval na brzdy a blokování předních kol.
Massa trefuje sloupek na vnitřní straně první zatáčky
Časy letos budou lepší nejen díky F-kanálům a vylepšeným vozům, ale také pneumatikám. Bridgestone do Abú Zabí totiž dovezl super-měkkou směs, tedy o stupeň měkčí než loni (tvrdší, primary, zůstává středně-tvrdá). Lucas di Grassi si navíc rádiem hlásil, že se trať oproti prvnímu tréninku hodně zlepšila.
Pořadí po prvních 30 min:1. Alonso 1:41,473 nub2. Hamilton +0,1913. Kubica +0,4434. Webber +0,6095. Massa +0,6716. Button +0,7507. Schumacher +0,7738. Vettel +0,894Světla v tuto chvíli již bylo podstatně méně. Mimo trať se dostali Schumacher i Alguersuari, díky širokým asfaltovým výběhovým zónám se ale v pohodě vrátili na trať. Loni ve druhém tréninku nejrychlejší čas činil 1:41,307 min.
Alonso ze svého času dokázal 9 tisícin ubrat, Hamilton narazil v předposlední zatáčce na pomalého Sennu a jen tak-tak se mu dokázal vyhnout. Bruno mířil stejně do boxů, tohle od něj bylo zbytečné a komisaři se na to po tréninku ještě určitě podívají.
Glock během druhého tréninku studuje telemetrii
Red Bully mezitím jezdily dlouhé stinty, Webber se přesto dokázal přiblížit Alonsovi na dostřel 86 tisícin, chvíli po něm i Vettel (+0,070 sec). Do tohoto okamžiku super-měkkou směs pneumatik zatím nikdo nepoužil, až po 50 min ji jako první obul Nico Hülkenberg, krátce po něm i oba piloti Ferrari a další. Alonsovi dnes podruhé měnily zadní křídlo, dostal opět to, s nímž jezdil na počátku (pro nižší přítlak).
Po přezutí se během prvních pokusů piloti McLarenu nezlepšili, Massa na měkčí sadě dokonce hned dostal smyk, který přestál bez větších potíží. Na druhý pokus to ale Hamiltonovi už vyšlo a s časem 1:41,213 šel na průběžnou první pozici. Mezitím se roztočil v zatáčce č. 19 Alguersuari a zůstal stát na trati.
Po hodině jízd bylo pořadí následující:1. Hamilton 1:41,213 min2. Alonso +0,2513. Vettel +0,3214. Webber +0,3375. Kubica +0,7036. Petrov +0,8837. Button +0,9198. Massa +0,931
Hamilton se na McLarenu během svého výjezdu dále zlepšoval - 1:40,888 min. Jezdil s o něco větším přítlakem než Button, kterému na rovnice naměřili 319 km/hod. Je trochu překvapivé, jak je McLaren v Abú Zabí zatím rychlý. Na závěry si ale musíme počkat do zítřka, je totiž možné, že Red Bully a zvláště Ferrari jezdí s konzervativnějším nastavením motoru.
Pohled do nitra McLarenu - dobře je patrná zkrutná vzpěra (anti-roll bar) nad převodovkou
Alonso si na super-měkkých pneumatikách stěžoval na příliš velkou přetáčivost svého vozu a dodal: "Nevím, co s tím můžeme udělat." Massa 23 min před koncem zůstal stát v zatáčce č. 11. Důvod? Motor se zdál být v pořádku, spíše to vypadalo na to, že mu došel benzín. Fernando vyjel na závěr k simulaci závodu s velkým množstvím paliva.
Počet ujetých kol ve druhém tréninku (vlevo) a za dnešek celkem (vpravo)
Maximální dosažené rychlosti: 1. Button - 319 km/hod; 2. Kobajaši - 317; 3. Massa - 316; 4. Petrov - 316; 5. Liuzzi - 315; 6. Sutil - 315; 7. Alonso - 315.
Přehled nejrychlejších sektorů druhého tréninku
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.