ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší vozy letošního šampionátu potvrzují svou dominanci také v Abú Zabí. Sebastian Vettel byl v prvním tréninku opět nejrychlejší, druhý Hamilton na něj ztrácel více než 0,6 sekundy.
Hodinu před dnešním úvodním tréninkem v Abú Zabí překvapivě vydatně sprchlo. Krátce na to vysvitlo slunce, které rychle vysušovalo trať. Teplota vzduchu dosahovala 30 °C, piloti ve 13 hod místního času vyráželi na mokrou trať.
McLaren přivezl nové zadní křídlo - odpoledne proto chtěl využít pro jeho otestování a optimalizaci nastavení vozu. Upravené zadní křídlo přivezl i Red Bull, které od počátku zkoušel i s vyžitím flow-visu, který byl patrný v zadní části obou monopostů. Virgin přivezl dvě různé verze předního křídla, které během této části srovnával.
Fernando Alonso by měl dle Anthonyho Davidsona o víkendu použít motor, s nímž absolvoval Monzu, která je z pohledu pohonných jednotek nejnáročnější v letošním kalendáři.
Na té se z testovacích pilotů objevil jen Fairuz Fauzy v Lotusu, který si vypůjčil vůz Heikkiho Kovalainena. Paul Di Resta, Jerome D'Ambrosio a další sledovali dění pouze na boxové zídce.
Jako první vyrazil na průzkum Christian Klien, jenž v letos potřetí u HRT nahrazuje Sakona Jamamota. Těsně jej následovali Di Grassi a oba vozy Toro Rosso. Po instalačním kole se všichni krom Kobajašiho s Liuzzim vrátili do boxů - ti si totiž dal rovnou dva okruhy. Alonso v úvodu zvolil přechodné pneumatiky, zatímco Fauzy hned předvedl smyk. Po 10 minutách se provoz uklidnil, kroužil na intermediálkách pouze osamocený kandidát na titul - Sebastian Vettel.
Po 15 min se rozhodl vyzkoušet podmínky na dráze Timo Glock na hladkých pneumatikách, pod hotelem však bylo stále hodně vody a v zatáčce č. 19 vyjel mimo. Mark Webber se po něm objevil s pneumatikami do přechodných podmínek. Zajel do boxů a provoz zcela utichl, vyčkávalo se na lepší podmínky. Po 3 min klidu opět vyrazil na jedno kolo Timo, po něm Petrov, kterého po chvilce vystřídal Button.
Práce na Buttonově voze během prvního tréninku
Nejrychlejší kolo loni v úvodním tréninku zajel Lewis Hamilton (1:43,939 min). To zatím vůbec nejrychlejší v Abú Zabí se mu podařilo v kvalifikaci - 1:39,695 min.
První měřené kolo zajel až po 49 min Vitalij Petrov - 1:51,465, hned po něm jej vylepšil Nico Hülkenberg - 1:51,207 min. Trať osychala a konečně se to začalo trochu hýbat.
Po hodině bylo pořadí následující:1. Alonso 1:45,8072. Petrov +0,2213. Webber +0,8194. Alguersuari +0,8715. Liuzzi +0,8916. Massa +1,473
Hamilton ke svému prvnímu měřenému kolu vyrazil až 17 min před koncem. Button mezitím zajížděl nejrychlejší časy v prostředním sektoru, který obsahuje dvě dlouhé rovinky, což potvrzuje slova pilotů ze včerejší tiskové konference. Největší síla McLarenu bude spočívat na rovinkách, u Red Bullu v zatáčkách a Ferrari - byť neexceluje v ani jednom - je konstantní ve všech částech okruhu.
Odstrojený Virgin během prvního tréninku
V samotném závěru se piloti předháněli o nejrychlejší kolo. Hamiltonovi bylo řečeno, že v posledním zatáčkovitém sektoru musí o 0,5 vteřiny zrychlit. Hned v dalším kole se mu to povedlo, přestože v posledních zatáčkách byl hodně široký, čímž rozdělil kralující duo Red Bullu na čele.
Rubens Barrichello na konci zůstal stát ve dvou třetinách délky dlouhé rovinky, vypadalo to na selhání motoru Cosworth.
Náskok Red Bullu před svými soupeři by i v Abú Zabí měl činit několik desetin na kolo, což nejrychlejším časem potvrdil Sebastian Vettel před dvojicí McLarenu. Mark Webber na svého kolegu ztrácel přes 1 sekundu a obsadil čtvrtou příčku.
Počty ujetých kol v prvním tréninku
Nejlepší časy v jednotlivých sektorech
Nejvyšší rychlosti naměřené na rovince před zatáčkou č. 8: 1. Sutil - 319 km/hod, 2. Button - 314; 3. Petrov - 313, 4. Schumacher - 312, 5. Vettel - 312, 6. Kubica - 312.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.