ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší vozy letošního šampionátu potvrzují svou dominanci také v Abú Zabí. Sebastian Vettel byl v prvním tréninku opět nejrychlejší, druhý Hamilton na něj ztrácel více než 0,6 sekundy.
Hodinu před dnešním úvodním tréninkem v Abú Zabí překvapivě vydatně sprchlo. Krátce na to vysvitlo slunce, které rychle vysušovalo trať. Teplota vzduchu dosahovala 30 °C, piloti ve 13 hod místního času vyráželi na mokrou trať.
McLaren přivezl nové zadní křídlo - odpoledne proto chtěl využít pro jeho otestování a optimalizaci nastavení vozu. Upravené zadní křídlo přivezl i Red Bull, které od počátku zkoušel i s vyžitím flow-visu, který byl patrný v zadní části obou monopostů. Virgin přivezl dvě různé verze předního křídla, které během této části srovnával.
Fernando Alonso by měl dle Anthonyho Davidsona o víkendu použít motor, s nímž absolvoval Monzu, která je z pohledu pohonných jednotek nejnáročnější v letošním kalendáři.
Na té se z testovacích pilotů objevil jen Fairuz Fauzy v Lotusu, který si vypůjčil vůz Heikkiho Kovalainena. Paul Di Resta, Jerome D'Ambrosio a další sledovali dění pouze na boxové zídce.
Jako první vyrazil na průzkum Christian Klien, jenž v letos potřetí u HRT nahrazuje Sakona Jamamota. Těsně jej následovali Di Grassi a oba vozy Toro Rosso. Po instalačním kole se všichni krom Kobajašiho s Liuzzim vrátili do boxů - ti si totiž dal rovnou dva okruhy. Alonso v úvodu zvolil přechodné pneumatiky, zatímco Fauzy hned předvedl smyk. Po 10 minutách se provoz uklidnil, kroužil na intermediálkách pouze osamocený kandidát na titul - Sebastian Vettel.
Po 15 min se rozhodl vyzkoušet podmínky na dráze Timo Glock na hladkých pneumatikách, pod hotelem však bylo stále hodně vody a v zatáčce č. 19 vyjel mimo. Mark Webber se po něm objevil s pneumatikami do přechodných podmínek. Zajel do boxů a provoz zcela utichl, vyčkávalo se na lepší podmínky. Po 3 min klidu opět vyrazil na jedno kolo Timo, po něm Petrov, kterého po chvilce vystřídal Button.
Práce na Buttonově voze během prvního tréninku
Nejrychlejší kolo loni v úvodním tréninku zajel Lewis Hamilton (1:43,939 min). To zatím vůbec nejrychlejší v Abú Zabí se mu podařilo v kvalifikaci - 1:39,695 min.
První měřené kolo zajel až po 49 min Vitalij Petrov - 1:51,465, hned po něm jej vylepšil Nico Hülkenberg - 1:51,207 min. Trať osychala a konečně se to začalo trochu hýbat.
Po hodině bylo pořadí následující:1. Alonso 1:45,8072. Petrov +0,2213. Webber +0,8194. Alguersuari +0,8715. Liuzzi +0,8916. Massa +1,473
Hamilton ke svému prvnímu měřenému kolu vyrazil až 17 min před koncem. Button mezitím zajížděl nejrychlejší časy v prostředním sektoru, který obsahuje dvě dlouhé rovinky, což potvrzuje slova pilotů ze včerejší tiskové konference. Největší síla McLarenu bude spočívat na rovinkách, u Red Bullu v zatáčkách a Ferrari - byť neexceluje v ani jednom - je konstantní ve všech částech okruhu.
Odstrojený Virgin během prvního tréninku
V samotném závěru se piloti předháněli o nejrychlejší kolo. Hamiltonovi bylo řečeno, že v posledním zatáčkovitém sektoru musí o 0,5 vteřiny zrychlit. Hned v dalším kole se mu to povedlo, přestože v posledních zatáčkách byl hodně široký, čímž rozdělil kralující duo Red Bullu na čele.
Rubens Barrichello na konci zůstal stát ve dvou třetinách délky dlouhé rovinky, vypadalo to na selhání motoru Cosworth.
Náskok Red Bullu před svými soupeři by i v Abú Zabí měl činit několik desetin na kolo, což nejrychlejším časem potvrdil Sebastian Vettel před dvojicí McLarenu. Mark Webber na svého kolegu ztrácel přes 1 sekundu a obsadil čtvrtou příčku.
Počty ujetých kol v prvním tréninku
Nejlepší časy v jednotlivých sektorech
Nejvyšší rychlosti naměřené na rovince před zatáčkou č. 8: 1. Sutil - 319 km/hod, 2. Button - 314; 3. Petrov - 313, 4. Schumacher - 312, 5. Vettel - 312, 6. Kubica - 312.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.