Jeongam - jediný nový okruh v letošním kalendáři Formule 1 přitáhne kolotoč Formule 1 poprvé do Jižní Koreje, kde se pojede 17. závod sezóny 2010. Protože se na dokončovaném okruhu pojede vůbec poprvé, nemají týmy k dispozici žádná reálná data, pouze ta ze svých simulátorů. Čím je zbrusu nový Mezinárodní korejský okruh zajímavý a jaké jsou jeho technické parametry?
Týmy svou přípravu zahájily již před několika měsíci poté, co obdržely od FIA detailní mapu, kterou převedly do digitální podoby pro své simulační nástroje. Ty jim umožnily udělat si přibližnou představu o úrovni aerodynamiky, nastavení zavěšení, světlé výšky, nastavení aktivního diferenciálu, mapování motoru i citlivosti na množství paliva.
Velkou neznámou zůstává ovšem přilnavost asfaltu, který byl položen teprve minulý týden, stejně jako případné hrboly a sklon vozovky. Protože je nový, bude dráha zpočátku velmi kluzká, což by mohlo pomoci k vyššímu počtu chyb, předjížděcích manévru a celkově k zajímavější podívané. Déšť by k tomu tentokrát dle meteorologů neměl přispět, ti očekávají suchý závod.
Jak dlouho trvá pilotům naučit se novou trať? "Vždy jsem překvapen tím, jak rychle přijdou na ideální stopu. Dnes jsou samozřejmě simulátory velkou pomocí. Obvykle jim to však zabere přibližně 6 kol, než získají 95% pochopení okruhu," uvedl včera šéf závodních inženýrů Ferrari Chris Dyer.
Jedno kolo měří 5621 m. Závod je vypsán na 55 kol, což představuje celkovou délku 309,155 km. Nachází se zde celkem 18 zatáček, z toho 7 pravotočivých a 11 levotočivých - což napovídá o tom, že se bude jezdit proti směru hodinových ručiček, stejně jako poslední dva závody v Brazílii a Abú Zabí. Takových to okruhů je v letošním kalendáři celkem 5 (ještě Turecko a Singapur), tedy menšina. Pro piloty mohou být o něco náročnější, protože je zatěžována druhá strana svalstva, než jsou většinou zvyklí.
Mapa okruhu (zdroj: Formula1.com)
Z pohledu aerodynamiky si trať žádá střední přítlak, podobně jako japonská Suzuka. Většina týmů už sem žádné novinky neplánuje, protože již plně pracují na vozech pro rok 2011.
Průměrná rychlost by se měla pohybovat dle Renaultu kolem 195 km/hod (maximální 315 km/hod), dle Force Indie kolem 197 km/hod (max. 310 km/hod). Časy na jedno kolo týmy odhadují pod jednu a tři čtvrtě minuty.
Nejvyšší rychlost dosáhnou na 1 150 m dlouhé rovince po téměř 16 vteřinách se sešlápnutým plynem až k podlaze mezi zatáčkami číslo dva a tři, což zvýhodní týmy s nejefektivněji fungujícím F-kanálem. Nejrychlejší je osmá zatáčka, kde by rychlost neměla klesnout pod 235 km/hod - vozy by ji měly projíždět téměř naplno, nejpomalejší naopak ta třetí na konci dlouhé rovinky, kterou budou piloti projíždět 65 km/hod.
Většina pilotů si včera poprvé se svými inženýry prohlídla nový okruh
Okruh tedy obsahuje širokou škálu všech možných zatáček - od těch pomalých, technicky náročných (č. 4 - 6, 15, 16) až po velmi rychlé (č. 7, 8). Nalézt optimální vyvážení a nastavení proto nebude jednoduché (i s přihlédnutím ke spoustě neznámých, jako je například zmíněná přilnavost povrchu a její vývoj během víkendu).
Celkově se na plný plyn pojede 55% okruhu, na brzdách piloti stráví 20%. Z pohledu brzd by se mělo jednat o pohodový okruh, jejich opotřebení bude nízké. Převodovka bude muset změnit poměry 47krát během jednoho kola.
Zabrat naopak zřejmě dostanou pneumatiky. Bridgestone proto pro nový podnik zvolil konzervativnější a bezpečnější přístup - přiveze tvrdší směsi ze svého portfolia pro suchý závod, konkrétně měkkou (soft - bude odlišena zeleným proužkem) a tvrdou (hard).
Simulovaný průjezd Red Bullů okruhem v Jeongamu
Průběžně aktualizovaná fotogalerie z Jeongamu: zde.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.