Zeptejte se kteréhokoliv pilota na nejoblíbenější okruhy - a můžete si být jisti, že téměř všichni by se zmínili o Suzuce. Čím je zajímavá tato trať a jaké má parametry? Proč je tak obtížná první část okruhu? Projedou i letos vozy s plnou nádrží naplno zatáčku 130R?
Okruh je jedinečný už svým tvarem ležaté osmičky s mimoúrovňovým křížením závodní dráhy. Jeho celková délka činí 5 807 m. Nedělní Velká cena Japonska je vypsána na 53. kol, což představuje celkovou délku 307,471 km, které čekají na vítěze závodu.
Suzuka je oblíbená kvůli zajímavé směsici rychlých a pomalých zatáček různých konfigurací. Náročná je technicky, psychicky i mentálně. Monoposty zde jezdí s vysokým přítlakem, některé týmy sem dovezou své poslední novinky v tomto roce (Ferrari, Force India, McLaren, Red Bull, Virgin). Většina se již však plně soustředí na vozy pro rok 2011 a nic nového zde mít nebudou (Mercedes, Lotus, HRT).
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Výkon motoru zde není tak klíčový, jako například v Monze, hraje však i důležitou roli. Piloti musí jít co nejdříve na plyn na výjezdu ze zatáčky č. 14 ("Spoon"), aby mohli co nejrychleji projet zatáčkou č. 15, o které se zmíním ještě níže. Na převodovku čeká 40 přeřazení během jednoho kola.
Známá první část tzv. "S-zatáček" od třetí po sedmou zatáčku měří 850 metrů. Proč je tak náročná na průjezd - na nastavení vozu i schopnosti pilota? Každá zatáčka totiž ústí hned do té další. Vůz proto musí být velmi konzistentní a nesmí se zde chovat nepředvídatelně při změnách směru.
Pokud totiž pilot vyjede špatně ze zatáčky č. 3, negativně to ovlivní jeho stopu v zatáčkách č. 4, 5, 6 i 7. Tuto sekvenci zvládnou urazit za 14 vteřin, díky drobné chybě zde však snadno ztratí až půl sekundy. Dle inženýrů je zde nejlepší jemná práce s plynem při zařazeném pátém rychlostním stupni, s lehkými doteky brzdového pedálu v zatáčkách č. 4 a 6. Kvůli této pasáži patří trať k těm náročnější pro rychlé naučení se.
Dalším zajímavým místem je legendární 15. zákruta "130R." Je slabším odvarem její původní verze, dnes už se jezdí naplno. Rychlost jejího průjezdu se pohybuje kolem 305 km/hod. Co když však vůz těsně následuje soupeře před sebou, může se dovolit průjezd pod plným plynem i s plnou nádrží? Podle závodního inženýra Roberta Kubicy - Simona Rennieho - ano. Podle něj by s tím neměl být žádný problém ani letos, "pořád v pohodě naplno."
Naplno se jede celkem 63 % okruhu, před poslední šikanou vozy dosahují maximální rychlosti téměř 315 km/hod.
Loni na výjezdu ze 130R havaroval Jaime Alguersuari
Piloti tak s plynem na podlaze jedou 1,2 km dlouhý úsek od zatáčky č. 14 až po zatáčku č. 16, což trvá celých 16 vteřin. Přesto, že 130R již není tak náročná, jak bývala, jedná se o velmi rychlou zatáčku, v níž na piloty působí téměř 2,5 vteřiny boční přetížení 3,5 G - na okamžik dosáhne až 4 G.
Vozy během jednoho kola v Suzuce spotřebují 2,44 kg paliva. První zastávky bychom se měli dočkat dříve než v Singapuru, zhruba kolem 15. kola. Časová ztráta při průjezdu boxovou uličkou činí 18,7 vteřiny.
Bridgestone proto doveze tvrdší sady ze svého portfolia, konkrétně tvrdou (prime) a měkkou (option) sadu, kterou poznáme dle zeleného proužku na boku. Opotřebení pneumatik je zde vysoké nejen kvůli značnému bočnímu zatíženi, ale také kvůli tomu, že piloti málokdy brzdí v přímém směru, hodně se tudíž o pneumatiky "opírají." Své ve vysoké degradaci pneumatik hraje rovněž velmi přilnavý a drsný asfalt. Zatížení brzd i jejich opotřebení je zde však nízké.
Průjezd okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem
Závodní rekord zde drží Kimi Räikkönen, jenž zde v roce 2005 zvládl okruh za 1:31,540 min. Loni byl Mark Webber o 1,029 pomalejší. Australan do kvalifikace nenastoupil, s Red Bullem v ní ovšem řádil Sebastian Vettel, jenž ji vyhrál. V její prostřední části zajel kolo za 1:30,341 min.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.