Zeptejte se kteréhokoliv pilota na nejoblíbenější okruhy - a můžete si být jisti, že téměř všichni by se zmínili o Suzuce. Čím je zajímavá tato trať a jaké má parametry? Proč je tak obtížná první část okruhu? Projedou i letos vozy s plnou nádrží naplno zatáčku 130R?
Okruh je jedinečný už svým tvarem ležaté osmičky s mimoúrovňovým křížením závodní dráhy. Jeho celková délka činí 5 807 m. Nedělní Velká cena Japonska je vypsána na 53. kol, což představuje celkovou délku 307,471 km, které čekají na vítěze závodu.
Suzuka je oblíbená kvůli zajímavé směsici rychlých a pomalých zatáček různých konfigurací. Náročná je technicky, psychicky i mentálně. Monoposty zde jezdí s vysokým přítlakem, některé týmy sem dovezou své poslední novinky v tomto roce (Ferrari, Force India, McLaren, Red Bull, Virgin). Většina se již však plně soustředí na vozy pro rok 2011 a nic nového zde mít nebudou (Mercedes, Lotus, HRT).
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Výkon motoru zde není tak klíčový, jako například v Monze, hraje však i důležitou roli. Piloti musí jít co nejdříve na plyn na výjezdu ze zatáčky č. 14 ("Spoon"), aby mohli co nejrychleji projet zatáčkou č. 15, o které se zmíním ještě níže. Na převodovku čeká 40 přeřazení během jednoho kola.
Známá první část tzv. "S-zatáček" od třetí po sedmou zatáčku měří 850 metrů. Proč je tak náročná na průjezd - na nastavení vozu i schopnosti pilota? Každá zatáčka totiž ústí hned do té další. Vůz proto musí být velmi konzistentní a nesmí se zde chovat nepředvídatelně při změnách směru.
Pokud totiž pilot vyjede špatně ze zatáčky č. 3, negativně to ovlivní jeho stopu v zatáčkách č. 4, 5, 6 i 7. Tuto sekvenci zvládnou urazit za 14 vteřin, díky drobné chybě zde však snadno ztratí až půl sekundy. Dle inženýrů je zde nejlepší jemná práce s plynem při zařazeném pátém rychlostním stupni, s lehkými doteky brzdového pedálu v zatáčkách č. 4 a 6. Kvůli této pasáži patří trať k těm náročnější pro rychlé naučení se.
Dalším zajímavým místem je legendární 15. zákruta "130R." Je slabším odvarem její původní verze, dnes už se jezdí naplno. Rychlost jejího průjezdu se pohybuje kolem 305 km/hod. Co když však vůz těsně následuje soupeře před sebou, může se dovolit průjezd pod plným plynem i s plnou nádrží? Podle závodního inženýra Roberta Kubicy - Simona Rennieho - ano. Podle něj by s tím neměl být žádný problém ani letos, "pořád v pohodě naplno."
Naplno se jede celkem 63 % okruhu, před poslední šikanou vozy dosahují maximální rychlosti téměř 315 km/hod.
Loni na výjezdu ze 130R havaroval Jaime Alguersuari
Piloti tak s plynem na podlaze jedou 1,2 km dlouhý úsek od zatáčky č. 14 až po zatáčku č. 16, což trvá celých 16 vteřin. Přesto, že 130R již není tak náročná, jak bývala, jedná se o velmi rychlou zatáčku, v níž na piloty působí téměř 2,5 vteřiny boční přetížení 3,5 G - na okamžik dosáhne až 4 G.
Vozy během jednoho kola v Suzuce spotřebují 2,44 kg paliva. První zastávky bychom se měli dočkat dříve než v Singapuru, zhruba kolem 15. kola. Časová ztráta při průjezdu boxovou uličkou činí 18,7 vteřiny.
Bridgestone proto doveze tvrdší sady ze svého portfolia, konkrétně tvrdou (prime) a měkkou (option) sadu, kterou poznáme dle zeleného proužku na boku. Opotřebení pneumatik je zde vysoké nejen kvůli značnému bočnímu zatíženi, ale také kvůli tomu, že piloti málokdy brzdí v přímém směru, hodně se tudíž o pneumatiky "opírají." Své ve vysoké degradaci pneumatik hraje rovněž velmi přilnavý a drsný asfalt. Zatížení brzd i jejich opotřebení je zde však nízké.
Průjezd okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem
Závodní rekord zde drží Kimi Räikkönen, jenž zde v roce 2005 zvládl okruh za 1:31,540 min. Loni byl Mark Webber o 1,029 pomalejší. Australan do kvalifikace nenastoupil, s Red Bullem v ní ovšem řádil Sebastian Vettel, jenž ji vyhrál. V její prostřední části zajel kolo za 1:30,341 min.
            Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
            Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
            Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
            I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
            Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
            Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.