SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Mark Webber na Red Bullu vyhrál úvodní trénink před Velkou cenou Singapuru. Těsně za ním se seřadili Michael Schumacher, Adrian Sutil a jeho kolega Sebastian Vettel.
První trénink před Velkou cenou Singapuru začal za umělého osvětlení v 18 hod tamějšího času. Na okruhu došlo od loňska k drobným úpravám - některé hrboly na rovince před 7. zatáčkou byly vyhlazeny, asfalt v boxové uličce byl o jeden centimetr snížen. Upravena byla i šikana č. 10, pro její jednodušší a plynulejší průjezd, což by se mělo podepsat na nižších časech na kolo.
Do tréninku nenastoupil u Force Indie Paul di Resta, jak bylo zvykem, protože se piloti v kritické části sezóny, kdy se na ně dotahuje Williams, potřebují dobře seznámit s tratí. Nováčků jsme se však dočkali: u Virginu nastoupil D'Ambrosio, u HRT po delší době (od Valencie) Christian Klien a u Lotusu Fairuz Fauzy.
Lotus nastoupil s Kovalainenem a Fauzym, ale bez významnější vylepšení na voze
U Sauberu se také po delší době objevil Nick Heidfeld, který nahradil Pedra de la Rosu. Jejich technický ředitel James Key k tomu řekl: "Bylo to samozřejmě velmi těžké, ale Pedro a Kamuj si byli ve výkonech velmi podobní a my jsme chtěli vědět, jak na tom jsme s autem. Kamuj odvádí velmi dobrou práci a i když je Pedro také dobrý, velmi dobře jsme znali Nicka, že má chuť závodit a mysleli jsme si, že by nám mohl posloužit jako velmi dobrá reference toho, jak na tom vůz je."
Trať byla zpočátku velmi mokrá, protože před začátkem vydatně zapršelo, proto jezdci vyráželi na přechodných (intermediate) pneumatikách.
Většina týmů včetně Ferrari a McLarenu představila na svých vozech poslední velké novinky. Zajímavý bude i souboj nováčků Virginu s Lotusem. První jmenovaný totiž pár nových dílů přivezl - ty by mu měly pomoci zrychlit časy na kolo o 0,4 vteřiny, zatímco druhý jmenovaný nic nového nemá, protože se již naplno soustředí na příští sezónu. Minimálně Glock by mohl oba piloty Lotusu o víkendu zastínit.
Williams přivez také nová přední křídla, na Barrichellově voze nasadil i novou podlahu. Hülkenberg si na podobný díl bude muset počkat až do Japonska. Navíc ho postihly problémy s diferenciálem, za což bude v neděli na startovním roštu Velké ceny Singapuru odsunut o pět míst vzad. Rubens si až do konce stěžoval na blokující se kola a celkově "líné auto postrádající trakci." Na nepogumované vlhké trati se však trápila i většina ostatních.
Singapurský paddock
Jako první na okruh vyrazil Kovalainen následovaný Kobajašim a oběma piloty Toro Rosso, jenž v poslední době udělal obrovský pokrok ve vývoji (f-kanál, výfuky u podlahy, nová křídla). Po pěti minutách již okruh ve svých monopostech prozkoumala dvaadvacítka jezdců - chyběli jen Němci Michael Schumacher a Sebastian Vettel. Ten krátce na to vyjel, na jeho voze bylo patrné zelené zbarvení od vizualizačního oleje (flow-visu). Po instalačních kolech ovšem začalo startovní pole vyčkávat, až dráha trochu oschne.
První měřené kolo zajel až po 20 min Klien - 2:18,621 min. Krátce na to jej překonal Vitalij Petrov - 2:14,791 a 2:09,429 min. Christian se také o 4 vteřiny zlepšil. Pro srovnání: loni byl v úvodním tréninku nejrychlejší Rubens Barrichello s časem 1:50,179 min.
Po úvodních 30 minutách mělo na svém kontě měřené časy pouze 5 pilotů:1. Schumacher 2:04,758 (6 kol)2. Glock + 0,379 (4 kola)3. Petrov + 1,715 (4 kola)4. Klien + 5,329 (7 kol)5. Buemi + 6,025 (8 kol)
McLaren do tréninků nasadil nové křídlo a pomocí flow-visu zkoumal na voze Jensona Buttona v polovině tréninku proudění vzduchu. Inovativní jsou také nové, rozdvojené koncovky výfuků tvarované do YY, které uprostřed "krmí" difuzor.
Nové přední křídlo McLarenu
Ve 47. min jako první překonal hranici dvou min Kamuj Kobajaši na Sauberu: 1:59,900. Na trati se toho ale moc nedělo, kroužila maximálně čtyři auta. McLareny, Red Bully, Alonso s Kubicou, Rosbergem stále bez času.
Po 30 min bylo pořadí následující: 1. Kobajaši 1:57,682 (14 kol) 2. Schumacher + 0,822 (15 kol) 3. Sutil + 1,828 (7 kol) 4. Liuzzi + 1,932 (8 kol) 5. Petrov + 2,174 (13 kol) 6. Alguersuari + 2,973 (8 kol) 7. Massa + 3,081 (11 kol) 8. Glock + 4,498 (11 kol) 9. Barrichello + 4,615 (6 kol)10. Heidfeld + 4,906 (7 kol)
Do poslední třetiny jako první vyjel na suchých pneumatikách Timo Glock s vylepšeným Virginem. Proč tak pozdě, když celou dobu nepršelo? Vlhkost vzduchu se totiž pohybovala kolem 68% - a za těchto podmínek trať osychá déle než hodinu. Krátce po Němcovi vyjel na tvrdší směsi hladkých pneumatik rovněž Fernando Alonso.
Na osychající trati měla řada pilotů problémy. Zatímco Fernando jezdil s očividným respektem z bariér, mimo se dostali Senna, Glock, Kobajaši i Massa, který zablokoval kola při brzdění. Vše se ale obešlo bez vážnějších incidentů.
Až v samotné koncovce začali zajíždět měřená kola piloti bojující o titul - Sebastian Vettel pouhých deset minut před koncem úvodního tréninku (2:07,594), Hamilton dokonce o dvě minuty později (2:02,454).
Počty kol
Na rovinkách byl nejrychlejší Liuzzi, který dosáhl maximální rychlost 294 km/hod. Pořadí ostatních: 2. Kubica (292 km/hod), 3. Senna (288 km/hod), 4. Rosberg (288 km/hod), 5. Klien (288 km/hod), 6. Barrichello (287 km/hod).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.