SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Mark Webber na Red Bullu vyhrál úvodní trénink před Velkou cenou Singapuru. Těsně za ním se seřadili Michael Schumacher, Adrian Sutil a jeho kolega Sebastian Vettel.
První trénink před Velkou cenou Singapuru začal za umělého osvětlení v 18 hod tamějšího času. Na okruhu došlo od loňska k drobným úpravám - některé hrboly na rovince před 7. zatáčkou byly vyhlazeny, asfalt v boxové uličce byl o jeden centimetr snížen. Upravena byla i šikana č. 10, pro její jednodušší a plynulejší průjezd, což by se mělo podepsat na nižších časech na kolo.
Do tréninku nenastoupil u Force Indie Paul di Resta, jak bylo zvykem, protože se piloti v kritické části sezóny, kdy se na ně dotahuje Williams, potřebují dobře seznámit s tratí. Nováčků jsme se však dočkali: u Virginu nastoupil D'Ambrosio, u HRT po delší době (od Valencie) Christian Klien a u Lotusu Fairuz Fauzy.
Lotus nastoupil s Kovalainenem a Fauzym, ale bez významnější vylepšení na voze
U Sauberu se také po delší době objevil Nick Heidfeld, který nahradil Pedra de la Rosu. Jejich technický ředitel James Key k tomu řekl: "Bylo to samozřejmě velmi těžké, ale Pedro a Kamuj si byli ve výkonech velmi podobní a my jsme chtěli vědět, jak na tom jsme s autem. Kamuj odvádí velmi dobrou práci a i když je Pedro také dobrý, velmi dobře jsme znali Nicka, že má chuť závodit a mysleli jsme si, že by nám mohl posloužit jako velmi dobrá reference toho, jak na tom vůz je."
Trať byla zpočátku velmi mokrá, protože před začátkem vydatně zapršelo, proto jezdci vyráželi na přechodných (intermediate) pneumatikách.
Většina týmů včetně Ferrari a McLarenu představila na svých vozech poslední velké novinky. Zajímavý bude i souboj nováčků Virginu s Lotusem. První jmenovaný totiž pár nových dílů přivezl - ty by mu měly pomoci zrychlit časy na kolo o 0,4 vteřiny, zatímco druhý jmenovaný nic nového nemá, protože se již naplno soustředí na příští sezónu. Minimálně Glock by mohl oba piloty Lotusu o víkendu zastínit.
Williams přivez také nová přední křídla, na Barrichellově voze nasadil i novou podlahu. Hülkenberg si na podobný díl bude muset počkat až do Japonska. Navíc ho postihly problémy s diferenciálem, za což bude v neděli na startovním roštu Velké ceny Singapuru odsunut o pět míst vzad. Rubens si až do konce stěžoval na blokující se kola a celkově "líné auto postrádající trakci." Na nepogumované vlhké trati se však trápila i většina ostatních.
Singapurský paddock
Jako první na okruh vyrazil Kovalainen následovaný Kobajašim a oběma piloty Toro Rosso, jenž v poslední době udělal obrovský pokrok ve vývoji (f-kanál, výfuky u podlahy, nová křídla). Po pěti minutách již okruh ve svých monopostech prozkoumala dvaadvacítka jezdců - chyběli jen Němci Michael Schumacher a Sebastian Vettel. Ten krátce na to vyjel, na jeho voze bylo patrné zelené zbarvení od vizualizačního oleje (flow-visu). Po instalačních kolech ovšem začalo startovní pole vyčkávat, až dráha trochu oschne.
První měřené kolo zajel až po 20 min Klien - 2:18,621 min. Krátce na to jej překonal Vitalij Petrov - 2:14,791 a 2:09,429 min. Christian se také o 4 vteřiny zlepšil. Pro srovnání: loni byl v úvodním tréninku nejrychlejší Rubens Barrichello s časem 1:50,179 min.
Po úvodních 30 minutách mělo na svém kontě měřené časy pouze 5 pilotů:1. Schumacher 2:04,758 (6 kol)2. Glock + 0,379 (4 kola)3. Petrov + 1,715 (4 kola)4. Klien + 5,329 (7 kol)5. Buemi + 6,025 (8 kol)
McLaren do tréninků nasadil nové křídlo a pomocí flow-visu zkoumal na voze Jensona Buttona v polovině tréninku proudění vzduchu. Inovativní jsou také nové, rozdvojené koncovky výfuků tvarované do YY, které uprostřed "krmí" difuzor.
Nové přední křídlo McLarenu
Ve 47. min jako první překonal hranici dvou min Kamuj Kobajaši na Sauberu: 1:59,900. Na trati se toho ale moc nedělo, kroužila maximálně čtyři auta. McLareny, Red Bully, Alonso s Kubicou, Rosbergem stále bez času.
Po 30 min bylo pořadí následující: 1. Kobajaši 1:57,682 (14 kol) 2. Schumacher + 0,822 (15 kol) 3. Sutil + 1,828 (7 kol) 4. Liuzzi + 1,932 (8 kol) 5. Petrov + 2,174 (13 kol) 6. Alguersuari + 2,973 (8 kol) 7. Massa + 3,081 (11 kol) 8. Glock + 4,498 (11 kol) 9. Barrichello + 4,615 (6 kol)10. Heidfeld + 4,906 (7 kol)
Do poslední třetiny jako první vyjel na suchých pneumatikách Timo Glock s vylepšeným Virginem. Proč tak pozdě, když celou dobu nepršelo? Vlhkost vzduchu se totiž pohybovala kolem 68% - a za těchto podmínek trať osychá déle než hodinu. Krátce po Němcovi vyjel na tvrdší směsi hladkých pneumatik rovněž Fernando Alonso.
Na osychající trati měla řada pilotů problémy. Zatímco Fernando jezdil s očividným respektem z bariér, mimo se dostali Senna, Glock, Kobajaši i Massa, který zablokoval kola při brzdění. Vše se ale obešlo bez vážnějších incidentů.
Až v samotné koncovce začali zajíždět měřená kola piloti bojující o titul - Sebastian Vettel pouhých deset minut před koncem úvodního tréninku (2:07,594), Hamilton dokonce o dvě minuty později (2:02,454).
Počty kol
Na rovinkách byl nejrychlejší Liuzzi, který dosáhl maximální rychlost 294 km/hod. Pořadí ostatních: 2. Kubica (292 km/hod), 3. Senna (288 km/hod), 4. Rosberg (288 km/hod), 5. Klien (288 km/hod), 6. Barrichello (287 km/hod).
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.