O víkendu nás čeká Velká cena Singapuru, která je jedinečná tím, že se jede v noci za umělého osvětlení. Čím je městský okruh Marina Bay zajímavý a jaké jsou jeho výzvy?
Singapur patří mezi jednu ze čtyř městských tratí letošního kalendáře. Jedno kolo zde měří 5 073 m a v neděli vyhraje ten, kdo zvládne ujet nejrychleji 61 kol, tj. 309,316 km.
Jedná se o typickou městskou trať, jejíž špinavý povrch zpočátku, než se pogumuje, činí pilotům problémy. Je pomalý - maximální rychlosti se pohybují kolem 290 km/hod, průměrná pak okolo 170 km/hod. Není divu, na plný plyn se jede pouze 50 % času jednoho kola.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Nachází se zde 23 zatáček. Protože se jede méně obvykle proti směru hodinových ručiček, je většina (14) z nich levotočivých, pouze devět je pravotočivých. Převážná většina z nich je velmi pomalých. V programu letošní sezóny je pouze pět tratí, kde se jezdí proti směru hodinových ručiček - čtyři z nich (krom Singapuru také Korea, Brazílie a Abú Zabí) náš čekají v závěru sezóny, na jedné (Istanbul) se jelo již v květnu.
Předjíždění je zde velmi obtížné. Nejvhodnější místo pro tyto účely představuje úvodní trojice zatáček a sedmá zatáčka. Právě mezi těmito místy byla letos vozovka přeasfaltována, protože se zde (kolem 6. zatáčky) nacházela spousta hrbolů.
Týmy zde proto volí velmi vysoký aerodynamický přítlak, podobně jako v Monaku. Většina týmů do Singapuru přiveze poslední významnější úpravy svých letošních monopostů, pak se již bude soustředit spíše na budoucí vozy.
Opotřebení pneumatik je střední. Bridgestone letos přiveze super-měkkou a střední směs, tj. o něco tvrdší než loni (super-měkká a měkká). Proto se nedá čekat zpestření závodu díky více než jedné zastávce z důvodu výměny pneumatik. Průjezd boxovou uličkou zabere 19,3 vteřiny.
Fernando Alonso zde loni závodil v barvách tehdy nekonkurenceschopného Renaultu
Během jednoho kola piloti 63krát mění rychlostní stupeň. Vzhledem k množství pomalých, často 90stupňových zákrut, motory nemají téměř žádný prostor pro odpočinek: chlazení bude proto i s přihlédnutím k místním horkým a vlhkým klimatickým poměrům klíčové. Důležitá pro dosažení rychlého času je i odezva motoru při nižších rychlostech. Agregáty během jednoho okruhu spotřebují kolem 2,4 kg paliva.
Patnáctý závod sezóny bude zajímavý i tím, že se pojede v noci. S osvětlením měli piloti v prvním roce (2008) trochu problémy, organizátorům se to však podařilo vylepšit. Rubens Barrichello k tomu prohlásil: "Jet noční závod se podobá sledování standardního - nikoliv HD - obrazu v televizi: je to o něco méně precizní." Letos by závod v Singapuru mohl být notně ztížen (ne-li až znemožněn kvůli umělému osvětlení) deštěm, meteorologové totiž hlásí bouřky (aktuální předpověď zde).
Tradiční průjezd okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem
Nejrychlejší kolo zde zajel v roce 2008 v prostřední části kvalifikace Felipe Massa: 1:44,014, loni pak Nico Rosberg: 1:46,197 min (upravená trať). Závodní rekord drží Kimi Räikkönen (2008): 1:45,599 min.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.