MONZA - PŘEHLED ZASTÁVEK V BOXECH; Nejkratší zastávky včera předvedl Red Bull - oba piloty odbavil za necelé 4 vteřiny. V článku se podíváme na to, jak si vedly ostatní týmy, a jaké strategie naordinovali svým pilotům během Velké ceny Itálie
Všichni piloti na Monze plánovali kvůli nízkému opotřebení pneumatik a tvrdším směsím, jež přivezl Bridgestone, pouze jednu zastávku. Škoda, že japonský "obuvník" Formule 1 nezvolil pro tento závod spíše super-měkkou a střední směs - když totiž ta měkčí vydrží bez problému celý závod, jak jsme to viděli v případě Sebastiana Vettela, vzrušující podívané to příliš nepřidá.
Dvakrát z klasifikovaných pilotů nakonec byli v boxech dva piloti: Jaime Alguersuari, jenž si musel odpykat penalizaci za zkrácení si šikany (na rozdíl od nepotrestaného Hülkenberga si ale tolik nepomohl), a Adrian Sutil, jež tam neplánovaně zamířil ještě ve 36. kole kvůli výměně nosu. Ani jeho první zastávka nebyla samozřejmě zamýšlena tak brzy - jenže poté, co ho soupeři vystrčili v prvním kole do kačírku a ocitl se na posledním místě, mu ani nic moc jiného nezbývalo.
Velmi dobře krom Red Bullu zapracovali také mechanici Fernanda Alonsa, kteří mu svým výkonem výrazně pomohli k tomu, že se na trať vrátil před Jensonem Buttonem. Dle televizní grafiky 3,4 vteřiny, v reálu o chloupek pomalejší, ale pořád jasně pod 4 (viz rozdíl v celkovém čase mezi jeho a Vettelovou zastávkou, který stavěl až na konci s podstatně lehčím vozem). Kdo ví, jestli by neměli double, pokud by se jim takto povedla zastávka i u Felipeho Massy, která jim už tolik nevyšla.
Velmi dobře zvládli přezout své piloty u Mercedesu, jak je letos dobrým zvykem. Co je jejich silnou stránkou, je však slabinou u McLarenu - Button se u mechaniků zdržel o 0,6 vteřiny déle než Alonso. Když se k tomu přidal velmi slabé kolo po výjezdu z boxů (out-lap) a dokonalé kole při vjezdu do nich (in-lap) u Alonsa, bylo o změně v pořadí na čele rozhodnuto.
Z pohledu strategií to moc rozmanité nebylo. Všichni piloti krom Petrova a Alguersuariho startovali na měkkých (option) pneumatikách, na nichž mohli díky jejich trvanlivosti odjet i s těžkými vozy velmi dlouhý první stint.
Za zmínku stojí Vettelova zastávka až v posledním kole. Nebýt povinné výměny pneumatik, dojede si na měkčí sadě v pohodě do cíle a možná ještě dále do rodného Heppenheimu v Německu. Podobnou věc plánovali u Renaultu v případě Petrova - ten však na rozdíl od Vettela drtivou část závodu absolvoval na tvrdých (primary) pneumatikách.
Čím později který pilot zajel přezout, tím lépe. Všichni od 14. místa dále stavěli poměrně brzy (17. - 25. kolo), zatímco bodovaní piloti zajížděli do boxů až od 33. kola. Přehled o jednotlivých stintech si můžete udělat ze druhé tabulky.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.