SPA - ZASTÁVKY V BOXECH; Jak pracovaly jednotlivé týmy během včerejší Velké ceny Belgie v boxech? Kdo absolvoval nejrychlejší zastávku? Jaké strategie a na jaké druhy pneumatiky volili v jejím průběhu piloti?
Přestože se včerejší závod jel pouze na 44. kol, dočkali jsme se přehršle zastávek. Piloti navíc kvůli dešti se svými inženýry volili rozmanité strategie a sáhli po všech druzích pneumatik, které Bridgestone do Spa přivezl. V tomto přehledu se budu zabývat pouze klasifikovanými piloty.
Z nejrychlejší zastávky se mohl těšit Mark Webber - mechanici ho ve 22. kole stihli odbavit za 3,5 vteřiny. Velmi dobře si vedli i v případě jeho druhé zastávky ve 35. kole, kdy začalo pršet. Během ní se dostal před Roberta Kubicu, který kvůli nastavování na volantu nezvládl správně dobrzdit, a tak se jeho druhá zastávka značně protáhla. Přitom za tu první je třeba mechaniky Renaultu pochválit - byla totiž druhou absolutně nejrychlejší - 3,6 vteřiny!
Výborně zvládli práci na monopostu Felipeho Massy v boxech i mechanici Ferrari, zejména v prvním případě ve 23. kole. Brazilce vypustili zpět po 3,8 vteřinách.
Nejkratší čas strávil u garáže Michael Schumacher, jenž spolu se svým kolegou Nicem Rosbergem, Jarnem Trullim z Lotusu a Lucou di Grassim z Virginu vsadil pouze na jednu zastávku. Časy obvykle příkladného Mercedesu však nikterak oslnivé nebyly.
Nejčastěji své mechaniky navštěvoval Sebastian Vettel - boxovou uličkou se v průběhu závodu projel celkem šestkrát, z toho jednou v rámci odpykání si trestu za způsobení kolize s Jensonem Buttonem. U garáží strávil bez 4 vteřin dvě minuty.
Jezdci kvůli proměnlivým podmínkám sáhli po různých strategiích. Z výsledku dosažených nejlepší pěticí pilotů je patrné, že k vítězství vedl začátek na měkčí směsi a přezutí na přechodné (intermediate), nikoliv mokré (wet), ve 34. či 35. kole.
Nejdelší stinty (na tvrdší směsi pro suché podmínky) včera odjeli piloti Mercedesu - svou jedinou zastávku si odbyli oba shodně až ve 34. kole, kdy začínalo pršet, což je katapultovalo za nejrychlejší pětici, jinak by jim včera k takovému bodovému přídělu nepomohla ani síla jejich motoru.
V dramatické deštivé koncovce bylo zajímavé sledovat, jaký druh pneumatik do mokra budou jezdci volit. Přeháňka nebyla tak silná, rychlejší proto byly ty přechodné, které zvolila většina pilotů. Liuzzi, De la Rosa a Buemi zkusili po jejich obutí stavět během safety-car fáze ještě jednou a nasadili pneumatiky do extrémního deště.
Nejdéle na nich v závěru vydržel Sakon Jamamoto. Vybral si je již ve 32. kole, což bylo příliš brzy. Než se pořádně rozpršelo, zničil je a závěrem se protrápil. Svou Dallaru však zvládl dovézt do cíle v pořádku, z čehož měl očividnou radost.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.