SPA - ZASTÁVKY V BOXECH; Jak pracovaly jednotlivé týmy během včerejší Velké ceny Belgie v boxech? Kdo absolvoval nejrychlejší zastávku? Jaké strategie a na jaké druhy pneumatiky volili v jejím průběhu piloti?
Přestože se včerejší závod jel pouze na 44. kol, dočkali jsme se přehršle zastávek. Piloti navíc kvůli dešti se svými inženýry volili rozmanité strategie a sáhli po všech druzích pneumatik, které Bridgestone do Spa přivezl. V tomto přehledu se budu zabývat pouze klasifikovanými piloty.
Z nejrychlejší zastávky se mohl těšit Mark Webber - mechanici ho ve 22. kole stihli odbavit za 3,5 vteřiny. Velmi dobře si vedli i v případě jeho druhé zastávky ve 35. kole, kdy začalo pršet. Během ní se dostal před Roberta Kubicu, který kvůli nastavování na volantu nezvládl správně dobrzdit, a tak se jeho druhá zastávka značně protáhla. Přitom za tu první je třeba mechaniky Renaultu pochválit - byla totiž druhou absolutně nejrychlejší - 3,6 vteřiny!
Výborně zvládli práci na monopostu Felipeho Massy v boxech i mechanici Ferrari, zejména v prvním případě ve 23. kole. Brazilce vypustili zpět po 3,8 vteřinách.
Nejkratší čas strávil u garáže Michael Schumacher, jenž spolu se svým kolegou Nicem Rosbergem, Jarnem Trullim z Lotusu a Lucou di Grassim z Virginu vsadil pouze na jednu zastávku. Časy obvykle příkladného Mercedesu však nikterak oslnivé nebyly.
Nejčastěji své mechaniky navštěvoval Sebastian Vettel - boxovou uličkou se v průběhu závodu projel celkem šestkrát, z toho jednou v rámci odpykání si trestu za způsobení kolize s Jensonem Buttonem. U garáží strávil bez 4 vteřin dvě minuty.
Jezdci kvůli proměnlivým podmínkám sáhli po různých strategiích. Z výsledku dosažených nejlepší pěticí pilotů je patrné, že k vítězství vedl začátek na měkčí směsi a přezutí na přechodné (intermediate), nikoliv mokré (wet), ve 34. či 35. kole.
Nejdelší stinty (na tvrdší směsi pro suché podmínky) včera odjeli piloti Mercedesu - svou jedinou zastávku si odbyli oba shodně až ve 34. kole, kdy začínalo pršet, což je katapultovalo za nejrychlejší pětici, jinak by jim včera k takovému bodovému přídělu nepomohla ani síla jejich motoru.
V dramatické deštivé koncovce bylo zajímavé sledovat, jaký druh pneumatik do mokra budou jezdci volit. Přeháňka nebyla tak silná, rychlejší proto byly ty přechodné, které zvolila většina pilotů. Liuzzi, De la Rosa a Buemi zkusili po jejich obutí stavět během safety-car fáze ještě jednou a nasadili pneumatiky do extrémního deště.
Nejdéle na nich v závěru vydržel Sakon Jamamoto. Vybral si je již ve 32. kole, což bylo příliš brzy. Než se pořádně rozpršelo, zničil je a závěrem se protrápil. Svou Dallaru však zvládl dovézt do cíle v pořádku, z čehož měl očividnou radost.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.