HUNGARORING - PŘEHLED MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Kdo dnes v kvalifikaci dosáhl nejvyšší rychlosti před zraky diváků na hlavní tribuně podél cílové rovinky? Jak rychle jezdili piloti v dalších částech tratě?
Nejprve si připomeňme rozložení okruhu a místa, na kterých byla snímaná rychlost, kterou se budeme dále zabývat. Údaje z první tabulky jsou čerpány z čidla na konci startovní rovinky těsně před brzdnou zónou první zatáčky.
Ve druhé tabulce vycházím z rychlostí, které byly získány na rozhraní jednotlivých sektorů. Ve sloupci "Sektor 1" tedy z konce prvního sektoru před velmi rychlou čtvrtou zatáčkou, ve sloupci "Sektor 2" jsou uvedeny naměřené rychlosti za zatáčkou číslo 11, kterou projíždějí piloti téměř na plný plyn - pouze na zlomek vteřiny v nájezdu do ní sundávají nohu z plynu, vůbec nebrzdí. Tento sloupec leccos napovídá o účinnosti aerodynamiky jednotlivých monopostů. V posledním sloupci jsou uvedeny hodnoty z čidla, které je umístěno na cílové čáře.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Nejvyšší rychlost dnes byla naměřena ve druhé části kvalifikace Vitantoniu Liuzzimu s Force Indií, druhý byl jeho týmový kolega Adrian Sutil. Force India je známá svou aerodynamickou efektivitou, jejich monopost VJM03 žel nedokáže vytvářet tak vysoký přítlak jako například Red Bull RB6. Tyto dvě věci jsou tradiční silnou i slabou stránkou vozu indické stáje. Jejich čas přijde ve Spa a na Monze, kde budou bojovat o mnohem vyšší příčky - vzpomeňte na loňský rok, jak Giancarlo Fisichella s vozem VJM02 ve Spa proháněl Kimi Räikkönena na Ferrari a nakonec tam získal stříbro.
Red Bully jsou zde poměrně nízko - Mark Webber dokonce poslední, což na Hungaroringu nevadí. Důležitý je zde přítlak, a v tom rakouský tým exceluje, jak si ukážeme dále.
Tabulka č. 1 - Maximální rychlosti na konci cílové rovinky (speed trap)
Z následující tabulky jsou zajímavé zejména výše zmíněné hodnoty ze druhého sektoru: kdo je rychlý zde, má nejvyšší přítlak a dosahuje zde nejrychlejších kol. Nejlepší zde byly Red Bully (1. Vettel, 2. Webber) a hned po nich obě Ferrari (3. Alonso, 4. Massa).
Rychlejší než Hamiltonův McLaren (8.) zde byli i Rosberg (5.), De la Rosa (6.) a Barrichello (7.). Překvapil mě Španělův Sauber - kdyby to tým nepokazil Kobajašimu tím, že ho vyslali ve druhé jízdě opět na tvrdší směsi, dost možná by se Japonec dostal až do finále.
Tabulka č. 2 - Rychlosti naměřené na konci jednotlivých sektorů
Tabulka je seřazena dle průměrného pořadí dle dosahovaných rychlostí na konci jednotlivých sektorů. Na špici jsou sice oba McLareny, na Red Bull a Ferrari jejich monopost přesto v přítlaku trochu ztrácí. Ve Wokingu budou muset ještě zapracovat na optimalizaci nové podlahy a aerodynamice, okruh ve Spa a v Monze by jim měl nicméně vyhovovat mnohem více.
Je obdivuhodné, jakého pokroku dosáhlo Ferrari během velmi krátké doby (Valencie, Silverstone - byť to ve výsledcích vidět nebylo). Red Bull si dále drží vysoký standard, ale sami jeho představitelé přiznali, že Maďarsko spolu s Barcelonou mělo patřit k okruhům, které jejich vozu budou maximálně vyhovovat. Jsou zde táhlé zatáčky, většinou pomalejší až středně rychlé, z nichž mají excelentní výjezdy.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.