HUNGARORING - PŘEHLED MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Kdo dnes v kvalifikaci dosáhl nejvyšší rychlosti před zraky diváků na hlavní tribuně podél cílové rovinky? Jak rychle jezdili piloti v dalších částech tratě?
Nejprve si připomeňme rozložení okruhu a místa, na kterých byla snímaná rychlost, kterou se budeme dále zabývat. Údaje z první tabulky jsou čerpány z čidla na konci startovní rovinky těsně před brzdnou zónou první zatáčky.
Ve druhé tabulce vycházím z rychlostí, které byly získány na rozhraní jednotlivých sektorů. Ve sloupci "Sektor 1" tedy z konce prvního sektoru před velmi rychlou čtvrtou zatáčkou, ve sloupci "Sektor 2" jsou uvedeny naměřené rychlosti za zatáčkou číslo 11, kterou projíždějí piloti téměř na plný plyn - pouze na zlomek vteřiny v nájezdu do ní sundávají nohu z plynu, vůbec nebrzdí. Tento sloupec leccos napovídá o účinnosti aerodynamiky jednotlivých monopostů. V posledním sloupci jsou uvedeny hodnoty z čidla, které je umístěno na cílové čáře.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Nejvyšší rychlost dnes byla naměřena ve druhé části kvalifikace Vitantoniu Liuzzimu s Force Indií, druhý byl jeho týmový kolega Adrian Sutil. Force India je známá svou aerodynamickou efektivitou, jejich monopost VJM03 žel nedokáže vytvářet tak vysoký přítlak jako například Red Bull RB6. Tyto dvě věci jsou tradiční silnou i slabou stránkou vozu indické stáje. Jejich čas přijde ve Spa a na Monze, kde budou bojovat o mnohem vyšší příčky - vzpomeňte na loňský rok, jak Giancarlo Fisichella s vozem VJM02 ve Spa proháněl Kimi Räikkönena na Ferrari a nakonec tam získal stříbro.
Red Bully jsou zde poměrně nízko - Mark Webber dokonce poslední, což na Hungaroringu nevadí. Důležitý je zde přítlak, a v tom rakouský tým exceluje, jak si ukážeme dále.
Tabulka č. 1 - Maximální rychlosti na konci cílové rovinky (speed trap)
Z následující tabulky jsou zajímavé zejména výše zmíněné hodnoty ze druhého sektoru: kdo je rychlý zde, má nejvyšší přítlak a dosahuje zde nejrychlejších kol. Nejlepší zde byly Red Bully (1. Vettel, 2. Webber) a hned po nich obě Ferrari (3. Alonso, 4. Massa).
Rychlejší než Hamiltonův McLaren (8.) zde byli i Rosberg (5.), De la Rosa (6.) a Barrichello (7.). Překvapil mě Španělův Sauber - kdyby to tým nepokazil Kobajašimu tím, že ho vyslali ve druhé jízdě opět na tvrdší směsi, dost možná by se Japonec dostal až do finále.
Tabulka č. 2 - Rychlosti naměřené na konci jednotlivých sektorů
Tabulka je seřazena dle průměrného pořadí dle dosahovaných rychlostí na konci jednotlivých sektorů. Na špici jsou sice oba McLareny, na Red Bull a Ferrari jejich monopost přesto v přítlaku trochu ztrácí. Ve Wokingu budou muset ještě zapracovat na optimalizaci nové podlahy a aerodynamice, okruh ve Spa a v Monze by jim měl nicméně vyhovovat mnohem více.
Je obdivuhodné, jakého pokroku dosáhlo Ferrari během velmi krátké doby (Valencie, Silverstone - byť to ve výsledcích vidět nebylo). Red Bull si dále drží vysoký standard, ale sami jeho představitelé přiznali, že Maďarsko spolu s Barcelonou mělo patřit k okruhům, které jejich vozu budou maximálně vyhovovat. Jsou zde táhlé zatáčky, většinou pomalejší až středně rychlé, z nichž mají excelentní výjezdy.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.