HUNGARORING - PŘEHLED MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Kdo dnes v kvalifikaci dosáhl nejvyšší rychlosti před zraky diváků na hlavní tribuně podél cílové rovinky? Jak rychle jezdili piloti v dalších částech tratě?
Nejprve si připomeňme rozložení okruhu a místa, na kterých byla snímaná rychlost, kterou se budeme dále zabývat. Údaje z první tabulky jsou čerpány z čidla na konci startovní rovinky těsně před brzdnou zónou první zatáčky.
Ve druhé tabulce vycházím z rychlostí, které byly získány na rozhraní jednotlivých sektorů. Ve sloupci "Sektor 1" tedy z konce prvního sektoru před velmi rychlou čtvrtou zatáčkou, ve sloupci "Sektor 2" jsou uvedeny naměřené rychlosti za zatáčkou číslo 11, kterou projíždějí piloti téměř na plný plyn - pouze na zlomek vteřiny v nájezdu do ní sundávají nohu z plynu, vůbec nebrzdí. Tento sloupec leccos napovídá o účinnosti aerodynamiky jednotlivých monopostů. V posledním sloupci jsou uvedeny hodnoty z čidla, které je umístěno na cílové čáře.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Nejvyšší rychlost dnes byla naměřena ve druhé části kvalifikace Vitantoniu Liuzzimu s Force Indií, druhý byl jeho týmový kolega Adrian Sutil. Force India je známá svou aerodynamickou efektivitou, jejich monopost VJM03 žel nedokáže vytvářet tak vysoký přítlak jako například Red Bull RB6. Tyto dvě věci jsou tradiční silnou i slabou stránkou vozu indické stáje. Jejich čas přijde ve Spa a na Monze, kde budou bojovat o mnohem vyšší příčky - vzpomeňte na loňský rok, jak Giancarlo Fisichella s vozem VJM02 ve Spa proháněl Kimi Räikkönena na Ferrari a nakonec tam získal stříbro.
Red Bully jsou zde poměrně nízko - Mark Webber dokonce poslední, což na Hungaroringu nevadí. Důležitý je zde přítlak, a v tom rakouský tým exceluje, jak si ukážeme dále.
Tabulka č. 1 - Maximální rychlosti na konci cílové rovinky (speed trap)
Z následující tabulky jsou zajímavé zejména výše zmíněné hodnoty ze druhého sektoru: kdo je rychlý zde, má nejvyšší přítlak a dosahuje zde nejrychlejších kol. Nejlepší zde byly Red Bully (1. Vettel, 2. Webber) a hned po nich obě Ferrari (3. Alonso, 4. Massa).
Rychlejší než Hamiltonův McLaren (8.) zde byli i Rosberg (5.), De la Rosa (6.) a Barrichello (7.). Překvapil mě Španělův Sauber - kdyby to tým nepokazil Kobajašimu tím, že ho vyslali ve druhé jízdě opět na tvrdší směsi, dost možná by se Japonec dostal až do finále.
Tabulka č. 2 - Rychlosti naměřené na konci jednotlivých sektorů
Tabulka je seřazena dle průměrného pořadí dle dosahovaných rychlostí na konci jednotlivých sektorů. Na špici jsou sice oba McLareny, na Red Bull a Ferrari jejich monopost přesto v přítlaku trochu ztrácí. Ve Wokingu budou muset ještě zapracovat na optimalizaci nové podlahy a aerodynamice, okruh ve Spa a v Monze by jim měl nicméně vyhovovat mnohem více.
Je obdivuhodné, jakého pokroku dosáhlo Ferrari během velmi krátké doby (Valencie, Silverstone - byť to ve výsledcích vidět nebylo). Red Bull si dále drží vysoký standard, ale sami jeho představitelé přiznali, že Maďarsko spolu s Barcelonou mělo patřit k okruhům, které jejich vozu budou maximálně vyhovovat. Jsou zde táhlé zatáčky, většinou pomalejší až středně rychlé, z nichž mají excelentní výjezdy.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.