Maďarský okruh na Hungaroringu patří k těm nejpomalejším v kalendáři, mnozí jej řadí kvůli omezeným možnostem předjíždění i k těm nejnudnějším. Nám Čechům je však blízký zejména svou vzdáleností - vždyť z Brna je vzdušnou čárou vzdálený pouze 270 km. Jaké jsou jeho technické parametry?
Nedělní Velká cena Maďarska je vypsána na 70 kol, při níž vítěz při délce jednoho kola 4381 m ujede ve směru hodinových ručiček celkem 306,630 km.
Nachází se zde 14 zatáček, z toho 8 pravotočivých a 6 levotočivých., většina z nich je pomalých až středně rychlých. Jedna zatáčka střídá v rychlém sledu na úzké dráze druhou, piloti si nemají čas během kola nikde odpočinout. Převodovka provede 50 změn převodových poměrů. Kvůli absenci delších rovinek zde týmy nastavují vozy podobně jako v Monaku na maximální možný přítlak. Vysoké je zde i opotřebení brzd.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Na plný plyn se jede 55% času jednoho kola, nejdéle přitom na startovní/cílové rovince, která měří 700 metrů a piloti tento úsek od zatáčky č. 14 zvládnou s pedálem na podlaze za 11 vteřin. Na jejím konci dosahují monoposty maximální rychlosti lehce přes 290 km/hod.
Z pohledu motoru je potřebná dobrá trakce a kroutící moment kvůli dobrému výjezdu ze zatáček. Jeho ovladatelnost ve vysokých otáčkách je důležitá pro hladký výjezd ze zatáček, obzvlášť z té poslední při nájezdu na cílovou rovinku, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo k předjíždění. Jeho chlazení zde bývá kvůli absenci rovinek a obvykle horkému počasí často problém.
Průměrná spotřeba paliva na kolo činí necelé 2 kg - z tohoto pohledu není okruh moc náročný, délku závodu by zvládl i starý Virgin VR-01. Časová ztráta průjezdu boxovou uličkou představuje 17 vteřin. I zde bude za současných podmínek letos ideální jednozastávková strategie, přičemž v boxech by se piloti měli začít objevovat před 20. kolem.
Bridgestone letos přiveze středně tvrdou a super-měkkou (option, označena zeleným proužkem) směs ze svého portfolia pneumatik. Jejich opotřebení je zde poměrně vysoké vzhledem vysoké úrovni přilnavosti okruhu a k tomu, že se zde jezdí s vysokým přítlakem.
Průjezd jednoho kola na Hungaroringu s Markem Webberem
Rekord zde drží Michael Schumacher, který zde během závodu v roce 2004 zajel dokonce rychlejší kolo než v kvalifikaci - za 1:19,071 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Mark Webber, jeho čas měl hodnotu 1:20,358 min.
Na závěr přikládám několik fotografií okruhu, které jsem tam nafotil před 2 lety: zde.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.