Maďarský okruh na Hungaroringu patří k těm nejpomalejším v kalendáři, mnozí jej řadí kvůli omezeným možnostem předjíždění i k těm nejnudnějším. Nám Čechům je však blízký zejména svou vzdáleností - vždyť z Brna je vzdušnou čárou vzdálený pouze 270 km. Jaké jsou jeho technické parametry?
Nedělní Velká cena Maďarska je vypsána na 70 kol, při níž vítěz při délce jednoho kola 4381 m ujede ve směru hodinových ručiček celkem 306,630 km.
Nachází se zde 14 zatáček, z toho 8 pravotočivých a 6 levotočivých., většina z nich je pomalých až středně rychlých. Jedna zatáčka střídá v rychlém sledu na úzké dráze druhou, piloti si nemají čas během kola nikde odpočinout. Převodovka provede 50 změn převodových poměrů. Kvůli absenci delších rovinek zde týmy nastavují vozy podobně jako v Monaku na maximální možný přítlak. Vysoké je zde i opotřebení brzd.
Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com
Na plný plyn se jede 55% času jednoho kola, nejdéle přitom na startovní/cílové rovince, která měří 700 metrů a piloti tento úsek od zatáčky č. 14 zvládnou s pedálem na podlaze za 11 vteřin. Na jejím konci dosahují monoposty maximální rychlosti lehce přes 290 km/hod.
Z pohledu motoru je potřebná dobrá trakce a kroutící moment kvůli dobrému výjezdu ze zatáček. Jeho ovladatelnost ve vysokých otáčkách je důležitá pro hladký výjezd ze zatáček, obzvlášť z té poslední při nájezdu na cílovou rovinku, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo k předjíždění. Jeho chlazení zde bývá kvůli absenci rovinek a obvykle horkému počasí často problém.
Průměrná spotřeba paliva na kolo činí necelé 2 kg - z tohoto pohledu není okruh moc náročný, délku závodu by zvládl i starý Virgin VR-01. Časová ztráta průjezdu boxovou uličkou představuje 17 vteřin. I zde bude za současných podmínek letos ideální jednozastávková strategie, přičemž v boxech by se piloti měli začít objevovat před 20. kolem.
Bridgestone letos přiveze středně tvrdou a super-měkkou (option, označena zeleným proužkem) směs ze svého portfolia pneumatik. Jejich opotřebení je zde poměrně vysoké vzhledem vysoké úrovni přilnavosti okruhu a k tomu, že se zde jezdí s vysokým přítlakem.
Průjezd jednoho kola na Hungaroringu s Markem Webberem
Rekord zde drží Michael Schumacher, který zde během závodu v roce 2004 zajel dokonce rychlejší kolo než v kvalifikaci - za 1:19,071 min. Loni zde byl nejrychlejší ve druhé části kvalifikace Mark Webber, jeho čas měl hodnotu 1:20,358 min.
Na závěr přikládám několik fotografií okruhu, které jsem tam nafotil před 2 lety: zde.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.